Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av P0nta
Är det förresten vid något speciellt årtal någon av modellerna fått betydande uppdateringar? Eller är årsmodellerna mellan säg 12 och 14 ganska lika?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Modellåren MY10, 12 och 14 är väl de större tillfällena. MY10 motorer. MY12 var väl det större lyftet(?) märktes på interiören med nya display"puckeln".
MY14 kom nya digitala instrument och blingbling krom, med sen intro av VEA motorer.
av andersuw
W.A.P.E. skrev:Modellåren MY10, 12 och 14 är väl de större tillfällena. MY10 motorer. MY12 var väl det större lyftet(?) märktes på interiören med nya display"puckeln". MY14 kom nya digitala instrument och blingbling krom, med sen intro av VEA motorer.
Om jag minns rätt gjordes även vissa förändringar på motorsidan i MY -12 som fick upp effekten och/eller ner förbrukningen en aning.

Det hände en del även MY 15. Nytt infotainmentsystem (Sensus Connect, inklusive Sensus Navigation med fri kartuppdatering via USB), nytt Premium Sound (Harman Kardon) och däcktrycksövervakning som standard under modellåret (först i form av dTPMS med särskilda sensorer i hjulen och sedan i form av iTPMS som inte behöver det utan förlitar sig på ABS-sensorerna). Sista modellåret, MY -16, är det vad jag vet inget nytt som tillkommer. Istället plockade man bort en del tillval, t.ex. Inscriptionklädsel och (under modellåret) BLIS.

Med tanke på att den nya drivlina jag ville ha när jag bytte upp mig i höstas (VEA-motor med åttastegad automat) kom redan i slutet av MY -14 tittade jag till en början lite på sådana bilar. Men sedan jag fått klart för mig vad som förändrades vid/under MY -15 fick det bli en sådan från mitten av modellåret. Min är tillverkad vecka 47 2014 vilket innebär att den har iTPMS. Fast det kan förstås bli svårt att klämma in en så pass ny bil i TS budget. Att hitta en lämplig MY -12 borde däremot inte vara något jätteproblem.
av P0nta
W.A.P.E. skrev:Modellåren MY10, 12 och 14 är väl de större tillfällena. MY10 motorer. MY12 var väl det större lyftet(?) märktes på interiören med nya display"puckeln".
MY14 kom nya digitala instrument och blingbling krom, med sen intro av VEA motorer.

Det låter som om en 12:a kan vara året för oss då.
Gillar verkligen de båda t4:orna som är länkade tidigare i tråden.
Håller på att övertala mig själv att vi borde ha en sån :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju en 2012:a, och kan hålla med om att visst kan man köra med en sån. Fast jag kan inte ha en D2, för jag måste ha med mig ett släp i vettig storlek ibland.
av P0nta
Hur ser servicepriserna ut på t4f? De jag har kollat på har gått strax under 8000 mil.
av Verdi
Varför kan du inte dra släp med en D2? Pappa drog släp med sin Ford Scorpio med "maffiga" 120 bensinkusar utan överladdning. Noll vrid i jämförelse med en D2.
Användarvisningsbild
av apersson850
Högsta tillåtna släpvagnsvikt med den motorn är 1300 kg. Det räcker inte. Köra olagligt med avsikt har jag inte lust med. Det räcker med det man gör av misstag.
av P0nta
Verdi skrev:
P0nta skrev:
Verdi skrev:Ska du ha den i många år och tyckte redan på provkörningen att den var olidligt slö så är det nog ingen bra idé att köpa en.

Brukar bli billigast i längden att köpa en bil man är nöjd med.
Jag hoppas väl lite på att man skulle vänja sig :D.
Jag ser väl igentligen detta bilköp som ett nödvändigt ont. Jag behöver utrymmet och v70 är nog det vettigaste vi har råd med.
Tänker lite att om jag ändå inte kan köpa något jag "brinner" för så kan det lika gärna gå så billigt som möjligt.
Men det blir ju som du säger dyrare om vi nu inte kan leva med den svaga motorn.
När jag kollar på V70 som är nyare än 2012, med automat och under 8000 mil och under 180 tkr så är det D2 Kinetic eller T4F Summum man har att välja på. Nu vet jag inte om det är nåt problem med T4F-motorn som jag inte känner till (är ingen expert på Volvo direkt) men kör du inte mer än 2000 mil per år så skulle jag lätt ta en sån. 180 hk ger ju åtminstone normala prestanda.

Jag hade kollat närmare på de här två.
http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/2vrw7 ... GcQAAmBwAA__!
http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/3vhfs ... GcQAAmBwAA__!

Har kollat lite på dessa nu, och visst är det så att de inte har uppdateringen som kom 2012?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ska du handla se till att få med så mkt garanti som möjligt. Alt köp via Volvohandlare och Volvia försäkring ger dig möjlighet till 15000 mil på maskinskada.
T4 med summum är ju en behaglig vagn. Korta serviceintervaller är det väl på F modellen, man kanske ska undvika T4F och endast leta T4 bensin. Annars har jag för mig att servicen inte drar iväg så farligt på denna motor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03 o[…]

Tack för tankar och reflektioner! Jag kommer […]