Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
andersuw skrev: Visst kan jag på allvar jämföra dem vad inredningen beträffar. Det gjorde jag redan innan jag köpte min senaste V70 (genom att titta på hur det såg ut i XC90). Och enligt min uppfattning lirar de i samma liga. Rent funktionellt tror jag dock jag föredrar V70ns förarplats.

Det tror jag du är ganska ensam om. Det är frågan om någon föregående modell har känts så daterad någonsin över en natt som V70 när V90 presenterades. Det skulle i så fall vara förra gen. XC90. Och även jag tillhör dem som tycker att V70 har känts gammal i flera år.
Men det är så klart jättebra att du tycker så och är så nöjd med din bil! Det är trots allt det som räknas.
av andersuw
Amli skrev:Det tror jag du är ganska ensam om.
På vilka grunder tror du det? V70 och XC70 har ju fortsatt att sälja mycket bra hela vägen fram till slutet?
Amli skrev:Det är frågan om någon föregående modell har känts så daterad någonsin över en natt som V70 när V90 presenterades. Det skulle i så fall vara förra gen. XC90.
I själva verket är skillnaderna mellan V70 i de senaste årsmodellerna och V90 ovanligt små, vilket i sin tur beror på att V70 hållits ovanligt väl uppdaterad jämfört med tidigare generationer av motsvarande bil (Volvos stora kombi). Bland annat har drivlinorna uppdateras ett antal gånger (2010, 2012, 2014), liksom infotainmentsystemet (2012, 2015), förarstödssystemet (har inte koll på exakt när), interiören (flera förändringar under perioden 2012-2014) och exteriören (2014). Därför är det inte sådär väldigt mycket nytt i sak med V90.

Formgivningen skiljer sig dock som alltid när en helt ny modell introduceras och där verkar det hänga på hur trendkänslig man är. För vissa verkar det vara väldigt viktigt att hänga med i modetrenden och att bilen "känns" modern. För andra är detta mindre viktigt, exempelvis därför att de inte sätter likhetstecken mellan modernt och vackert.

Själv tycker jag V90 ser bättre ut än senaste generationen av V70 på utsidan. Men detta beror i huvudsak på att jag aldrig tyckt V70 II har varit någon särskilt vacker bil exteriört, inte på att den "känns" omodern. Både 855 och V70N har vackrare former utsides än V70 II enligt min mening. Interiört tycker jag V70 II hävdar sig väl mot V90 vad estetiken beträffar och hur "modern" det känns är lika betydelselöst för mig som ifråga om exteriören.
Amli skrev:Men det är så klart jättebra att du tycker så och är så nöjd med din bil! Det är trots allt det som räknas.
Visst! Och det stör mig inte alls att du eller andra tycker annorlunda eftersom jag inte bryr mig ett dugg om det. Det enda som räknas är vad jag själv och mina regelbundna passagerare tycker. :-)
av KrilleW
andersuw skrev: Visst kan jag på allvar jämföra dem vad inredningen beträffar. Det gjorde jag redan innan jag köpte min senaste V70 (genom att titta på hur det såg ut i XC90). Och enligt min uppfattning lirar de i samma liga. Rent funktionellt tror jag dock jag föredrar V70ns förarplats.

Du utgår uppenbarligen från att alla vill ha en så "modern" inredning som möjligt även om vad som är "modernt" inte faller en i smaken. Den uppfattningen är ju en smula inskränkt och delas inte av alla. Jag kan tycka att vissa gamla bilar är vackra fast de är helt omoderna.

Vad är det för övrigt i inredningen i min V70 som du uppfattar som omodernt? Försök vara så precis som möjligt när du svarar.

Sedan pratade ju också Gorban en del om att materialvalen var sämre i V70. I vilka avseenden då?

Färgen är inte ett dugg "speciell" (ovanlig) i lädersammanhang. Det handlar snarast om något som kan beskrivas som naturfärgat läder. Sedan är det förstås så med de flesta färger att man kan gilla eller ogilla dem och göra det mer eller mindre starkt.

