Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Waizguy
ER skrev: Har inte med vad man är uppvuxen med att göra eller inte, har med att göra att alla bilar nya som gamla skall göra rätt för sig och det gör inte skattesmitarbilar nytya som gamla. Detta leder bara till hatt halvnya får betala mera i skatt utan anledning för att kompensera bortfallet. 240/740 tillhör heller inte kategorin säkra bilar idag när en liten småbil har högre säkerhet.
Okej, då var det du som förvirra mig lite eftersom du skrev detta;
ER skrev: Bättre med fast gräns på mitten av 70-talet, alla andra bilar skatta/besiktas oavsett miltal per å
70tals bilar är väl än värre med avgasutsläpp än 80tals bilar?
Sen vad gäller säkerheten 740 vs typ vilken bil som helst från 2016 är det väl ingen någonsin som pratat emot? Möjligtvis Driftsäkerheten.
Men så kostar inte 740 modellen 150 000kr--> heller.

/// Waiz
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Skilanden med en 740 och en ny bil är att du kan köra in i ett träd med 740 och sen åka där ifrån. Gör du däremot det med en ny bil så blir det en plastexplosion och man tar sig ej därifrån :roll: :mrgreen:
av andersuw
ER skrev:240/740 tillhör heller inte kategorin säkra bilar idag när en liten småbil har högre säkerhet.
Beror på vilken småbil du jämför med. Volvo 240 ligger i Folksams undersökning på samma värde som medelbilen. Rätt imponerande för en bil som lanserades 1975.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:
ER skrev:240/740 tillhör heller inte kategorin säkra bilar idag när en liten småbil har högre säkerhet.
Beror på vilken småbil du jämför med. Volvo 240 ligger i Folksams undersökning på samma värde som medelbilen. Rätt imponerande för en bil som lanserades 1975.
Alltså, skillnaden är ju att dom är byggda på 2 helt olika säkerhetssystem.... En 240 är byggd med deformeringszoner, en ny bil är byggd som ett betongblock. Tro fan att 240'in med derformeringszoner blir skrot i en krock med ett betongblock?

Snacka om att jämnföra äpplen och päron... :roll:
av andersuw
Lucif3r skrev:
andersuw skrev:
Alltså, skillnaden är ju att dom är byggda på 2 helt olika säkerhetssystem.... En 240 är byggd med deformeringszoner, en ny bil är byggd som ett betongblock. Tro fan att 240'in med derformeringszoner blir skrot i en krock med ett betongblock?

Snacka om att jämnföra äpplen och päron... :roll:
Nej, en modern bil är byggd med deformationszoner, precis som en 240. Att bygga den som ett betongblock vore vansinne eftersom de krafter som då belastar de åkandes kroppar vid en krock blir mycket högre.
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:
andersuw skrev: Det är lite mer komplicerat än så. B230F med elektronisk insprutning fanns att tillgå på den svenska marknaden fr.o.m. årsmodell 1987 och kunde fås med katalysator och lambdasond (vet inte om motorn såldes utan det senare). Hade själv en sådan 87:a. Katalysatorrening blev standard först med årsmodell 1989.
Jag har bestämt för mig att det var B230K som kom 87, B230F kom 88 utan katt, B230F med katt kom senare 88(oftast kallat "årsmodell 88B"), tillsammans med helgalvning av bilen osv, istället för bara halv-galvning som 88A hade.

Men jag ska inte envisas med motorerna, mycket möjligt att minnet sviker mig - det brukar det göra :lol:
Alla Volvos motormodeller (även B20) som har bostaven"F" i beteckningen har katalysator. Bilar med katalysator blev tillåtna att sälja i Sverige som -86 års modell (blev lag på det 1089-01-01). Vi hade egna avgasregler (från -76 års modell) som i pricip stoppade all privatimport och omöjliggjorde för återförsäljare att importera bilar med katalysator. Volvo sålde bilar med katalysator i USA redan -74 (B20F) men om du importerade en sådan bil var du tvungen att byta till en motor som var "typad" i Sverige (alltså även en förgasarmotor). -86 "EU harmonuserades" Sverige och det blev tillåtet att importera bilar som var godkända i ett annat EU land. Sverige var vi den tiden inte medlem i EU, men i EEC som bestod av flera EU länder och nära handelspartner till Sverige (framför allt Tyskland)
B230F fanns redan -86 (såldes ju i USA) men var inte vanlig i Sverige. Mazda 626 fanns endast med katalysator -86, en jobbarkompis försökte köpa en utan, men det fanns inte. Så han köpte en med....... -87 börda svenska folket "förlika sig med" katalysator så det såldes betydligt fler. Ända fram till halvårsskiftet 1988 såldes det modeller (Volvo) utan katalytasor (både "K" och "E") men från ock med årsmodell -88B är det katalysator som gäller. Kan inte garantera till 100% att allt är rätt som jag skrivit, men det mesta ska nog stämma.

