Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zoran
VolvoB20 skrev:
robbe skrev:Ojj.. 0,1 sek
Det avgör saken..
Det beror väl på hur man ser saken.

Det är ju 0.1 sekunder snabbare, volvos automater är nästan en sekund långsammare än med manuell. Och det är rätt mycket.

För att kompensera detta behöver du ju nästan gå upp en hel motorstorlek. Dessutom drar det nästan en deciliter soppa till. Tycker inte det känns så modernt precis.

Bra mycket smartare då att ha en modern låda ala BMW eller Audi som gör att du kan välja en motorstorlek mindre, spara bränlse och ändå ha en lika snabb bil som den manuella, eller t.o.m snabbare!!! :D Det tycker jag känns modernt.
Nå jag har lite svårt att tro att det är bara racerförare här på forumet. Så att för att tillfredställa min nyfikenhet (och kanske andras) så vill jag utmana någon med V70 2.5T ochippad och manuell, som finns i närheten av Motala för ett race.

Då får vi iallafall se hur sjukt mycket snabbare manuella är.
av volvoR+s60
zoran skrev:
VolvoB20 skrev:
Det avgör saken..

Det är ju 0.1 sekunder snabbare, volvos automater är nästan en sekund långsammare än med manuell. Och det är rätt mycket.

För att kompensera detta behöver du ju nästan gå upp en hel motorstorlek. Dessutom drar det nästan en deciliter soppa till. Tycker inte det känns så modernt precis.

Bra mycket smartare då att ha en modern låda ala BMW eller Audi som gör att du kan välja en motorstorlek mindre, spara bränlse och ändå ha en lika snabb bil som den manuella, eller t.o.m snabbare!!! :D Det tycker jag känns modernt.
Nå jag har lite svårt att tro att det är bara racerförare här på forumet. Så att för att tillfredställa min nyfikenhet (och kanske andras) så vill jag utmana någon med V70 2.5T ochippad och manuell, som finns i närheten av Motala för ett race.

Det ställer jag upp på ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
zoran skrev:
VolvoB20 skrev:
Det avgör saken..

Tycker väl inte heller att tiondelarna spelar någon roll 0-100. Däremot tycker jag all effekt som slirar bort i automatlådan vid vanlig vargdagskörning retar mer och gör att bilen känns slö med automat då motorn alltid får jobba lite mera.

170 hästaren manuell tycker jag tex är trevlig och tillräckligt pigg, men ska man ha automat vill jag gå upp till 210 hk istället.

Och i stan förvinner ju 10% mera soppa, den måste ju ta vägen någonstans för den kan ju bara inte försvinna. Den blir ju till värme i automatlådan, det är väl därför lådan behöver kylning. Det märks ännu mera om man drar tunga släp.

Hoppas volvo kommer snart med en aut-låda som inte slirar bort de dyra dropparna, det finns ju andra bilar som har sådana.

Men som sagt, har man pengarna så köp automat.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]