Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Indalsman skrev:Jajamän så dom stiften ska vara ok ändå då, jaha... hela tiden tillbaka till ruta 1 :P Finns ju inga papper, kvitton eller nånting i bilen heller så man vet ju inte vad som är gjort på bilen tidigare.

Jag hatar att åka i bilar som inte går som dom ska... Saknar 940n jag hade förut.

Ska se om jag kan ta en skärmdump på telefon så får ni se lambda kurvan, jag tycker inte den ser ut att vara som den ska, sen glömmer jag alltid bort om det är hög eller låg volt som är mager resp. fet blandning.
Läste nån tråd där nån hade nåt liknande problem och dom bytte termostat och tempgivare, men min temp mätare visar helt OK (kl 3) och enligt data värdena i Torque så ligger den på ca82-88grader vid körning och varm motor så jag tycker inte att problemet ligger där heller.

jag provade ju även en annan beg LMM och rengjorde den på jobbet med LMM rengörings spray men den går likadant med båda mätarna, ingen skillnad så jag tror inte problemet ligger där.

Dom felen som är på motorn just nu som jag vet om är att VV skulle behövas göras ren och att luftpumpen inte fungerar, den sätter felkod på den vid långvarig tomgångs körning men vad jag har förstått så ska ingen av dessa orsaka såna motorstörningar som jag har.

Om nån slang till VV skulle ha spruckit/lossnat eller dylikt, skulle inte bilen ha gått konstigt på tomgången då? har dock inte provat startgas metoden på den än.
82-88 grader låter lite väl lågt Termostaten börjar att öppna först vid 92grader på en sugmotor. Termostater är förbrukningsvaror dom blir slitna med tiden och är inte så dyra att köpa ny runt 250kr ska volvo ha och Biltema 99kr. Jag köpte min på Biltema men jag tror att det var dumt av mig för tempmätaren i min bil ligger alltid mot kl4 när jag kör. Men sen så är ju tempmätaren i instrumenthuset inget precisions instrument heller :roll: .

Är slangen sprucken från vevhusventilationen som går till insuget så går bilen inte som den ska även den grova slangen från oljefällan som går ner till strax före turbon kan även den orsaka motorstörningar om den är sprucken så att tjuvluft kommer in.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Tycker också tempen verkar låg, detta ihop med brustna slangar gör ju att systemet jobbar på en nivå som det inte är avsett för och det kan vara därför som den inte går som det är tänkt!
Tomgången styrs ju av tomgångsmotorn och finns det en läcka så korrigerar den för detta, tyvärr kanske man ska säga för då är det ju svårt att veta ifall det finns fel.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dessutom, om bilen tror att den går kall så sprutar den ju in mer bränsle. Detta kan ge drastisk effektförlust i bilen. Men, den borde isf svartryka rätt duktigt och lambdan borde grina floder.

Sen vet jag inte riktigt hur pålitlig torque, vilket jag antar är vad du använder, egentligen är på dessa bilar...
I regel funkar skiten inte alls, och på dom få som får kontakt brukar det vara lite si och så med vad den kan och inte kan läsa...
T ex det enda jag fick igång på min bil med torque var spjälläget - som inte stämde ens i närheten kan jag meddela :roll: 40-50% öppet med pelle i botten? Nja, knappast :P Skulle givaren vara så kass så skulle det märkas på bilen, den skulle ju isf vara lika slö som TS bil :lol:
av Indalsman
Jag kan läsa ut det mesta med torque iaf och det verkar ju stämma, men jag kan ju jämföra och prova med autocomen på jobbet.

Får väl parkera bilen i garaget och riva insuget och kolla vad det är för slangar som sitter på min bil till VV, sen riva lös kamrems kåpan och kolla inställningen också.