På vilket sätt, närmare bestämt, "andas" inredningen i en bil lyx och i vilka avseenden, mer specifikt, "andas" inredningen i en XC/S/V90 mer lyx än den i en välutrustad V70? Du skrev ju själv att Inscriptionklädsel och läderklädd instrumentbräda innebär att bilen känns mer "premium" och "premium" är väl ungefär synonymt med "lyxig" eller ...?

Tidigare Volvobilar har också kunnat göra anspråk på att vara moderna när de formgivningsmässigt sett var nya. Där ser jag ingen större skillnad mellan XC/S/V90 och närmast föregående generationer. När det gäller standarden på inredningen ifråga om materialval och utformning tyckte jag Volvo släpade efter under en period. Men där tycker jag man var ifatt redan före lanseringen av de senaste modellerna.
Det är en smaksak vad gäller funktionalitet och visst är det så att det är bättre med fysiska vred/knappar i vissa avseenden. Samtidigt så finns det tillfällen då det är mycket smidigare med pekskärm. Att skriva in adress på navigationen är ju kass i en V70. Jag kör V70 dagligen i jobbet och jag blir tokig på att fylla i adressen jag ska till när man vill göra det snabbt. På en pekskärm går det betydligt snabbare. Gränssnittet i alla menyer är betydligt mer logiska i 90 än 70. Premium Sound är det bästa jag hört i en bil, medan det som sitter i en V70 låter som skit i jämförelse. Visst, det kostar 30,000kr istället för 10,000kr, men samtidigt så låter det 10 ggr bättre också. Materialvalen är i en helt annan klass i 90-serian än 70 precis som Gorban säger. Bättre touch i detaljer kring inredningen. Jag har allid gillar interiördesignen i Volvo, men som någon skrev ovan så kändes alla existerande Volvobilar utdaterade i sin interiör när man presenterade XC90. Kombiinstrumentet känns plastigt med alla ribbor runt mätare, mer knirr och knarr när man trycker på plasten etc. Du har rätt, gamla bilar kan vara oerhört vackra, men nu jämför vi 70 respektive 90-serien och i jämförelse så känns 70-serien som sagt både tråkig och betydande sämre finish i interiören. Vet inte hur mer specifik jag kan vara än så. Att jämföra senaste generations V70 med V90 är som att jämföra Senaste V70 med en tidigare generation av den.

Jo, färgen på lädret är speciell, av den anledningen till att det är relativt ovanligt i bilar. Största delen av bilar idag har Beige, Svart eller grå därför att det är mer "neutralt" utseendemässigt. Sen att lädret är naturfärgat är en helt annan femma och hör inte hemma här. Det är som att jämföra färgar på bilar. Vit, svart, grå och röd är de vanligaste färgerna. Vissa har annorlunda smak och väljer en gul bil.

Jag skrev att läderklädd panel och inscriptionläder "möjligtvis känns något mer premium". Det betyder inte att jag jämför det med en Maybach för det. Och jag hävdar fortfarande att det inte trots dessa tillval att det lever upp till den nivå som 90-serien håller.

Det har aldrig varit en sådan uppståndelse kring ett släpp av en ny Volvo V70 som 90-bilarna. Man har aldrig sagt att Volvo nått en ny nivå gällande prestige. Volvo har inte varit i premiumklassen med de tyska bilarna förs nu. Den sista meningen sammanfattar rätt bra tycker jag.
av Gorban
andersuw skrev:
KrilleW skrev:Jag är helt med Gorban. Du kan inte på allvar jämföra en V70 och en V90 kring inredningen. Bilarna lirar inte ens i samma liga.
Visst kan jag på allvar jämföra dem vad inredningen beträffar. Det gjorde jag redan innan jag köpte min senaste V70 (genom att titta på hur det såg ut i XC90). Och enligt min uppfattning lirar de i samma liga. Rent funktionellt tror jag dock jag föredrar V70ns förarplats.
KrilleW skrev:V70 har en kraftigt föråldrad inredning som kändes omodern redan för ett par år sedan. Att klä instrumentpanelen i läder och inscriptionläder på stolarna gör inte att bilen får ett modernare intryck, möjligen att det känns något mer premium.
Du utgår uppenbarligen från att alla vill ha en så "modern" inredning som möjligt även om vad som är "modernt" inte faller en i smaken. Den uppfattningen är ju en smula inskränkt och delas inte av alla. Jag kan tycka att vissa gamla bilar är vackra fast de är helt omoderna.

