NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xaran
Hej,
I höstas renoverade jag värmaren inför säsongen. Jag bytte styrenhet, packningar, "filternätet" och temostat vatten in och ut. Felsökte stift, flamvakt och fläkt sam jag ansåg var riktiga. Nu har värmaren börjat krångla lite smått och jag vill bena ut mina idéer och tankar så att jag förhoppningsvis slipper felsöka allt. :)

Felkoden jag får är "Flame blowout/extinguish". Dessutom så brinner värmaren väldigt ojämnt till en början och ryker, dock så (tror jag iallafall) försvinner när den har blivit varm (om den inte självslocknar).

Symptom:
Självslocknande och ojämnt gående brännare.

Diagnos:

Dålig ventilation - Igenkoksat avgasrör?
Dålig syretillförsel - Igensatt insug?
Dåligt stift? Testade det när brännaren var nerplockad. Var till en auktoriserad eber-verkstad och de sa mer eller mindre; "glöder stiftet när du lägger spänning på det så är det OK".
Igensatt bränslefilter - Finns det något filter ens?
Dålig pump - Ger för mycket eller ojämnt med bränsle?

Jag vet att det finns många duktiga och erfarna v50 ägare här på forumet. Har ni några idéer eller tips?

Tack på förhand!
Hade samma problem. Har inte använt motorvärmaren mycket på senare tid. Satte nu igång direktvärmen varje gång jag startar bilen o den ryker inte längre. Troligtvis för att den inte varit använd.
xaran skrev:Hej,
I höstas renoverade jag värmaren inför säsongen. Jag bytte styrenhet, packningar, "filternätet" och temostat vatten in och ut. Felsökte stift, flamvakt och fläkt sam jag ansåg var riktiga. Nu har värmaren börjat krångla lite smått och jag vill bena ut mina idéer och tankar så att jag förhoppningsvis slipper felsöka allt. :)

Felkoden jag får är "Flame blowout/extinguish". Dessutom så brinner värmaren väldigt ojämnt till en början och ryker, dock så (tror jag iallafall) försvinner när den har blivit varm (om den inte självslocknar).

Symptom:
Självslocknande och ojämnt gående brännare.

Diagnos:

Dåligt stift? Testade det när brännaren var nerplockad. Var till en auktoriserad eber-verkstad och de sa mer eller mindre; "glöder stiftet när du lägger spänning på det så är det OK".

Jag vet att det finns många duktiga och erfarna v50 ägare här på forumet. Har ni några idéer eller tips?

Tack på förhand!

Det betyder att flamman slocknar. Troligen fel på flamvakten och/eller glödstiftet. Det är mina personliga åsikter. Kan vara brännkammaren osv också som försämrar syret men tror inte det.

Troligen inte avgasröret men kontrollera tilluften till värmaren som går från innerskärmen.
Fel sätt att kontrollera glödstiftet. Det kan glöda för dåligt för att fungera bra. Man kan provmäta med resistans Ohm men tycker ändå inte det är riktigt tillförlitligt. Har bilen rullat ett gäng mil så byt den och flamvakten ändå å se det som service i sämsta fall. Skulle verkligen inte ens tänka tanken att gå till den firman igen som ger sådana dåliga tips när dom har riktiga felsökningsuppgifter hur man skall mäta.
Bränslefilter finns ja! Den sitter i/på pumpen till värmaren som sitter ovanför bränsletanken om jag minns rätt. För att kontrollera att filtret hindrar bränsletillförseln kan man mäta mängden bränsle i felsökningssyfte. Då får du veta om pumpen/filtret är en orsak. För dåligt bränsle eller för lite bränsle kan också ge Flame Out.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]