Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Viktor89
Hej! Fick nyss ett meddelande i VOC-appen att batteriet håller på att ta slut. Jag kör med värmaren ca 3 gånger per dag och förstår att det sliter då de mestadels är för stadskörning. Men hörde förra veckan att XC60 har två batterier, ett till starten o ett till övriga grejer. Nån som vet om de stämmer eller är de bara påhitt? Jag har som vanligt dålig koll...
Användarvisningsbild
av Derank
På volvo har man använt sig av ett undermåligt stödbatteri , WV verkar ha en annan lösning:

"Ja, det främre batteriet är det viktigaste batteriet, den styr eller levererar energi till bilens vitala funktioner, det bakre batteriet är ett förbrukningsbatteri för just parkeringsvärmare och annan utrustning som går när bilen står still och är avstängd.

Förbrukningsbatteriet är separerat (av ett skiljerelä) från bilens övriga system och man kan således inte tömma bilen på ström så att man inte kommer från platsen.

När sedan bilen går kopplas detta batteri in och laddas som vanlig av bilen generator.

Är då det främre (huvudbatteriet) fullt så kommer en större mängd energi att fördelas till förbrukningsbatteriet.

Marcus Thomasfolk, Svenska Volkswagen"

det här var för en 3-4år sedan. Men på en Passat kan du inte få strömtorsk med andra ord, Volvo har väl lite att lära här då stödbatteriet endast verkar vara för start/stopp funktionen. Och som du ser på bilden så är stödbateriet av typen MC batt som gör varken till el från skulle jag vilja påstå.
Användarvisningsbild
av PaNi
Jag skulle vilja påstå att Volvo och VW har valt två olika strategier. Båda har för och nackdelar, vilken som är bäst ska jag låta vara osagt.
VW har en traditionell "båtbatterilösning", dvs ett startbatteri som används för att starta motorn, och ett förbrukningsbatteri för övriga el-förbrukare. Batterierna är åtskilda så att startbatteriet inte används till annat än att starta motorn. En väldigt bra strategi på sjön där man gärna vill kunna starta motorn efter en helgs öl-kylning i naturhamnen och vikten/priset på batterierna inte spelar någon större roll.

Volvo har en helt annan lösning. Det stora batteriet är både start- och förbrukningsbatteri och får således inte laddas ur för djupt. Det lilla stödbatteriet har bara en funktion; att försörja förbrukarna i bilen med energi under de två sekunder som startmotorn konsumerar huvudbatteriets effekt. Utan stödbatteriet hade belysning, styrenheter, radio, navi osv hickat till när motorn startar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lilla batteriet är väl främst för Start/Stopp, att all förbrukning när motorn är avstängd drivs av det lilla batteriet. Det har jag läst mig till iallafall.
Användarvisningsbild
av PaNi
MartinS skrev:Det lilla batteriet är väl främst för Start/Stopp, att all förbrukning när motorn är avstängd drivs av det lilla batteriet. Det har jag läst mig till iallafall.
Då har vi läst oss till olika slutsatser. Jag lever i tron att när motorn är avstängd används det stora batteri, det är bara när startmotorn arbetar som det lilla batteriet levererar energi. Väldigt kort tid, men ack så viktigt.
av andersuw
PaNi skrev:
MartinS skrev:Det lilla batteriet är väl främst för Start/Stopp, att all förbrukning när motorn är avstängd drivs av det lilla batteriet. Det har jag läst mig till iallafall.
Då har vi läst oss till olika slutsatser. Jag lever i tron att när motorn är avstängd används det stora batteri, det är bara när startmotorn arbetar som det lilla batteriet levererar energi. Väldigt kort tid, men ack så viktigt.
Din slutsats är i huvudsak den rätta. Det lilla batteriet används ensamt av aktuella förbrukare (exklusive startmotorn) bara under de få sekunder då motorn autostartar efter att ha autostoppats av start&stopp-systemet.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av rojo8515
Om det är som PaNi skriver att det lilla extra MC-batteriet är till för att undvika "hicka" i elsystemet under tiden startmotorn går så borde ju alla förbrukare vara kopplade från det lilla batteriet.

Under startperioden måste det väl då finnas något som skiljer ifrån de två batterierna?

Om båda batterierna sedan är inkopplade tillsammans ökar ju batterikapaciteten något, och det finns ju tillgång till betydlig mer energi ur det stora batteriet.

Volvo har ju också sitt BMS övervakning som ska stänga av bränslevärmaren om batteriet börjar bli tomt.

Kanske är det en smartare lösning ändå?
av andersuw
rojo8515 skrev:Om det är som PaNi skriver att det lilla extra MC-batteriet är till för att undvika "hicka" i elsystemet under tiden startmotorn går så borde ju alla förbrukare vara kopplade från det lilla batteriet.
Det är som PaNi skriver. I normala fall försörjs förbrukarna av det större batteriet (eller generatorn när motorn går). Det är bara när motorn autostartar (ej vid normal manuell start) som det lilla batteriet tar över allt utom startmotorn.
rojo8515 skrev:Under startperioden måste det väl då finnas något som skiljer ifrån de två batterierna?
Det finns det också. Det stora batteriet har ett relä som bryter förbindelsen mellan det och bilens elsystem (exklusive startmotorn) när motorn autostartas. Det lilla batteriet har också ett relä som kopplar in det på bilens elsystem (exklusive startmotorn) när motorn autostartas.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]