Vad är det för övrigt i inredningen i min V70 som du uppfattar som omodernt? Försök vara så precis som möjligt när du svarar.

Sedan pratade ju också Gorban en del om att materialvalen var sämre i V70. I vilka avseenden då?
KrilleW skrev:Och färgen på klädseln är ju väldigt speciell. Antingen så tycker man det är snyggt eller så avskyr man det.
Färgen är inte ett dugg "speciell" (ovanlig) i lädersammanhang. Det handlar snarast om något som kan beskrivas som naturfärgat läder. Sedan är det förstås så med de flesta färger att man kan gilla eller ogilla dem och göra det mer eller mindre starkt.
KrilleW skrev:(XC,S)V90 är något helt annat. Det andas lyx rätt igenom
På vilket sätt, närmare bestämt, "andas" inredningen i en bil lyx och i vilka avseenden, mer specifikt, "andas" inredningen i en XC/S/V90 mer lyx än den i en välutrustad V70? Du skrev ju själv att Inscriptionklädsel och läderklädd instrumentbräda innebär att bilen känns mer "premium" och "premium" är väl ungefär synonymt med "lyxig" eller ...?
KrilleW skrev:och har förmodligen något av det modernaste du kan få i en serieproducerad bil idag. Det är ju inte direkt något som Volvo tidigare kunnat skryta med att ligga i framkant med.
Tidigare Volvobilar har också kunnat göra anspråk på att vara moderna när de formgivningsmässigt sett var nya. Där ser jag ingen större skillnad mellan XC/S/V90 och närmast föregående generationer. När det gäller standarden på inredningen ifråga om materialval och utformning tyckte jag Volvo släpade efter under en period. Men där tycker jag man var ifatt redan före lanseringen av de senaste modellerna.
KrilleW skrev:BMW, Audi och Mercedes har fått en ny konkurrent, och jag tror att dom är uppriktigt oroliga.
Så kan det mycket väl vara.
KrilleW skrev:Det bästa av allt är att bilen är oerhört prisvärd i jämförelse med de tyska premiumvagnarna.
Ja prisvärd tycker jag också att den är, i vart fall på den svenska marknaden. Utomlands verkar Volvo ta mer betalt.
Kan hålla med om att lädret i din bil är väldigt snyggt i färgen. Hade nästan föredragit det istället för Amber. Med materialval tänker jag på t.ex. plastkvaliten längst upp på dörrens insida under fönstret. Man kan kanske beställa till läder där men med den ordinarie plasten känns det inte premium över huvud taget. Den kraftigt svängda mittkonsolen med massor av knappar och förvaringsfack begriper jag mig inte på alls. Inte heller instrumenteringen. V70 är en fin bil men den är inte riktigt premium och inte i klass med tyskarna. Jag skulle ranka den snäppet över Passat. V90 är något helt annat. I stort sett samtliga internationella motorjournalister lovordar hela 90-serien och gör inte bara jämförelser med Audi, MB och BMW utan även med Jaguar, Bugatti och Range Rover.

Det enda problem jag kan se på den svenska marknaden är att mängden D4:or och eventuellt D:3or med Kinetic kommer att dra ner premiumnivån. Utomlands kommer vi inte attse många bilar med den utrustningsnivån.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Intressant, Peter Karlsson produktchef för 90 serien öppnar i senaste tekVärld för att Volvo kanske inte kan behålla förstaplatsen i Sverige längre i.o.m övergången V70->V90.

