Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1050884
verkar vara ett jäkla underhåll på batterierna numera, verkar ju helt befängt att man ska hålla på att ladda batteriet en gång i veckan, tror jag laddat ett batteri de senaste 10åren.

Rätt meckigt för de som bor i lägenhet om de inte kan ladda på jobbet.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1050920
Helt okej att öppna motorhuven en gång i veckan än att stå på parkeringen ett par gånger om dagen och mickla med en motorvärmarkabel i kylan.
Lite ont om motorvärmarstolpar på Icas parkering.
#1051505
Derank skrev:verkar vara ett jäkla underhåll på batterierna numera, verkar ju helt befängt att man ska hålla på att ladda batteriet en gång i veckan, tror jag laddat ett batteri de senaste 10åren.
Det har helt med körtid att göra och hur mycket batterikraft man vill slösa på att värma sätet och ratten etc.
#1051554
StringerBell skrev:Det har helt med körtid att göra och hur mycket batterikraft man vill slösa på att värma sätet och ratten etc.
Man ödar ingen batterikraft på att värma sätet eller ratten så länge motorn är igång. Därmed har användningen av sätesvärme, rattvärme e.dyl. inte heller med körtid att göra. Generatorn är dimensionerad för att kunna ge batteriet erforderlig laddning även om man har en hel del förbrukare igång.
#1051567
andersuw skrev:
StringerBell skrev:Det har helt med körtid att göra och hur mycket batterikraft man vill slösa på att värma sätet och ratten etc.
Man ödar ingen batterikraft på att värma sätet eller ratten så länge motorn är igång. Därmed har användningen av sätesvärme, rattvärme e.dyl. inte heller med körtid att göra. Generatorn är dimensionerad för att kunna ge batteriet erforderlig laddning även om man har en hel del förbrukare igång.
Självklart har det betydelse.
#1051570
StringerBell skrev:
andersuw skrev:
StringerBell skrev:Det har helt med körtid att göra och hur mycket batterikraft man vill slösa på att värma sätet och ratten etc.
Man ödar ingen batterikraft på att värma sätet eller ratten så länge motorn är igång. Därmed har användningen av sätesvärme, rattvärme e.dyl. inte heller med körtid att göra. Generatorn är dimensionerad för att kunna ge batteriet erforderlig laddning även om man har en hel del förbrukare igång.
Självklart har det betydelse.
Om du fortfarande tror det får du berätta varför, särskilt som det du påstår är allt annat än självklart. Som jag skrev ödar man ingen batterikraft på sätesvärme eller rattvärme när man kör. Generatorn får lite extra jobb bara. Men generatorn är dimensionerad för att klara det extrajobbet och mer därtill och ändå se till att batteriet får erforderlig laddning.

Jag tvekar själv aldrig att slå på elvärme av olika slag (rattvärme, sätesvärme, defroster till bakruta och speglar) när jag kör trots att jag på vintern huvudsakligen kör korta sträckor och körtiderna därmed också blir korta. Detta har aldrig orsakat några som helst problem, vare sig med batteriet eller något annat. Däremot får man se upp med bränsledriven parkeringsvärmare. I det fallet gäller att man inte bör köra värmaren längre tid än motorn får gå vid efterföljande körning om man vill slippa underhållsladdning.
#1051610
andersuw skrev:Om du fortfarande tror det får du berätta varför
Om det finns problem med att batteriet inte räcker till så är det för stort uttag av ström mot vad generatorn ger eller (det vanligaste) ett batteri som inte "håller måttet" längre. Ett enkelt test, slå på tändning och halvljus (koppla bort kabeln till tändspolen). Om du kan starta bilen efter en halvtimme är batteriet Ok. Man måste ju då veta att veta att laddningen fungerar som den ska. När du kör "med allt på" drar det c:a 25- 30A, dagens generatorer "ger" 80 - 100A. Batteriet kan inte "ta emot" hur mycket ström som helst, så det är startströmmen som är det viktigaste. Alltså den ström man tar ut från batteriet innan motorn startar som är viktigast. D.v.s hur lång tid det tar från det att man "slår på" tändningen tills motorn startat. Den strömmen som gått åt "ger" generatorn tillbaka på mindre än 5 minuters körning även om du har "allt på". Givetvis under förutsättning att alla ingående "grejer" fungerar som det ska och att batteriet inte har för många år "på nacken". Batteriet är trots allt "den svaga länken" i detta sammanhang.