Mvh
Lennart
av LarsBd
lennarte skrev: Alla Volvos motormodeller (även B20) som har bostaven"F" i beteckningen har katalysator.
Katalysator kom på B20F i 240 med det äldre D-jet systemet, motorn fanns dock tidigare i både 140 och 1800E men utan katalysator i både D och K-jet utförande. Katalysator förekommer inte i reservdelskatalogen för 140/1800 däremot avgasåterledning som förmodligen är avgasrening generationen före katalysator.
av MorganH
Det är skoj att betala 415 kr för att bilprovningen inte låter mig betala på deras hemsida (varken med kort eller internetbank). Sedan är ombesiktning på 300 kr nästan alltid något att räkna med.

Angående skattebefrielse så utrotas äldre bilar i snabb takt och nytillverkning är ett stort miljöproblem, ändå är det inte svävare som drivs av bananskal som kommer ur fabrikerna vad jag vet.
av andersuw
lennarte skrev:Vi hade egna avgasregler (från -76 års modell) som i pricip stoppade all privatimport och omöjliggjorde för återförsäljare att importera bilar med katalysator. Volvo sålde bilar med katalysator i USA redan -74 (B20F) men om du importerade en sådan bil var du tvungen att byta till en motor som var "typad" i Sverige (alltså även en förgasarmotor).
Ja det var trassligt att importera bilar vid den tiden om de inte var beskaffade precis som dem som såldes nya på den svenska marknaden. Dock gick det för sig om bilen importerades som flyttgods, vilket om jag minns rätt krävde att man a) bott minst ett år utomlands, b) ägt bilen minst ett halvår före flytten och c) fortsatte att äga den minst ett halvår efter flytten. Jag importerade själv en Cadillac Coupe de Ville -75 från USA på det sättet 1978 (självklart försedd med katalysator eftersom det blev lag på det i USA just 1975). Det var bara småsaker som behövde ändras för att kunna registreringsbesiktiga den i Sverige. Om jag minns rätt handlade det bara om att avgasröret måste dras ut så att det inte slutade under karossen och att varningsblinkers måste sättas ur spel eftersom de blinkade rött istället för orange där bak.
lennarte skrev:Sverige var vi den tiden [80-talet] inte medlem i EU, men i EEC som bestod av flera EU länder och nära handelspartner till Sverige (framför allt Tyskland)
Nix. EEC är helt enkelt en tidigare benämning på det vi idag kallar EU och Sverige blev inte medlem av någondera förrän 1995.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
LarsBd skrev:
lennarte skrev: Alla Volvos motormodeller (även B20) som har bostaven"F" i beteckningen har katalysator.
Katalysator kom på B20F i 240 med det äldre D-jet systemet, motorn fanns dock tidigare i både 140 och 1800E men utan katalysator i både D och K-jet utförande. Katalysator förekommer inte i reservdelskatalogen för 140/1800 däremot avgasåterledning som förmodligen är avgasrening generationen före katalysator.
"Snott" från Wikipedia,
B20F - Elektronisk bränsleinsprutning från Bosch, (1972-75) framtagen för lågoktanig bensin på i första hand den amerikanska marknaden, 115 hk.
Bilar för den Amerikanska marknaden byggdes i Canada (Halifax) och där byggdes även för den Californiska marknaden som krävde katalysator redan 1974 (e.v -75). Den bil jag refererar till servade jag i mitten av -80-talen när jag jobbade på Esso Bilverkstad. Den var en Californien import där motorn var en insprutningsmotor med katalysator. Ägaren höll på att "kiva med myndigheterna" om bilens vara eller inte vara för den översstämmde inte med men dom Svenska avgasreglerna som gällde då. Bilen var en 145 -74. Den var inte utrustad med 3- ägskatalysator och Lanbdasond, utan det amerikanska systemet med 2-vägs katalytasor. För övrigt angående bilar som inte finns, en granne hade på - 70-talet en P1800 B18 -68 med D-jetronic. Har försökt få uppgifter om detta också men inte lyckats. Detta var också en USA-import

Mvh
Lennart
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]