Är väl så att man känner att det kommer vara ytterst svårt att lära om dagen tjänstebilsförararme att börja växla manuellt igen, åka fwd och ha billig momentum inredning när passat jagar i hasorna med automat, awd, lullul, läder och ledljus i sina paket.

Framförallt tror jag det är många som knorrar om de måste lära om och börja köra manuell. Volvo måste nog kampanja in en automat till tjänstebilsförarna om man ska vara nr1
av s6025t
Produktchefen uttrycker sig ju så att V90 kanske inte kommer vara nr1 men Volvo ska bibehålla sin marknadsandel på över 20% i Sverige det är nog mer troligt att nya 60-serien tar över som en bil riktad till tjänstebilsförarna o blir nr1i framtiden den lär nog hamna närmre passat storleksmässigt också.
Det närmsta året lär nog S/V90 ha fulla orderböcker när det är en ny modell så att börja konkurrera med passat behövs inte med 90-serien däremot blir nog de utgående XC/V60 mer aggressivt prissatta för att behålla Volvos marknadsandel
Användarvisningsbild
av VolvoB20
s6025t skrev:Produktchefen uttrycker sig ju så att V90 kanske inte kommer vara nr1 men Volvo ska bibehålla sin marknadsandel på över 20% i Sverige det är nog mer troligt att nya 60-serien tar över som en bil riktad till tjänstebilsförarna o blir nr1i framtiden den lär nog hamna närmre passat storleksmässigt också.
Det närmsta året lär nog S/V90 ha fulla orderböcker när det är en ny modell så att börja konkurrera med passat behövs inte med 90-serien däremot blir nog de utgående XC/V60 mer aggressivt prissatta för att behålla Volvos marknadsandel
Passsat är ju mycket större än V90, den lastar ju 80 liter mera än V90. Är ytterst tveksam att volvo vågar göra v60 mera fyrkantig så den kan ta upp kampen med passat istället för V90

Men visst, jag kan tänka mig att byta till V60 om den blir volvos svar på passats lastförmåga till ett vettigt pris.
av s6025t
Invändigt är passat kanske större på pappret tack vare sin rakare bakstam men inte tror jag tjänstebilsförare bryr sig om några liter hit eller dit jag struntar i om bilen rymmer några liter mer längst uppe vid taket i bagaget behöver jag lasta mer har jag hellre en dragkrok eller takräcke o en bil med nättare yttermått än en 5meter lång o 2 meter bred bil att baxa runt
Jag håller med det som Mikael Stjerna skriver i Teknikens Värld att gamla Volvo 850 är perfekt måttmässigt liten utanpå stor inuti det är ju bara att hoppas på att nya V60 blir mer åt det hållet
av andersuw
KrilleW skrev:Det är en smaksak vad gäller funktionalitet och visst är det så att det är bättre med fysiska vred/knappar i vissa avseenden.
Även skärmen är bättre placerad i V70. Högre upp, vilket innebär att man fortfarande har fullt perifert seende på vägbanan när man tittar på den. Den är också bättre skyddad från solbelysning.
KrilleW skrev:Samtidigt så finns det tillfällen då det är mycket smidigare med pekskärm. Att skriva in adress på navigationen är ju kass i en V70. Jag kör V70 dagligen i jobbet och jag blir tokig på att fylla i adressen jag ska till när man vill göra det snabbt. På en pekskärm går det betydligt snabbare.
Jag matar överhuvudtaget inte in adresser med hjälp av knappar. Tar det via röstkommando. Snabbt och bekvämt. Funkar utmärkt för det mesta.
KrilleW skrev:Gränssnittet i alla menyer är betydligt mer logiska i 90 än 70.
Hur då? Har inte haft några problem med logiken i infotainmentsystemet i V70 så här långt.

