Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
Aha. Ja, jag har haft Hakkapeliitta R friktionsdäck i fem, sex säsonger nu och jag kan hålla med om att de upplevs sladdriga när det börjar bli varmt. Å andra sidan har jag nog låtit dem sitta kvar på bilen lite längre framåt våren än vad jag skulle gjort med dubbdäck. Man kanske egentligen skulle ha tre uppsättningar däck; vinter, sommar och mitt emellan...
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Om man tycker det är väldigt kul att byta däck så kan man göra så. :D
Nokia är väl först ut i raden att erkänna. Jag har haft Nokian Dubbdäck på mina senaste 4 bilar, Först Hakka 5, sen Hakka 7 på dem 2 XC90 jag haft, Nu Hakka 8. Hela tiden har däcken förbättrats. Hakka 8 är det absolut bästa vinterdäcket jag kört med. Men som Joel80 skriver att ljudnivån är hög, håller jag inte med om. Har du provat ändra lufttrycket?
Har provat allt mellan 2.7 (som blev för lågt.. När bilen/däcken fått stå kalla en natt gnällde systemet på däcktrycket) till 3.2 bar.
Det umar och låter, men har blivit lite bättre nu efter 6-700 mil.

Jag kanske hör det lite extra tydligt då jag ofta kör utan motorljud... men just det ojämna umandet stör lite. Dubbarna hörs såklart också om det är barmark.
På snö låter dom rätt lite... men fortfarande mer än vad jag skulle vilja, i allafall i hastigheter över 40km/h. (I låga hastigheter på snö kan jag smyga upp bakom folk jättenära innan dom märker mig.. skitroligt.. speciellt om man tutar 2m ifrån!) :D
joel80 skrev:Har provat allt mellan 2.7 (som blev för lågt.. När bilen/däcken fått stå kalla en natt gnällde systemet på däcktrycket) till 3.2 bar.
Det umar och låter, men har blivit lite bättre nu efter 6-700 mil.

Jag kanske hör det lite extra tydligt då jag ofta kör utan motorljud... men just det ojämna umandet stör lite. Dubbarna hörs såklart också om det är barmark.
På snö låter dom rätt lite... men fortfarande mer än vad jag skulle vilja, i allafall i hastigheter över 40km/h. (I låga hastigheter på snö kan jag smyga upp bakom folk jättenära innan dom märker mig.. skitroligt.. speciellt om man tutar 2m ifrån!) :D
Haha, ja twin engine är bra på många sätt :lol: Men synd med däcken. Här på Gotland är det 99% barmark på vintern, men svartis & frosthalka väldigt ofta. Hakka 8:orna biter kanon på hal väg. 1800kg på släp & awd, det släpper knappt. Men jag vet inte om jag har tur, mina däck hörs inte mer än sommardäck vid vanlig färd, men vid gaspådrag & inbromsning hörs dubbarna.
Jag bytte mina Hakka8 mot conti ice contact 2 efter 300mil med V40cc'n, det var det bästa jag gjort. J-vlar va hakka-däcken väsnades, jag trode alla hjullager hade gett upp på en gång.
MartinS skrev:Jag bytte mina Hakka8 mot conti ice contact 2 efter 300mil med V40cc'n, det var det bästa jag gjort. J-vlar va hakka-däcken väsnades, jag trode alla hjullager hade gett upp på en gång.
Märkligt att det är så stora skillnader i hur vi upplever ljudet från Hakka 8. Själv har jag inga problem i det avseendet med Hakka 8 205/60 R16 på min V70 D4 -15 trots att den motorn går väldigt tyst och andra ljud därför blir mer framträdande. Visst hör man dubben på barmark men det är definitivt inte mer störande än på något annat dubbdäck jag kört med utan snarare motsatsen.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS