PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1046729
Ta det väldigt försiktigt. Dom var väldigt lätta att bryta av redan på -60-talet. Det var nästan omöjligt att lossa på dom, 3/16W gänga (4,8mm). Det var i princip samma från -57 - 69 på alla som hade trumbroms runt om.

Mvh
Lennart
av ingesjo
#1046814
Försök slå in nipplen lite med nätta knack med en hammare innan du försöker lossna på nipplen.
Alltså slå på den som om du försökte spika in den i oket eller broms cylinder.
Fastrostade nipplar bruka vara lättare att få loss efter man gjort så.
av Duettvraket
#1052754
jag fick loss dem med en bitshållare som är 1/4" och skiftnyckel att dra med, gick lätt och magneten i bitshållaren liksom bara sög fast och oj oj. Nu köpte jag nya som passar till 8 nyckel, det går bra nu...
av Rådlös
#1052813
Jo, bra att du fixade det.

Annars kan man utfärda en liten varning för metoden när man vrider med en skiftnyckel i just sådana lägen. Det är lätt att dra i en sned vinkel. Om man med ena handen håller bitshållaren och "skiftnyckelhuvudet" och styr så att bitsållaren kommer helt i linje mot luftningsnippeln, så vrider man med andra handen. Detta förebygger en del att man lyckas bryta av nippeln.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]