Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är ju ändå en relativt lukrativ bransch, speciellt om man rustar upp eller konverterar existerande byggnader, men också om man nybygger på en tomt. Om jag hade dom ekonomiska resurserna skulle jag gärna slå upp flertalet lokaler i olika orter.

Är det jobbiga hyresgäster? Problem att hitta bra lägen? Någon form av juridiska bekymmer? Som gör att utbudet på mekgarage är så dåligt.
Jag tror att hitta mekgarage gör man bäst i en lokalblaska som "bondgubbarna" läser och innehar outnyttjat utrymme som denne hyr ut. Eller så ser man sig efter om det finns en lokal motorklubb. Därefter tror jag inte det finns nog med ekonomi i det. Typ okq8 har väl lyft och mekplats samt får tvätt, bränsle och fikaförsäljning med och därmed en rätt ok eller till och med bra vinst på mekytan.

Att bygga om eller ännu mer kostsamt att bygga nytt tror jag inte det finns alls någon ekonomi i. Lokal, inventarier som lyft med mera städning, försäkring, underhåll, personalkostnad, bokningssystem, säkerhet (kameror, bevakningsbolag med mera) och avfallshantering gör nog att priserna på att låta folk meka själva gör att det skulle inte vara så stor skillnad på att lämna in bilen på verkstad och enligt de flesta "slippa jobbet".

Visst tusan hade det varit skoj med en mekasjälvgaragekedja men tyvärr tror jag inte på idén, framförallt för få kunder och för höga ingångskostnader som riskeras till för hög grad att inte fås igen.
Grundproblemet är väl som vanligt att det helst ska kosta gratis. :roll:
Sen beror det på om man siktar på modell GDS-hall eller lokal för mer tidskrävande projekt och renoveringar?
Storlek och utformning på lokalen?

Själv är jag lyckligt lottad och har privat garage på tomten. 30 kvadrat isolerat, med både luftvärmepump och bra LED-lyse i taket.
Låsbar dörr, port reglad från insidan och övervakningskamera.
Alldeles lagom för en personbil med lite svängrum.

Hade jag inte detta garage så skulle jag absolut kunna betala några hundralappar/månad för liknande standard, vilket antagligen skulle vara för billigt.
Värme, lyse, el, bra golv och säkerhet (beroende på läget) är väl det man oftast är ute efter.
30kvm är inte mycket att hurra för. Totalt värdelöst om man ska göra något större projekt, gränsfall till oanvändbart(jag vet, mitt är också typ 30kvm...).

Det TS menar med mek-garage antar jag är ordentliga saker. Bred port, mycket golvyta(och slät, givetvis), högt i tak, lyft och gärna någonstans att arbeta också. Våra små skit-30kvm räcker till att parkera i - thats it... :roll:

Största problemet med mek-garage är väl det att det är svårt att hitta ett nära bostaden... Inte så kul att åka kanske 1mil varje gång man ska meka med bilen...
Sen kostar det väl för mycket också enl. dom som vill hyra. Är nog väldigt svårt att hitta ett under 1000kr/mån, beroende på befintlig utrustning. Folk tror att el osv är gratis, och ett modell större garage drar mer än man kan tro, speciellt om man börjar koppla in kompressor, lyft, svets osv osv.

Om det är ett delat garage med kanske 2-3 andra så kan man hitta billigare... Men då har man ju problemet att man kanske inte kommer överrens med dom andra, dom kanske "lånar" verktyg, svetsen alltid upptagen osv osv.
Känner igen det där vill själv ha ett garage med lyft och ordentligt med plats. Har haft tur nu när jag grejat med min bil har studerat fordon så jag har kunnat vara på skolan och greja men nu är det tyvärr slut med det :cry: Nu får man göra det mesta man kan utomhus och det som inte går att greja med under bilen utomhus så får man åka 3mil till ett garage med smörjgrop och försöka fixa det där.
Jag hade en riktig tur och fick tag på ett fint garage
148 kvm 16,5m X 9,0m
12st dubbbelrörsarmaturer
380V, 220V, Vatten/Avlop
Törs knappt nämna hyran (900kr/mån), gäller visserligen bara i 4 mån. sedan får vi se
sura56 skrev:Jag hade en riktig tur och fick tag på ett fint garage
148 kvm 16,5m X 9,0m
12st dubbbelrörsarmaturer
380V, 220V, Vatten/Avlop
Törs knappt nämna hyran (900kr/mån), gäller visserligen bara i 4 mån. sedan får vi se
Nästan gratis alltså :-)
garage fins det väl, iaf här uppe i norr men om man inet är villig att betala mer en 1000sek i månden får man nog leta hela livet. Jag hyrde själv mekplats för över 15år sedan, det gick då på 800sek i månaden, och det tyckte jag var svinbilligt.

runt 4000-5000sek i månaden ligger det på jag tittat på förut, 150kvm ink el värme och lyft, kompresor,

Numera har jag tillgång till både lackbox, billyft, svets, mig, tig, gas och det mesta i verktygsväg på mitt jobb om jag nu skulle få för mig att pilla på kärran, så idagsläget fins inget behov av garage.

Ska dok hålla ögonen öppna efter en vinterförvaring då jag funderar på att skaffa en musse nångång......kanske....om jag får råd
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS