Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

NU BEHÖVER JAG VERKLIGEN ER HJÄLP :(

Nu är det dags igen med problem med den här förbannade skitbilen jag inte har ägt länge.

Problem sen dag 1 med bilen.

Motorlampa har tänts, Aibag varning, osv osv osv osv.

I dag stod det att den inte hade något oljetryck, Jag såg det inte på en gång men stängde av den på en gång så fort jag såg meddelandet. Man hörde då att det precis började knacka från motorn. lager? eller nåt som inte fick smörjning. ?

Vi bogserade hem bilen så nu är den hemma i varje fall.

Så vad göra?

Bilen har gått 31500mil.

1: Är det vanligt att oljepumpen lägger av på just dessa bilmodeller?

2: Är det något annat än fel på oljepumpen som kan orsaka att oljetrycket försvinner?

3: Tror ni att motorn är bortom räddning nu då det kommer till knackandet?

4: Tror ni det räcker med att byta oljepumpen, slå i sån där STP gegga som smörjer extra bra i samband med att den får ny olja och oljefilter om/efter jag byter oljepump? Eller är det bara att skrota motorn tro? :(

Om det är oljepumpen så undrar jag om det är svårt att byta den?

Och sista frågan. Det fanns ingen ledig biltrailer idag och bilen stod mycket farligt och dumt till när jag var tvungen att stänga av den då den varnade för inget oljetryck. Tror ni jag har förstört automatlådan nu när jag bogserade den i Neutral-läget i 30km i ca 5 mil?

Och i värsta fall vad tror ni en motor kan kosta som kanske har gått runt 15-20000mil om man nu kan få tag på en sån?

Jag är oerhört tacksam för alla tips jag kan få gällande detta.

Mvh// En ledsen fattig Volvo ägare :(
Ajdå.

Spontan tanke:

Igensatt vevhusventilation, oilsludge och sedan igensatt oljesil = inget oljetryck.

Jag skulle dock börja med att kontrollera kablaget till oljetrycksgivaren, ser det schysst ut så skulle jag koppla in en extern tryckmätare och kontrollera trycket. Visar det sig att det är dåligt/obefintligt tryck och motorn har börjat knacka, då ligger det nog närmast till hands att byta motor. Lager tar skada oerhört fort om trycket försvinner, därför ingen vits att byta pump eller rengöra sil. Har det gått så långt att silen är igensatt pga. oilsludge så ser nog inte resten av motorn så bra ut heller.

Borde gå att frambringa en frisk motor för inte allt för mycket pengar.

Kan såklart vara något helt annat också :D
Undrar bara vilken motor du har ?
På Turbomotorerna har jag en känsla av att Vevhusventilationen bråkar oftare än på Sugisar !
Oljepumpen kan förstås ha tröttnat men tror inte det är "vanligt" ens efter 30 000 mil om allt skötts
på riktigt sätt med täta oljebyten, Oljefilter osv.
Motorn kan ha klarat sig men svårt att gissa då man inte hört ljudet.
Ur med oljan o kolla noga i Oljefilterkoppen!
Bogsering är ju "tillåten" om det sker försiktigt. Kanske 5 mil något i överkant men troligen ingen fara.
Innan du startar så vore en felkodsavläsning att föredra, då kan du få ytterligare information om motorns kondition.
S80_140HK skrev:Ajdå.

Spontan tanke:

Igensatt vevhusventilation, oilsludge och sedan igensatt oljesil = inget oljetryck.

Jag skulle dock börja med att kontrollera kablaget till oljetrycksgivaren, ser det schysst ut så skulle jag koppla in en extern tryckmätare och kontrollera trycket. Visar det sig att det är dåligt/obefintligt tryck och motorn har börjat knacka, då ligger det nog närmast till hands att byta motor. Lager tar skada oerhört fort om trycket försvinner, därför ingen vits att byta pump eller rengöra sil. Har det gått så långt att silen är igensatt pga. oilsludge så ser nog inte resten av motorn så bra ut heller.

Borde gå att frambringa en frisk motor för inte allt för mycket pengar.

Kan såklart vara något helt annat också :D
Tack snälla för svaret.

Fast bilen har inget oljetryck nu eftersom jag hörde att den började knacka i lagerna. Så kolla kablaget till oljetrycksgivaren är nog inte aktuellt i nuläget.

Men turbon får väl även den oljan för smörkniv från motorn va? Så om motorn inte har oljetryck så kan även turbon ha tagit stryk eller? För den är väl oljekylare från motorns olja?
wissel skrev:Undrar bara vilken motor du har ?
På Turbomotorerna har jag en känsla av att Vevhusventilationen bråkar oftare än på Sugisar !
Oljepumpen kan förstås ha tröttnat men tror inte det är "vanligt" ens efter 30 000 mil om allt skötts
på riktigt sätt med täta oljebyten, Oljefilter osv.
Motorn kan ha klarat sig men svårt att gissa då man inte hört ljudet.
Ur med oljan o kolla noga i Oljefilterkoppen!
Bogsering är ju "tillåten" om det sker försiktigt. Kanske 5 mil något i överkant men troligen ingen fara.
Innan du startar så vore en felkodsavläsning att föredra, då kan du få ytterligare information om motorns kondition.

Tack snälla för ditt svar. Jag vet inte vilken motor jag har :-( Jag har ingen handbok till bilen, hur ska jag få reda på vilken motor jag har?

Hur menar du med kolla oljefilter koppen?
wissel skrev:På Turbomotorerna har jag en känsla av att Vevhusventilationen bråkar oftare än på Sugisar !
Den känslan är korrekt. Turbomotorerna har därför serviceintervall på kontroll/rengöring av vevhusventilationen medan flertalet sugisar inte har det. Har själv inte haft några problem alls med vevhusventilationen på min V70 T5 -02 men hade det vid ett tillfälle på min 855 T5 -94.
wissel skrev:Bogsering är ju "tillåten" om det sker försiktigt. Kanske 5 mil något i överkant men troligen ingen fara.
Fem mil är inget problem. Volvo anger 8 mil som gränsvärde.

Sedan är förstås frågan om motorn redan "åkt på pumpen" (tagit skada) av det uteblivna oljetrycket.
andersuw skrev:
wissel skrev:På Turbomotorerna har jag en känsla av att Vevhusventilationen bråkar oftare än på Sugisar !
Den känslan är korrekt. Turbomotorerna har därför serviceintervall på kontroll/rengöring av vevhusventilationen medan flertalet sugisar inte har det. Har själv inte haft några problem alls med vevhusventilationen på min V70 T5 -02 men hade det vid ett tillfälle på min 855 T5 -94.
wissel skrev:Bogsering är ju "tillåten" om det sker försiktigt. Kanske 5 mil något i överkant men troligen ingen fara.

Sedan är förstås frågan om motorn redan "åkt på pumpen" (tagit skada) av det uteblivna oljetrycket.
Jag kan säga att jag i går drog upp oljestickan när motorn var i gång. Då puffade det upp rök ur hålet där oljestickan går ner i. Betyder det igensatt vevhusventilation? . Och kan oljetrycksgivaren försvinna om man har igensatt vevhusventilation?
MadMikeSweden skrev:
andersuw skrev:

Jag kan säga att jag i går drog upp oljestickan när motorn var i gång. Då puffade det upp rök ur hålet där oljestickan går ner i. Betyder det igensatt vevhusventilation? . Och kan oljetrycket försvinna om man har igensatt vevhusventilation?
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]