Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Det är bara insats.

Har sedan ochså gjort 76 mm insugslange från front till luftfilter
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bra insatsfiltren är det bästa och du får ut mesta möjliga effekt av dom :-)-)
av jantt
Detta är insugslange jag har gjort
Bilagor
sl 2.JPG
sl 2.JPG (65.13 KiB) Visad 222 gånger
slange.JPG
slange.JPG (53.08 KiB) Visad 220 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jantt skrev:Detta är insugslange jag har gjort
Ja det var inte så illa men original slangen och luftfilter boxen klarar av att leverera tillräckligt med luft upp till 300hk men nu får den iaf ordentligt med kall luft precis det den vill ha :D
av jantt
Jag troede ju att hvis den fik mer direkt kall luft (tog ochså bort slang från avgas till luftfilter) och större spridare att
den då kunne leverarer mer power.

När man tuner en motor givar man den ju mer luft och brändsel.

Tillsammas med min chipbox och mer kall luft och mer brändsel hade jag ide om mer power, men det gik ju inte.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja det är svårt att tvinga in mer luft i en sugmotor det är ju därför turbomotorer är mer trimvänliga.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Just 92'orna var rätt unika. Dom lämnade rätt hyffsat mycket mer än dokumenterat, upp till 190hk orginal vad jag har hört.
Tyvärr har ju 92orna ett riktigt uruselt register, samt klagomål på motorljudet ledde till att volvo monterade snällare kammar -93 samt borttagning av det variabla spjället(eller var det -94..? Kommer inte ihåg nu :P), som sänkte effekten. MEN, den motorn är fn så mycket trevligare att köra än -92an.

När det gäller sugmotorer så är det inte hk man jagar, utan ett lämpligt register. Att trimma en sugis innebär en jäkla massa mer jobb(och pengar!) än en turbo. Att bara byta spridare och slänga i en chippad box och tro att sugmotorn kommer bli bättre än inget annat än önsketänkande. Nä du, då lär man allt matcha grenröret, matchporta toppen, ev. byta utväxling och massa sånt innan man ens märker någon förbättring. Observa att jag säger MATCHA, och inte "maxa". Det är en hel vetenskap att optimera en sugis.

En turbo är mycket simplare - du vill ha in mer luft i motorn och så lite motstånd som möjligt ut ur motorn. Dvs där kan man bara höja laddet på turbon och matcha insprutet med ett chip/programvara och genast se en skillnad. Vill man gå vidare byter man till grövre downpipe för mindre motstånd, ev. större LMM, höjer laddet lite till och matchar sprutet med ny programvara.
En sugis t ex, MÅSTE ha motstånd för att fungera optimalt. Dvs slänga på ett 3-3.5" grenrör/downpipe på en sugis är sällan lyckat...
Det samma gäller med att tvinga in mer luft i motorn. Mer luft i motorn vill man ENBART ha när man jobbar med övertryck, dvs turbo/kompressor. På en sugis måste allt vara avstämt med varandra.
Och även då finns det inte många rena hästar att få ut, därimot ändras registret som ger en helt annan känsla.

Slutligen, när man trimmar en sugis lär man ofta offra något, t ex inget bottendrag öht(rallybilar brukar köra så), eller allt på botten och inget i toppen(lämpar sig mer på dieslar imo), tomgången brukar ofta bli lidande också.
Med en sugis kan man sällan både äta kakan och ha den kvar, medans en turbo tillåter desto mer svängrum och "mindre optimala prylar".

För att summera det hela:
Turbo - mer luft = mer effekt.
Sugis - Allt måste vara matchanpassat, ingen direkt skillnad på rena hästar.
Turbo hästar är något helt annat än sugis hästar, ironiskt nog.

En sugmotor trimmad för högvarv är f.ö. jävligt kul att köra :D , inget jag skulle kunna leva med som bruksbil dock..
av jantt
Jag får vente att trimma till jag får en turbo då.

Min gamla GLT är ochså pigg tyckar jag. Det är kraft när jag sätter igång.

Får stoppa och vära nöjd med det som jag har gjort :

raceheader, ny katalysator, 2,5" avgas, störra luftintag, slippat bort plast på spjällbricka, KN filter. Den är ret så snabb.

Har dog 5 stk 315 cc nya spridare om någon vill köbe. Alla 5 for 1.000 DKK :)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]