- ons 17 feb 2016, 16:22

apersson850 skrev:Det var laddluften som man byggde om, för den kunde få luftspjället att frysa om det var -30°C och regnade. Hur nu detta skulle inträffa samtidigt?Det är väl sådant som kallas underkylt regn.

apersson850 skrev:Mycket riktigt så ändrade man så att luften togs ut i toppen på laddluftkylaren istället för i botten. Man gjorde också några små hål i botten på laddluftkylaren, för att blåsa ut kondensvatten automatiskt. Detta gjordes på min bil också.Ja, jag minns även "dräneringen" av laddluftkylaren. Det var för övrigt inte bara vatten som droppade ur min. Det brukade också komma lite oljekladd där framme (om än bara lite). Kan inte säkert säga varifrån oljan kom men misstänker i vart fall dräneringen av laddluftkylaren.
apersson850 skrev:Vevhusventilationen modifierades också på vissa modeller, men det var en separat grej.OK. Kan vara att det gjordes samtidigt på min bil men att jag bara minns ombyggnaden på laddluftssidan eftersom den tog sig ett mera påtagligt uttryck.
apersson850 skrev:Jag tror vi har glidit från ämnet...Det har vi absolut. Men eftersom jag som trådskapare inte har något emot det får väl andra stå ut så länge vi inte går till omåttliga överdrifter.

apersson850 skrev:Så när jag ändå är igång: Här är den, med husvagn.Tjusig! Hade inte haft något emot att ha en i just den färgen. Kontrar med några bilder på min som den såg ut vid försäljningen (detta är annonsbilderna) när den såldes 2008. Självfallet valde jag en ståndsmässig miljö (Uppsala slott och utsikten ner mot domkyrkan). Inte så pjåkigt för att vara en fjorton år gammal bil väl?
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut