Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fritzell skrev:Jag bytte också termostat, gjorde enorm skillnad !!! Nu på vintern börjar ecc:n blåsa värme redan efter 2km, är uppe i full temp efter 10min kanske. Innan var den uppe i full temp när jag hade kommit fram till jobbet typ 20 min . Bytte inte heller givaren.
Skulle givaren paja går det ju lätt att byta längre fram.
På min gamla chevrolet TrailBlazer bytte jag givare samtidigt dock. Båda satt bakom generatorn som var tvungen att plockas bort vilken satt helt idiotiskt. Tog över 6 timmar att byta skiten..
Sen kan jag ju tipsa om en snik-variant jag kört med på bilar som inte haft utrag.. sätt en kupevärmare i bilen med en förlängningssladd du lägger utmed dörrlisten och stänger dörren försiktigt så gott det går tills låset klickar och anslut kabeln till lämpligt uttag och timer. Kostar inget alls i installation Bild
Förusat att han har en kupévärmare och förlängningssladd :mrgreen: Undrar hur dom där kupévärmarna på 12V är ser att Biltema och jula säljer dom, det kan ju vara ett alternativ om man vill få upp värmen fort i kupén när man kör.
av hno12
Fritzell skrev:Jag bytte också termostat, gjorde enorm skillnad !!! Nu på vintern börjar ecc:n blåsa värme redan efter 2km, är uppe i full temp efter 10min kanske. Innan var den uppe i full temp när jag hade kommit fram till jobbet typ 20 min . Bytte inte heller givaren.
Skulle givaren paja går det ju lätt att byta längre fram.
På min gamla chevrolet TrailBlazer bytte jag givare samtidigt dock. Båda satt bakom generatorn som var tvungen att plockas bort vilken satt helt idiotiskt. Tog över 6 timmar att byta skiten..
Sen kan jag ju tipsa om en snik-variant jag kört med på bilar som inte haft utrag.. sätt en kupevärmare i bilen med en förlängningssladd du lägger utmed dörrlisten och stänger dörren försiktigt så gott det går tills låset klickar och anslut kabeln till lämpligt uttag och timer. Kostar inget alls i installation Bild
Ok, tack för tipset.
Men jag har hört att man ska eller kan passa på att byta givaren när man ändå byter termostaten. Men jag ska göra det så snart jag kan. Måste man verkligen tappa ut kylarvätska?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Brukar bara släppa på dom två skruvarna till termostatlocket så får den glykolen som vill ut rinna ut. Brukar inte vara mer än en liter ungefär.
av hno12
DayDreamer skrev:Brukar bara släppa på dom två skruvarna till termostatlocket så får den glykolen som vill ut rinna ut. Brukar inte vara mer än en liter ungefär.
Ok, men om man öppnar kylarslangens anslutning mot kylaren och har någon flaska eller liknande som kan fånga upp så mycket vätska som möjligt. Funkar det?
av Rådlös
Du skall i så fall inte testa med en flaska eller liknande. Det rinner alldeles för okontrollerat för att kunna fångas upp i en flaska. Ställ en balja eller djupt fat, en tom glasslåda eller liknande under den delen av kylaren/motorn där du tänker öppna.
Lite mer att veta om: Glykol är "supergiftigt" så fånga upp så mycket du kan av det som rinner ut och häll sedan tillbaka det i kylaren. Sedan är det också så att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig som åldras utan korrosionsskyddet ("rostskyddet"). Det räcker bara i två år. Detta står skrivet i dom flesta instruktionsböcker och glykolfabrikanterna säger samma sak. Men bilägarna bläddrar ofta förbi dom sidorna.
av hno12
Rådlös skrev:Du skall i så fall inte testa med en flaska eller liknande. Det rinner alldeles för okontrollerat för att kunna fångas upp i en flaska. Ställ en balja eller djupt fat, en tom glasslåda eller liknande under den delen av kylaren/motorn där du tänker öppna.
Lite mer att veta om: Glykol är "supergiftigt" så fånga upp så mycket du kan av det som rinner ut och häll sedan tillbaka det i kylaren. Sedan är det också så att man skall byta kylarvätska vart annat år. Det är inte glykolen i sig som åldras utan korrosionsskyddet ("rostskyddet"). Det räcker bara i två år. Detta står skrivet i dom flesta instruktionsböcker och glykolfabrikanterna säger samma sak. Men bilägarna bläddrar ofta förbi dom sidorna.

Ok, jo men det va de jag tänkte. Något som kan fånga upp det utan att det skvätter runt
Ja jag kan tänka mig att det är giftigt, så det lär nog bli skyddshandskar ialf. Ok, jag fyllde på glykol i somras. Sen vet jag inte va gamla ägaren gjorde innan dess. Jag köpte bilen hösten 2014. Men stort tack för tipsen!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja jag glömde skriva att du får ha något större skål eller bunke som uppsamlare. Sen så lär det säkert komma glykol på backen och då får du fram med vatten slangen och vattna bort det.

Det finns ju en avtappnings kran under kyllaren på vänstersida (förarsidan) du kan ju börja med att öppna den. Du kan ju tappa ut ungefär två liter då ska det inte vara något kvar i den övrekylar slangen det känner du också om du klämmer på den. Kom i håg att öppna locket till expansionskärlet annars så håller vacuumet kvar vattnet i motorn.

Du behöver en långhylsa i storleken 13 eller 15 kommer inte ihåg vad det var för storlek på kranen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det underlättar om man tömmer ur kylare lite via dräneringspluggen. Då sjunker nivån rätt fort till under temostatens höjd. Det bästa är givetvis att tömma hela systemet och fylla på helt ny glykol, det är ändå något man bör göra typ vart annat år eller så.

Pluggen på min -97a är i plast, och helt rund, med ett rakt spår i. Jag behövde leta reda på någon lämplig metallbit att skruva med. Att använda en vanlig mejsel skulle bara sabba spåret i pluggen.

----

Någon nämnde 12V kupéfläktar via cigguttaget... Enkelt svar: Glöm det. Det finns inte tillräckligt med ström i cigguttagen för att ge någon som helst vettig effekt. Våra bilar är avsäkrade med 10A, delat med andra saker.
Det man isf skulle behöva göra är att dra nya grova kablar från batteriet och in i kuén, och säkra av med.. ptja... 30A kanske? Då skulle en 12V fläkt fungera mycket bättre.
Tyvärr är dom ju gjorda för cigguttag, vilket betyder att dom är svaga rent design-mässigt, och kräma i mer ström i dom hjälper nog inte speciellt mycket tyvärr. Man skulle behöva öppna upp dom och byta ut komponenter mot lite starkare saker innan dom skulle bli någorlunda effektiva.
installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]