KrilleW skrev:Premium Sound är det bästa jag hört i en bil, medan det som sitter i en V70 låter som skit i jämförelse. Visst, det kostar 30,000kr istället för 10,000kr, men samtidigt så låter det 10 ggr bättre också.
Har inte haft tillfälle att själv jämföra detta men misstänker att du kan ha rätt i att det PS som sitter i de nyaste bilarna är signifikant bättre än det i V70 (vilket det förstås också borde vara med tanke på vad det kostar). Är inte alltför imponerad av det Harman Kardon PS jag har i min V70 -15.
KrilleW skrev:Materialvalen är i en helt annan klass i 90-serian än 70 precis som Gorban säger. Bättre touch i detaljer kring inredningen. Jag har allid gillar interiördesignen i Volvo, men som någon skrev ovan så kändes alla existerande Volvobilar utdaterade i sin interiör när man presenterade XC90. Kombiinstrumentet känns plastigt med alla ribbor runt mätare, mer knirr och knarr när man trycker på plasten etc.
Ribbor runt mätare? Har inte sett några sådana i mitt digitala instrument som jag tycker fungerar utmärkt och också ser bra ut (i alla fall i den variant jag använder, d.v.s. "Elegance"). Har inte heller upplevt något som helst knirr eller knarr vid mina kontakter med plasten och bilen knirrar och knarrar dessbättre inte heller när man kör den.
KrilleW skrev:Du har rätt, gamla bilar kan vara oerhört vackra, men nu jämför vi 70 respektive 90-serien och i jämförelse så känns 70-serien som sagt både tråkig och betydande sämre finish i interiören. Vet inte hur mer specifik jag kan vara än så.
Några konkreta exempel på detaljer som har väsentligt sämre finish i V70 än i 90-serien?
KrilleW skrev:Att jämföra senaste generations V70 med V90 är som att jämföra Senaste V70 med en tidigare generation av den.
Nej, inte alls. Jag har som du kan se både en V70 -02 och en V70 -15. Det är rätt stor skillnad på i interiörkvaliteten mellan dessa båda bilar. Exempelvis är ju varken mitt- eller tunnelkonsolen på V70N före facelift någon höjdare rent estetiskt. Tunnelkonsolen tyckte jag var så ful och opraktisk att jag omedelbart bytte ut den mot den bättre variant som kom med faceliften 2005. Däremot är det ingen större skillnad i samma avseende mellan en V70 av senaste snitt och 90-serien. Annan design, javisst. Men kvalitetsnivån är ungefär densamma.
KrilleW skrev:Jo, färgen på lädret är speciell, av den anledningen till att det är relativt ovanligt i bilar. Största delen av bilar idag har Beige, Svart eller grå därför att det är mer "neutralt" utseendemässigt. Sen att lädret är naturfärgat är en helt annan femma och hör inte hemma här. Det är som att jämföra färgar på bilar. Vit, svart, grå och röd är de vanligaste färgerna. Vissa har annorlunda smak och väljer en gul bil.
Historiskt sett är brunt läder mycket vanligt i bilar. Det är också mycket vanligt på läder i hemmiljö, både förr och nu, liksom självfallet på kläder och skor. Just nu är modetrenden när det gäller bilar sådan att många väljer färglöst både på ut- och insidan. Rätt trist tycker jag själv så jag hoppas det går över rätt snart.
KrilleW skrev:Jag skrev att läderklädd panel och inscriptionläder "möjligtvis känns något mer premium". Det betyder inte att jag jämför det med en Maybach för det. Och jag hävdar fortfarande att det inte trots dessa tillval att det lever upp till den nivå som 90-serien håller.
Du har förstås rätt att göra vilka subjektiva bedömningar du vill. Samma gäller mig. :-)
KrilleW skrev:Det har aldrig varit en sådan uppståndelse kring ett släpp av en ny Volvo V70 som 90-bilarna.
Vet inte om någon har bra data för en sådan jämförelse. Men släpp av en ny bil kan knappast jämföras med släppet av tre.
KrilleW skrev:Man har aldrig sagt att Volvo nått en ny nivå gällande prestige. Volvo har inte varit i premiumklassen med de tyska bilarna förs nu. Den sista meningen sammanfattar rätt bra tycker jag.
Även jag tycker att det ser lovande ut för Volvos del och gläds åt det. När det gäller just interiörkvaliteten tycker jag dock som sagt att Volvo i huvudsak hämtat in "fintyskarnas" försprång redan innan 90-serien släpptes.
av andersuw
Gorban skrev:Kan hålla med om att lädret i din bil är väldigt snyggt i färgen. Hade nästan föredragit det istället för Amber.
Trevligt att vi är överens på den punkten åtminstone. :D
Gorban skrev:Med materialval tänker jag på t.ex. plastkvaliten längst upp på dörrens insida under fönstret. Man kan kanske beställa till läder där men med den ordinarie plasten känns det inte premium över huvud taget.
Längst däruppe är det hårdplast om jag minns rätt och man kan säkert inte få något annat där. Men det gäller flertalet bilar misstänker jag. Vad har 90-serien just där?
Gorban skrev:Den kraftigt svängda mittkonsolen med massor av knappar och förvaringsfack begriper jag mig inte på alls. Inte heller instrumenteringen.
Om du med "den kraftigt svängda mittkonsolen" menar att tunnelkonsolen börjar med ett rätt högt armstöd bak, svänger nedåt mot den punkt där växelspaken sitter och sedan stiger igen så har ju den utformningen varit rätt vanlig rätt länge nu. Det är först på sistone som man istället börjat göra tunnelkonsolen till en plan, ganska hög, bänk. Vilket som är att föredra kan förstås diskuteras. En fördel med den svängda konstruktionen är att växelspaken hamnar lite längre ner vilket torde vara lite bekvämare, särskilt vid frekvent växling, samt att det blir mer utrymme för manöverorgan (knappar, vred, skärmar) på den egentliga mittkonsolen.

