Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uno83
Jag är ingen expert, men oförbränt bränsle borde ju ha den effekten, efter som bensin/diesel är kolväten till största delen.
av *pettson*
GrandPA skrev:Någon som kan berätta vad som förorsakar ett högt värde på kolvätet?

855 glt-93
Om du berättar samtliga värden kanske jag kan hjälpa till.. det är en balans mellan dom som avgör..
Men att höga hc värden beror på ANTINGEN att det är mycket oförbränt ur din motor.. ELLER en katalysator som är på upphällningen och inte förbränner det sista.
Användarvisningsbild
av GrandPA
Kanon!

De miljökontrollvärden jag fick var:

CO 0,5
CO 2500 1,1 :shock:
HC 999 :-O)
Lamda 1,00
Användarvisningsbild
av GrandPA
Följetongen fortsätter........
Fick hjälp (tack så mycket (W) ) och upptäckte att rengöringen av vevhusventilationen möjligen ska röra sig om mer än att se till att det är hål in till luftintaget på insuget. Mycket skit satt där, men jag hade missat att kolla vaccum-slangarna och där var det igensatt. Kollade samtliga slangar och gjorde rent.

Plockade även ner insuget, kollade att det var flöde genom oljefällan och hittade en propp i blocket mot tråget som avlägsnades.

Det tråkiga är att efter detta gjorts är bilen bluddrigare än tidigare och idag besökte jag, med inte allt för gott hopp, institutionen SBP och det gick mindre bra. Kolväte uppe i 12-1300, CO hög och Lamda fick för sig att ramla ner till 0,84.

Frågan är självklart om det är någon som har några idéer?
Användarvisningsbild
av GrandPA
....och så lite mer relevant info:

20V GLT, -93:a
av *pettson*
GrandPA skrev:....och så lite mer relevant info:

20V GLT, -93:a
som värdena är just nu måste du ha en felkod i din bil.. En lysande motorlampa BORDE du haft.. dock får ju en del för sej att avlägsna sådana..
Kika om du har någon felkod?
Användarvisningsbild
av GrandPA
Tyvärr har jag inte en lysande lamda-lampa. Den har tänt sig en kort stund vid en uppstart idag för att släcka sig strax efter, d v s själva lampan fungerar. Normalt ska väl den tändas så fort det finns några felkoder på motorstyrningen?

Jag gör en koll ändå......
av *pettson*
GrandPA skrev:1-1-1
1-1-1 i bägge boxarna? Du har ju en för tändning.. och en för bränsle.. alltså två uttag i diagnosen. :wink:

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]