- tor 18 feb 2016, 08:49
Är slangen sprucken från vevhusventilationen som går till insuget så går bilen inte som den ska även den grova slangen från oljefällan som går ner till strax före turbon kan även den orsaka motorstörningar om den är sprucken så att tjuvluft kommer in.
Indalsman skrev:Jajamän så dom stiften ska vara ok ändå då, jaha... hela tiden tillbaka till ruta 182-88 grader låter lite väl lågt Termostaten börjar att öppna först vid 92grader på en sugmotor. Termostater är förbrukningsvaror dom blir slitna med tiden och är inte så dyra att köpa ny runt 250kr ska volvo ha och Biltema 99kr. Jag köpte min på Biltema men jag tror att det var dumt av mig för tempmätaren i min bil ligger alltid mot kl4 när jag kör. Men sen så är ju tempmätaren i instrumenthuset inget precisions instrument heller :roll: .Finns ju inga papper, kvitton eller nånting i bilen heller så man vet ju inte vad som är gjort på bilen tidigare.
Jag hatar att åka i bilar som inte går som dom ska... Saknar 940n jag hade förut.
Ska se om jag kan ta en skärmdump på telefon så får ni se lambda kurvan, jag tycker inte den ser ut att vara som den ska, sen glömmer jag alltid bort om det är hög eller låg volt som är mager resp. fet blandning.
Läste nån tråd där nån hade nåt liknande problem och dom bytte termostat och tempgivare, men min temp mätare visar helt OK (kl 3) och enligt data värdena i Torque så ligger den på ca82-88grader vid körning och varm motor så jag tycker inte att problemet ligger där heller.
jag provade ju även en annan beg LMM och rengjorde den på jobbet med LMM rengörings spray men den går likadant med båda mätarna, ingen skillnad så jag tror inte problemet ligger där.
Dom felen som är på motorn just nu som jag vet om är att VV skulle behövas göras ren och att luftpumpen inte fungerar, den sätter felkod på den vid långvarig tomgångs körning men vad jag har förstått så ska ingen av dessa orsaka såna motorstörningar som jag har.
Om nån slang till VV skulle ha spruckit/lossnat eller dylikt, skulle inte bilen ha gått konstigt på tomgången då? har dock inte provat startgas metoden på den än.
Är slangen sprucken från vevhusventilationen som går till insuget så går bilen inte som den ska även den grova slangen från oljefällan som går ner till strax före turbon kan även den orsaka motorstörningar om den är sprucken så att tjuvluft kommer in.
Nuvarande: S40 T5 sport MY04
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)
Tidigare S70 2,5T MY99 (skrotad)