Själv tycker jag att mittkonsolen på V70 numera (det var lite annat i början) är snyggt utformad och i huvudsak också fungerar väl rent ergonomiskt. Det är bara ett fåtal av de många knapparna i mittensatsen som jag faktiskt använder (t.ex. defrosterknapparna och knappen för rattvärme). Det mesta sköts via rattknapparna eller de fyra vreden på mittkonsolen (inklusive de knappar som finns inbyggda i dem).

När det gäller förvaringsfacken sätter jag värde på de båda bakre eftersom jag har en hel del småprylar med mig som bör vara lättillgängliga men samtidigt ur vägen. Det extra öppna facket framför mittkonsolen är kanske inte till så stor praktisk nytta men stör mig inte på något sätt rent estetiskt utan bidrar med lite extra luftighet.

Det digitala instrumentet fungerar utmärkt och ser också mycket prydligt ut i mina ögon, i alla fall med den variant (kallad "Elegance") som jag använder.
Gorban skrev:V70 är en fin bil men den är inte riktigt premium och inte i klass med tyskarna. Jag skulle ranka den snäppet över Passat.
Hmm. Jag tror bestämt att Passat är en tysk bil den också. ;-) Sedan föredrar jag helt klart interiören i min V70 -15 framför samtliga tyska konkurrenter i motsvarande klass. Inte bara Passat utan även t.ex. Mercedes E, BMW 5 och Audi 6.
Gorban skrev:V90 är något helt annat. I stort sett samtliga internationella motorjournalister lovordar hela 90-serien och gör inte bara jämförelser med Audi, MB och BMW utan även med Jaguar, Bugatti och Range Rover.
Det är ju trevligt. Men är det då främst interiören de har i åtanke?
Gorban skrev:Det enda problem jag kan se på den svenska marknaden är att mängden D4:or och eventuellt D:3or med Kinetic kommer att dra ner premiumnivån. Utomlands kommer vi inte attse många bilar med den utrustningsnivån.
Kan inte säga att jag bekymrar mig särskilt över att en och annan "snikutrustad" 90-bil kan tänkas dra ned premiumnivån här i Sverige. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 34
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]