Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
apersson850 skrev:De 115 bilar som polisen parkerade får nog räknas som "ett hundratal" snarare än "hundratals". Om vi nu ska hålla oss till fakta mer än känslor.
Som om det spelar roll om det är 115 eller 200...
av andersuw
mf135 skrev:
Någon på DI.se tyckte att det tog lång tid för Volvo att åtgärda felet. Med tanke på att det första inlägget här på jagrullar.se (hänvisas ju som källa till att problemet uppmärksammades) lades in den 27/1 och att man nu mindre än en månad senare återkallat 57.000 bilar tycker jag egentligen att det gått riktigt snabbt. Bra Volvo! Samtidigt går Volvo igenom en ökad produktion så det bara smäller om det, förhoppningen är ju att de tar detta som lärdom och ser till att bilar som rullar ut håller den annars höga kvaliteten.
Ett tydligt märkbart fel som man hunnit stoppa in i 57,000 bilar åtgärdar man först nu. Hur kan man sopa det under mattan (inga felkoder=okunnig kund) så länge med provbilar och kunder ute större delen an 2015. Bra Volvo!
Hur kommer det sig att BMW, som du ju uppenbarligen har större förtroende för, inte åtgärdade de två fel jag länkar till nedan förrän något decennium efter det att bilarna byggts?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19232508.ab

http://www.bytbil.com/nyheter/iv2vrkyg
av Verdi
Alexas skrev:@verdi. Med all respekt men jag tycker att du överdriver enormt mycket. Och om du själv vet att du inte är rationell så är det väll bara till att ta sitt vuxna förnuft till fånga och tänka om?

Det finns ingen som helst anledning till att du, eller någon annan som äger en bil med en D5a, ska vara orolig för att köra sitt/sina barn i bilen. Hade felet varit så allvarligt och påverkat körningen i den utsträckning som gör att barn hamnar i fara hade Volvo definitivt agerat tidigare OCH det hade skett en olycka som berodde på felet. Ingen olycka har skett och felet är hittat. Så åk in och få det åtgärdat och åk med fru och familj :) och njut av familjelivet!
Att det inte blivit någon allvarlig olycka är nog mest bara tur. Felet är väl trots allt inte så vanligt och ska det bli olycka så måste felet inträffa vid precis fel tillfälle. Att Volvo inte återkallat tidigare beror väl på att de inte upptäckt det själva utan nu reagerar på kunder som hittat felet åt dem.

Tycker mest det ger en obehaglig känsla. Har de inte koll på det här, vad mer har de inte koll på?
av andersuw
Verdi skrev:Att det inte blivit någon allvarlig olycka är nog mest bara tur. Felet är väl trots allt inte så vanligt och ska det bli olycka så måste felet inträffa vid precis fel tillfälle. Att Volvo inte återkallat tidigare beror väl på att de inte upptäckt det själva utan nu reagerar på kunder som hittat felet åt dem.
Volvo kan mycket väl ha varit medveten om problemet innan det skrevs om det på jagrullar och i pressen. Att de inte återkallat tidigare kan helt enkelt bero på att de inte identifierat exakt vad problemet beror på förrän nu. Även om de har kundrapporter som säger att bilen vid något tillfälle "dött" är ju felet varken frekvent eller reproducerbart på något enkelt sätt och därför gissningsvis väldigt marigt att felsöka.
av Alexas
Jag hade två brända reflektorer i xenon-strålkastarna på min BMW. Precis som alla andra som körde BMW 3-serien med strålkastare tillverkade samma månad (om du läser andra BMW-forum). Solklart produktionsfel och med tanke på hur halvljuset såg ut med en svart och halvsmält reflektor en klar säkerhetsrisk. BMW va inte ens intresserad av att kolla på den då garantin gått ut.

Bara lite kuriosa med tanke på att det verkar finnas de somhöjer BMW till skyarna.
av Verdi
Du ser väl i god tid om du börjar få dåligt lyse? Inga bilmärken är helt fria från fel.

Det allvarliga nu är att det är helt nya bilar som drabbas och att det är slumpvis och helt utan förvarning. Båda felen kan få synnerligen allvarliga konsekvenser.
av Alexas
Verdi skrev:Du ser väl i god tid om du börjar få dåligt lyse? Inga bilmärken är helt fria från fel.

Det allvarliga nu är att det är helt nya bilar som drabbas och att det är slumpvis och helt utan förvarning. Båda felen kan få synnerligen allvarliga konsekvenser.
Vad har dina påståenden något som helst mad saken att göra? Hur gammal/ny bilen är spelar väll mindre roll om det är ett uppenbart produktionsfel som är potentiellt farligt? SAAB (GM) återkallar sina bilar som är gjorda från 2003 för dåligt gjorda krockkuddar. Det allvarliga är inte att det är nya bilar. Det allvarliga är att det finns biltillverkare som vägrar göra något åt saker som är potentiellt farliga. Som till exempel BMW i mitt fall.

Det alla här försöker säga är att ALLA biltillverkare drabbas av fel som är mer eller mindre farliga. Och de flesta bilmärken gör precis vad de kan för att det inte ska drabba deras kunder negativt. Men precis som ett multinationellt mega-företag som kallas för äpplet återkallar sina nätadaptrar som är tillverkade heeeela vägen från 2003-2015 på grund av livsfara borde till exempel BMW i mitt fall (och alla andra drabba) självfallet åtgärdat strålkastarna med tanke på att diverse BMW-forum är översvämmade med bilar som har exakt samma fel med den gemensamma nämnaren att strålkastaren är tillverkad en viss månad.

Volvo kunde definitivt ha gjort det snabbare, smidigare och man kan tycka att en biltillverkare ska kunna göra bilar som inte självdör. Men jag tänkte precis samma sak om BMW som tillverkat bilar i 100 år men tydligen inte lyckades utveckla en strålkastare som höll för en långresa.
Användarvisningsbild
av Rillee
Tyvärr kommer det komma fler mjukvarufel i framtiden när bilarna blir mer och mer avancerade
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 22

Den aktuella bilen är tillverkad 2021-11-03[…]

Elpriset

Januari blev en dyr månad för mig som b[…]

Vatten I bagagen på S60

Jag har samma sak att vattnet droppar ungefär[…]