Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Får de gå tillbaka till att tvätta bilar igen då :wink:
Förståeligt det var dom man skulle åka till här i stan om man viste att bilen inte skulle gå igenom besiktningen på dom andra företagen :roll: hos Clearcar var det aldrig några problem konstigt nog (HMM)
fjohan82 skrev:81 stationer stoppas – ”för många brister”

Bilbesiktningsfirman Clearcar AB får inte längre besiktiga fordon.
Det har Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, Swedac, tagit beslut om.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22328561.ab
Ytterligare ett bra skäl till att man aldrig borde ha privatiserat bilprovningen.
Nej det var bättre när det var 2 månaders väntetid på en besiktningstid.
Jag väntar hellre två månader för att få kvalitet till ett lågt pris än att vänta 5 minuter för att få skit för ett högt pris...
Kvaliteten var inte ett dugg bättre förr. Finns inga belägg för det. Det här fallet bevisar ingenting annat än att ackrediteringssystemet fungerar.
Lövet skrev:Nej det var bättre när det var 2 månaders väntetid på en besiktningstid.
När och var var det? Jag kan inte erinra mig att jag någonsin behövt vänta mer än någon vecka på besiktning även under den tid verksamheten bedrevs av staten. Den plötsliga minskning av utbudet på besiktningstider som uppstår genom att Clearcars besiktningslicens dragits in lär ju däremot innebära längre väntetider samt längre resor för dem som bor i närheten av någon av deras stationer.
Lövet skrev:Kvaliteten var inte ett dugg bättre förr. Finns inga belägg för det. Det här fallet bevisar ingenting annat än att ackrediteringssystemet fungerar.
Även om ackrediteringssystemet fungerar i den bemärkelsen att Clearcar nu fått sin besiktningslicens indragen har de dessförinnan med all säkerhet hunnit utföra rätt många undermåliga besiktningar vilket i sin tur innebär att det just nu rullar en hel del potentiellt trafikfarliga bilar på vägarna. Det är ju inte särskilt lyckat. Innan bilprovningen privatiserades fanns mindre incitament att fuska med kontrollerna än det gör nu.
Lövet skrev:Nej det var bättre när det var 2 månaders väntetid på en besiktningstid.
Två månader? Har aldrig behövt vänta mer än 2 veckor, och sedan nätbokningen kom max ett par dagar. Kanske finns geografiska skillnader men har ändå bott och besiktigat på tre orter i vårat land så jag måste haft tur :)
Lövet skrev:Kvaliteten var inte ett dugg bättre förr. Finns inga belägg för det. Det här fallet bevisar ingenting annat än att ackrediteringssystemet fungerar.
Kvalitén i stort är nog ungefär den samma idag som då, det är min erfarenhet. Men "förr" var det smidigt att kunna se vilka fordon och modeller hade vissa svagheter och vissa styrkor på svens bilprovnings hemsida, det var kvalité för mig

Jaja bra att de hittade felen och satte ner foten i alla fall, det är det viktigaste
Håller med.. Aldrig haft speciellt svårt att hitta en tid förut.. Använde mig också ibland av sista minuten-funktionen där man fick sms om nån avbokade närmsta dagarna och kunde ta den tiden. Fick då ofta tid på 24-48 timmar.

Har man ett företag som utför myndighetsarbete får man se till att följa reglerna. Gör man inte det torskar man licensen. Det här är typ ett bevis på att det för en gång skull finns en (något sånär) fungerande kontrollfunktion. Önskar att det fanns på fler områden. (skola, vård och omsorg verkar sakna det här.. Annars skulle vi sett betydligt fler indragna tillstånd för skolor och vårdinrättningar tror jag.

Jag provade att dra en ny jordkabel men det funger[…]

Jag har gett Volvon ledigt idag, schysst eller hur[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]