Just 92'orna var rätt unika. Dom lämnade rätt hyffsat mycket mer än dokumenterat, upp till 190hk orginal vad jag har hört.
Tyvärr har ju 92orna ett riktigt uruselt register, samt klagomål på motorljudet ledde till att volvo monterade snällare kammar -93 samt borttagning av det variabla spjället(eller var det -94..? Kommer inte ihåg nu

), som sänkte effekten. MEN, den motorn är fn så mycket trevligare att köra än -92an.
När det gäller sugmotorer så är det inte hk man jagar, utan ett lämpligt register. Att trimma en sugis innebär en jäkla massa mer jobb(och pengar!) än en turbo. Att bara byta spridare och slänga i en chippad box och tro att sugmotorn kommer bli bättre än inget annat än önsketänkande. Nä du, då lär man allt matcha grenröret, matchporta toppen, ev. byta utväxling och massa sånt innan man ens märker någon förbättring. Observa att jag säger MATCHA, och inte "maxa". Det är en hel vetenskap att optimera en sugis.
En turbo är mycket simplare - du vill ha in mer luft i motorn och så lite motstånd som möjligt ut ur motorn. Dvs där kan man bara höja laddet på turbon och matcha insprutet med ett chip/programvara och genast se en skillnad. Vill man gå vidare byter man till grövre downpipe för mindre motstånd, ev. större LMM, höjer laddet lite till och matchar sprutet med ny programvara.
En sugis t ex, MÅSTE ha motstånd för att fungera optimalt. Dvs slänga på ett 3-3.5" grenrör/downpipe på en sugis är sällan lyckat...
Det samma gäller med att tvinga in mer luft i motorn. Mer luft i motorn vill man ENBART ha när man jobbar med övertryck, dvs turbo/kompressor. På en sugis måste allt vara avstämt med varandra.
Och även då finns det inte många rena hästar att få ut, därimot ändras registret som ger en helt annan känsla.
Slutligen, när man trimmar en sugis lär man ofta offra något, t ex inget bottendrag öht(rallybilar brukar köra så), eller allt på botten och inget i toppen(lämpar sig mer på dieslar imo), tomgången brukar ofta bli lidande också.
Med en sugis kan man sällan både äta kakan och ha den kvar, medans en turbo tillåter desto mer svängrum och "mindre optimala prylar".
För att summera det hela:
Turbo - mer luft = mer effekt.
Sugis - Allt måste vara matchanpassat, ingen direkt skillnad på rena hästar.
Turbo hästar är något helt annat än sugis hästar, ironiskt nog.
En sugmotor trimmad för högvarv är f.ö. jävligt kul att köra :D , inget jag skulle kunna leva med som bruksbil dock..