Hade upp alla tändstiften och dom hade schysst färg, inte för vit men absolut inte svarta heller så jag tror definitivt inte att den får för mycke bränsle, snarare för lite...

man har ju fått en hel del bra tips nu så nu återstår det väl bara att kolla upp allt och köpa in lite grejer. Synd bara att man ska jobba på dagarna :P har ju svårt att få tiden att räcka till, sen har jag ju en Dodge som jag håller på och fixar med också och emellan allt det här så ska man ju använda och åka i 850n...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok ska du testa med startgas? Det är inte alltid att dom reagerar på det men det skadar ju inte att prova.
av Fritzell
Har svårt att tro att problemet ligger i fålig termostat/tempgivare. Jag bytte ut termostat på min v70 -00 som tydligen låg lite öppen hela tiden. Nu blir motorn varm på nolltid vilket är trevligt såhär på vintern men motorn är lika pigg kall/varm både nu och med den gamla termostaten. Har haft en Chevrolet tidigare med mycket snarligt tänd/bränslesystem där jag även på den bytte termostat och givare och det gjorde heller ingen skillnad på motorgången.
Har du elektriskt eller mekaniskt gasspjäll? Är det rengjort?
Hur är det med luftfilret? Bränsletryck?
Borde den inte gå väldigt ryckigt på tomgång om det vore vacuumläck?
Kollat slangarna till och själva avdunstningssystemet?
Jag tänkte på det där med katalysatorn. Skulle man kunna skruva isär före katten och köra utan avgassystem bara för att se om kraften kommer fram? Eller skulle det påverka prestandan negativt på något annat sätt?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Fritzell skrev:Har svårt att tro att problemet ligger i fålig termostat/tempgivare. Jag bytte ut termostat på min v70 -00 som tydligen låg lite öppen hela tiden. Nu blir motorn varm på nolltid vilket är trevligt såhär på vintern men motorn är lika pigg kall/varm både nu och med den gamla termostaten. Har haft en Chevrolet tidigare med mycket snarligt tänd/bränslesystem där jag även på den bytte termostat och givare och det gjorde heller ingen skillnad på motorgången.
Har du elektriskt eller mekaniskt gasspjäll? Är det rengjort?
Hur är det med luftfilret? Bränsletryck?
Borde den inte gå väldigt ryckigt på tomgång om det vore vacuumläck?
Kollat slangarna till och själva avdunstningssystemet?
Jag tänkte på det där med katalysatorn. Skulle man kunna skruva isär före katten och köra utan avgassystem bara för att se om kraften kommer fram? Eller skulle det påverka prestandan negativt på något annat sätt?
Nej det är ju inte så jätte många grader som den ligger för lågt. Han har en 97a så då är det mekaniskt gasspjäll vet inte om han har rengjort det.

Är det ett stort vacuum läckage så gå den ryckigt och när jag menar stort så är det spricka eller köra utan slangen till bromservon. Ett litet läckage är sällan att det märks utan oftast är det lambdan som märker av det före och gnäller innan man själv känner av det.

Ja bara han kopplar ur lambdasonderna så ska det gå att köra med isär kopplat avgassystem. Tror inte att det kommer att påverka prestandan negativt något avsevärt motorstyrdonet försöker då upprätthålla lambda=1 med information från LMM när sonderna är urkopplade.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Indalsman skrev:sen riva lös kamrems kåpan och kolla inställningen också.

Det kan du likagärna skippa, det säger inte ett dugg om hur inställningen är. Min motor är 100% korrekt inställd med tolkar, men mina drevmarkeringar pekar helt åt h-e, så skulle t ex du kika på min så skulle du få en hjärtattack. :wink:

Markeringarna på dreven är helt meningslösa, då dreven är justerbara upp t om 4 kugg(!). Det betyder att 2 saker kan hända: kammarna är rätt inställda, men dreven pekar vart dom vill(helt ok).
Eller, Dreven visar rätt men kammarna pekar helt åt helvete istället(INTE ok, och tyvärr det vanligaste, min egen bil stod nästan 1 kugg fel, ½kugg per kam åt varsitt håll....)

Så ska du kolla kammarna lär du dels nolla veven, och dels låsa kamaxlarna. Är du nyfiken på hur det går till så kan du kika i min projekttråd, la in hyffsat mycket bilder på mitt kamremsbyte där.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"