- fre 26 feb 2016, 00:20
#1052262
Hej,
I höstas renoverade jag värmaren inför säsongen. Jag bytte styrenhet, packningar, "filternätet" och temostat vatten in och ut. Felsökte stift, flamvakt och fläkt sam jag ansåg var riktiga. Nu har värmaren börjat krångla lite smått och jag vill bena ut mina idéer och tankar så att jag förhoppningsvis slipper felsöka allt. :)
Felkoden jag får är "Flame blowout/extinguish". Dessutom så brinner värmaren väldigt ojämnt till en början och ryker, dock så (tror jag iallafall) försvinner när den har blivit varm (om den inte självslocknar).
Symptom:
Självslocknande och ojämnt gående brännare.
Diagnos:
Dålig ventilation - Igenkoksat avgasrör?
Dålig syretillförsel - Igensatt insug?
Dåligt stift? Testade det när brännaren var nerplockad. Var till en auktoriserad eber-verkstad och de sa mer eller mindre; "glöder stiftet när du lägger spänning på det så är det OK".
Igensatt bränslefilter - Finns det något filter ens?
Dålig pump - Ger för mycket eller ojämnt med bränsle?
Jag vet att det finns många duktiga och erfarna v50 ägare här på forumet. Har ni några idéer eller tips?
Tack på förhand!
I höstas renoverade jag värmaren inför säsongen. Jag bytte styrenhet, packningar, "filternätet" och temostat vatten in och ut. Felsökte stift, flamvakt och fläkt sam jag ansåg var riktiga. Nu har värmaren börjat krångla lite smått och jag vill bena ut mina idéer och tankar så att jag förhoppningsvis slipper felsöka allt. :)
Felkoden jag får är "Flame blowout/extinguish". Dessutom så brinner värmaren väldigt ojämnt till en början och ryker, dock så (tror jag iallafall) försvinner när den har blivit varm (om den inte självslocknar).
Symptom:
Självslocknande och ojämnt gående brännare.
Diagnos:
Dålig ventilation - Igenkoksat avgasrör?
Dålig syretillförsel - Igensatt insug?
Dåligt stift? Testade det när brännaren var nerplockad. Var till en auktoriserad eber-verkstad och de sa mer eller mindre; "glöder stiftet när du lägger spänning på det så är det OK".
Igensatt bränslefilter - Finns det något filter ens?
Dålig pump - Ger för mycket eller ojämnt med bränsle?
Jag vet att det finns många duktiga och erfarna v50 ägare här på forumet. Har ni några idéer eller tips?
Tack på förhand!