Mvh
Lennart
#1051704
lennarte skrev:
andersuw skrev:Om du fortfarande tror det får du berätta varför
Om det finns problem med att batteriet inte räcker till så är det för stort uttag av ström mot vad generatorn ger eller (det vanligaste) ett batteri som inte "håller måttet" längre. Ett enkelt test, slå på tändning och halvljus (koppla bort kabeln till tändspolen). Om du kan starta bilen efter en halvtimme är batteriet Ok. Man måste ju då veta att veta att laddningen fungerar som den ska. När du kör "med allt på" drar det c:a 25- 30A, dagens generatorer "ger" 80 - 100A. Batteriet kan inte "ta emot" hur mycket ström som helst, så det är startströmmen som är det viktigaste. Alltså den ström man tar ut från batteriet innan motorn startar som är viktigast. D.v.s hur lång tid det tar från det att man "slår på" tändningen tills motorn startat. Den strömmen som gått åt "ger" generatorn tillbaka på mindre än 5 minuters körning även om du har "allt på". Givetvis under förutsättning att alla ingående "grejer" fungerar som det ska och att batteriet inte har för många år "på nacken". Batteriet är trots allt "den svaga länken" i detta sammanhang.
Exakt. Så länge generatorn funkar som den skall är det inga problem ur batteriladdningssynpunkt att köra med en hel del förbrukare igång. Och det kräver säkert långt mindre än fem minuters körning för att ta igen vad det normalt sett "kostar" batteriet att starta motorn. Annars skulle dagens start&stopp-system knappast fungera.

Dagens generatorer är dessutom i många fall starkare än de 80-100 A du anger. I min gamla V70 T5 -02 sitter en som ger 140 A och i min nya V70 D4 -15 en som ger 210 A. Ingen av dem ger visserligen fullt så mycket med motorn på tomgång utan man måste varva lite (inte mycket) för att nå dit. Men generatorerna brukar klara runt halva sitt maxvärde redan på tomgångsvarv och det räcker långt.
#1051726
andersuw skrev:Dagens generatorer är dessutom i många fall starkare än de 80-100 A du anger
Tittade inte så noga men jag kunde inte se vad för bil eller hur gammal som TS har. Men det är som du skriver. Min 745-a är utrustad med det mesta som Volvo hade då (årsmodell -88B) och har bl.a en större generator 100A. Min förra (140 -72) hade 35A och det var inga problem med all utrustning på (elbakruta radio och ett sittskydd med värme i) och givetvis halvljus. Min första bil (Opel Rekord -59) hade en generator på 6V 26A. Det räckte inte till 4 st extraljus (Marshall Fantastic). Jag bytte ut den till en generator (från en Amazon Sport -60) på hela 6V 50A. Sedan funkade radion med helljus på också.... :P Så det går uppåt med effekten (även på generatorer). Dagens batterier däremot är inte mer än "snäppet" bättre än vad som fanns 1959. Nästan lite "skämmit" för batteriindustrin. Det är inte förrän elbilar blir "vardagsbil" som det kommer riktigt bra batterier till "vanliga bilar. Men då blir antagligen batterierna mindre för att spara plats och vikt så då är det "status quo" i alla fall

Mvh
Lennart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Snyggt jobbat :-)

3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]

Fram lykta lyser rosa...

Lamporna är relativt syra men set är bus[…]

Hej Det hörs alltså ett kort metallisk[…]