Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robbirob
Hej! Undrar om det är någon som har lite tips om hur man får på dammskyddet på bromsoket? :?: Den som sitter på kolven. Det var lite trasigt o nu måste jag få dit en ny. Har försökt men utan ett gott resultat.
Det är bak å en v40...
av jbl
Kolven måste helt ut.
av Robbirob
Men hur får man in den igen då? Den ska ju skuvas o tryckas samtidigt och där får man ju inte in nåt verktyg för att trycka o vrida.
av varri
har man inte rätt verktyg för ändamålet, kan man ta en tving och något platt att ha som "tryckplatta" å sedan skruvar man in kolven på det sättet.
av Robbirob
Jag har ett sånt verktyg som man ska ha men trycker man ut kolven för långt så kommer man inte en mellan kolven o oket för att trycka in den. Är ju dumt att trycka ut den för långt men det verkar som man måste det. Vill bara vara säker innan jag gör något jag inte fixar själv.
av varri
är man osäker är det ju alltid en risk. Så i detta fall, skulle du ju kunna plocka bort hela oket och åka med till en verkstad löst som byter damasken åt dig. Det kan ju inte kosta så hiskeligt, nu menar ja inte märkesverkstad, då kan det kosta hiskeligt mycket pengar för allting. ;)

Men åk till typ, OK (de som har verkstäder), mekonomen eller någon fristående. Någon fristående kan säkert göra detta mycket billigt (kanske rent utav pengar till kaffe eller nått, ibland gör det mycket att man visar uppskattning).
av Robbirob
jo så kan man ju göra. Som någon tidigare skrev så måste kolven ut helt. Är det en kant eller nåt liknande på kolven när den är helt ute som underlättar att få på gummit?
av Robbirob
Robbirob skrev:jo så kan man ju göra. Som någon tidigare skrev så måste kolven ut helt. Är det en kant eller nåt liknande på kolven när den är helt ute som underlättar att få på gummit?

Så nu är det fixat. Lite krångligt var det men du är det luftat o klart.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]