StringerBell skrev:andersuw skrev:StringerBell skrev:Det har helt med körtid att göra och hur mycket batterikraft man vill slösa på att värma sätet och ratten etc.
Man ödar ingen batterikraft på att värma sätet eller ratten så länge motorn är igång. Därmed har användningen av sätesvärme, rattvärme e.dyl. inte heller med körtid att göra. Generatorn är dimensionerad för att kunna ge batteriet erforderlig laddning även om man har en hel del förbrukare igång.
Självklart har det betydelse.
Om du fortfarande tror det får du berätta varför, särskilt som det du påstår är allt annat än självklart. Som jag skrev ödar man ingen batterikraft på sätesvärme eller rattvärme när man kör. Generatorn får lite extra jobb bara. Men generatorn är dimensionerad för att klara det extrajobbet och mer därtill och ändå se till att batteriet får erforderlig laddning.
Jag tvekar själv aldrig att slå på elvärme av olika slag (rattvärme, sätesvärme, defroster till bakruta och speglar) när jag kör trots att jag på vintern huvudsakligen kör korta sträckor och körtiderna därmed också blir korta. Detta har aldrig orsakat några som helst problem, vare sig med batteriet eller något annat. Däremot får man se upp med bränsledriven parkeringsvärmare. I det fallet gäller att man inte bör köra värmaren längre tid än motorn får gå vid efterföljande körning om man vill slippa underhållsladdning.