- tor 03 mar 2016, 06:06
#1054235
På volvo har man använt sig av ett undermåligt stödbatteri , WV verkar ha en annan lösning:
"Ja, det främre batteriet är det viktigaste batteriet, den styr eller levererar energi till bilens vitala funktioner, det bakre batteriet är ett förbrukningsbatteri för just parkeringsvärmare och annan utrustning som går när bilen står still och är avstängd.
Förbrukningsbatteriet är separerat (av ett skiljerelä) från bilens övriga system och man kan således inte tömma bilen på ström så att man inte kommer från platsen.
När sedan bilen går kopplas detta batteri in och laddas som vanlig av bilen generator.
Är då det främre (huvudbatteriet) fullt så kommer en större mängd energi att fördelas till förbrukningsbatteriet.
Marcus Thomasfolk, Svenska Volkswagen"
det här var för en 3-4år sedan. Men på en Passat kan du inte få strömtorsk med andra ord, Volvo har väl lite att lära här då stödbatteriet endast verkar vara för start/stopp funktionen. Och som du ser på bilden så är stödbateriet av typen MC batt som gör varken till el från skulle jag vilja påstå.
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS