KrilleW skrev:Det är en smaksak vad gäller funktionalitet och visst är det så att det är bättre med fysiska vred/knappar i vissa avseenden.
Även skärmen är bättre placerad i V70. Högre upp, vilket innebär att man fortfarande har fullt perifert seende på vägbanan när man tittar på den. Den är också bättre skyddad från solbelysning.
KrilleW skrev:Samtidigt så finns det tillfällen då det är mycket smidigare med pekskärm. Att skriva in adress på navigationen är ju kass i en V70. Jag kör V70 dagligen i jobbet och jag blir tokig på att fylla i adressen jag ska till när man vill göra det snabbt. På en pekskärm går det betydligt snabbare.
Jag matar överhuvudtaget inte in adresser med hjälp av knappar. Tar det via röstkommando. Snabbt och bekvämt. Funkar utmärkt för det mesta.
KrilleW skrev:Gränssnittet i alla menyer är betydligt mer logiska i 90 än 70.
Hur då? Har inte haft några problem med logiken i infotainmentsystemet i V70 så här långt.
KrilleW skrev:Premium Sound är det bästa jag hört i en bil, medan det som sitter i en V70 låter som skit i jämförelse. Visst, det kostar 30,000kr istället för 10,000kr, men samtidigt så låter det 10 ggr bättre också.
Har inte haft tillfälle att själv jämföra detta men misstänker att du kan ha rätt i att det PS som sitter i de nyaste bilarna är signifikant bättre än det i V70 (vilket det förstås också borde vara med tanke på vad det kostar). Är inte alltför imponerad av det Harman Kardon PS jag har i min V70 -15.
KrilleW skrev:Materialvalen är i en helt annan klass i 90-serian än 70 precis som Gorban säger. Bättre touch i detaljer kring inredningen. Jag har allid gillar interiördesignen i Volvo, men som någon skrev ovan så kändes alla existerande Volvobilar utdaterade i sin interiör när man presenterade XC90. Kombiinstrumentet känns plastigt med alla ribbor runt mätare, mer knirr och knarr när man trycker på plasten etc.
Ribbor runt mätare? Har inte sett några sådana i mitt digitala instrument som jag tycker fungerar utmärkt och också ser bra ut (i alla fall i den variant jag använder, d.v.s. "Elegance"). Har inte heller upplevt något som helst knirr eller knarr vid mina kontakter med plasten och bilen knirrar och knarrar dessbättre inte heller när man kör den.
KrilleW skrev:Du har rätt, gamla bilar kan vara oerhört vackra, men nu jämför vi 70 respektive 90-serien och i jämförelse så känns 70-serien som sagt både tråkig och betydande sämre finish i interiören. Vet inte hur mer specifik jag kan vara än så.
Några konkreta exempel på detaljer som har väsentligt sämre finish i V70 än i 90-serien?
KrilleW skrev:Att jämföra senaste generations V70 med V90 är som att jämföra Senaste V70 med en tidigare generation av den.
Nej, inte alls. Jag har som du kan se både en V70 -02 och en V70 -15. Det är rätt stor skillnad på i interiörkvaliteten mellan dessa båda bilar. Exempelvis är ju varken mitt- eller tunnelkonsolen på V70N före facelift någon höjdare rent estetiskt. Tunnelkonsolen tyckte jag var så ful och opraktisk att jag omedelbart bytte ut den mot den bättre variant som kom med faceliften 2005. Däremot är det ingen större skillnad i samma avseende mellan en V70 av senaste snitt och 90-serien. Annan design, javisst. Men kvalitetsnivån är ungefär densamma.
KrilleW skrev:Jo, färgen på lädret är speciell, av den anledningen till att det är relativt ovanligt i bilar. Största delen av bilar idag har Beige, Svart eller grå därför att det är mer "neutralt" utseendemässigt. Sen att lädret är naturfärgat är en helt annan femma och hör inte hemma här. Det är som att jämföra färgar på bilar. Vit, svart, grå och röd är de vanligaste färgerna. Vissa har annorlunda smak och väljer en gul bil.
Historiskt sett är brunt läder mycket vanligt i bilar. Det är också mycket vanligt på läder i hemmiljö, både förr och nu, liksom självfallet på kläder och skor. Just nu är modetrenden när det gäller bilar sådan att många väljer färglöst både på ut- och insidan. Rätt trist tycker jag själv så jag hoppas det går över rätt snart.
KrilleW skrev:Jag skrev att läderklädd panel och inscriptionläder "möjligtvis känns något mer premium". Det betyder inte att jag jämför det med en Maybach för det. Och jag hävdar fortfarande att det inte trots dessa tillval att det lever upp till den nivå som 90-serien håller.
Du har förstås rätt att göra vilka subjektiva bedömningar du vill. Samma gäller mig.
KrilleW skrev:Det har aldrig varit en sådan uppståndelse kring ett släpp av en ny Volvo V70 som 90-bilarna.
Vet inte om någon har bra data för en sådan jämförelse. Men släpp av en ny bil kan knappast jämföras med släppet av tre.
KrilleW skrev:Man har aldrig sagt att Volvo nått en ny nivå gällande prestige. Volvo har inte varit i premiumklassen med de tyska bilarna förs nu. Den sista meningen sammanfattar rätt bra tycker jag.
Även jag tycker att det ser lovande ut för Volvos del och gläds åt det. När det gäller just interiörkvaliteten tycker jag dock som sagt att Volvo i huvudsak hämtat in "fintyskarnas" försprång redan innan 90-serien släpptes.