Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1049292
apersson850 skrev:Det var laddluften som man byggde om, för den kunde få luftspjället att frysa om det var -30°C och regnade. Hur nu detta skulle inträffa samtidigt?
Det är väl sådant som kallas underkylt regn. ;-)
apersson850 skrev:Mycket riktigt så ändrade man så att luften togs ut i toppen på laddluftkylaren istället för i botten. Man gjorde också några små hål i botten på laddluftkylaren, för att blåsa ut kondensvatten automatiskt. Detta gjordes på min bil också.
Ja, jag minns även "dräneringen" av laddluftkylaren. Det var för övrigt inte bara vatten som droppade ur min. Det brukade också komma lite oljekladd där framme (om än bara lite). Kan inte säkert säga varifrån oljan kom men misstänker i vart fall dräneringen av laddluftkylaren.
apersson850 skrev:Vevhusventilationen modifierades också på vissa modeller, men det var en separat grej.
OK. Kan vara att det gjordes samtidigt på min bil men att jag bara minns ombyggnaden på laddluftssidan eftersom den tog sig ett mera påtagligt uttryck.
apersson850 skrev:Jag tror vi har glidit från ämnet...
Det har vi absolut. Men eftersom jag som trådskapare inte har något emot det får väl andra stå ut så länge vi inte går till omåttliga överdrifter. :-)
apersson850 skrev:Så när jag ändå är igång: Här är den, med husvagn.
Tjusig! Hade inte haft något emot att ha en i just den färgen. Kontrar med några bilder på min som den såg ut vid försäljningen (detta är annonsbilderna) när den såldes 2008. Självfallet valde jag en ståndsmässig miljö (Uppsala slott och utsikten ner mot domkyrkan). Inte så pjåkigt för att vara en fjorton år gammal bil väl?
85501.jpg
85501.jpg (172.35 KiB) Visad 564 gånger
85502.jpg
85502.jpg (173.29 KiB) Visad 566 gånger
85503.jpg
85503.jpg (75.32 KiB) Visad 566 gånger
85504.jpg
85504.jpg (90.92 KiB) Visad 564 gånger
85505.jpg
85505.jpg (130.15 KiB) Visad 565 gånger
85506.jpg
85506.jpg (129.19 KiB) Visad 563 gånger
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1049297
Jaså, ska det vara bilder inifrån också? Några försäljningsbilder blev det aldrig på min. Den hade bara en ägare när den gick till de sälla jaktmarkerna.
Här är i alla fall några bilder "i farten", så att säga.

Bild

Bild

I Sverige var det standard med vedförråd på instrumentbrädan.
#1049308
apersson850 skrev:Jaså, ska det vara bilder inifrån också?
Absolut! Även om interiören väl inte var 850ns starka sida. Formen på stolar/säten tyckte jag man hade fått snits på redan då. Men det mesta annat var ju lite "B". Blev väsentligt bättre på den punkten med S/V70 tyckte jag åtminstone när det begav sig.
apersson850 skrev:Några försäljningsbilder blev det aldrig på min. Den hade bara en ägare när den gick till de sälla jaktmarkerna.
Helt OK att pensionera sig efter 50000 mil får man nog ändå säga.
apersson850 skrev:I Sverige var det standard med vedförråd på instrumentbrädan.
Lyckligtvis inte i Tyskland, från mina utgångspunkter sett. Har rätt svårt för trä i bilar, särskilt som det oftast varken ser ut som eller de facto är trä.

När jag köpte efterträdaren till 855:an (V70 T5 -02) tyckte jag den såg för bedrövlig ut på insidan: Panelinläggning i låtsasvalnöt, en pråm till tunnelkonsol, något som påminde om ett bussroder till ratt och jättelika sjok av mörkgrå plast. Så här såg det ut initialt. Kan inte med bästa vilja i världen säga att detta är vackert eller ens "anständigt".
Tunnelkonsol01.jpg
Tunnelkonsol01.jpg (116.26 KiB) Visad 565 gånger
Så det fick bli operation "redesign" på insidan, bland annat innefattande en febril jakt på aluminiumbitar som ersättning för låtsasträet och för att förta det allmänt dystergrå intrycket. Så här såg det ut när jag var färdig något år eller två senare och bilen vederbörligen "punkifierad". ;-)
Pedaler04.jpg
Pedaler04.jpg (100.94 KiB) Visad 566 gånger
Pedaler05.jpg
Pedaler05.jpg (106.89 KiB) Visad 563 gånger
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1049441
Träpanelen livade upp bland det svarta. Fast min hade ju beige underdel på instrumentbrädan, så det livade upp lite, det också.
Träet var för övrigt ransonerat. Det var meningen att man skulle kunna få det som tillbehör till en GLT också, men Volvo hade sagt att det skulle vara standard i Turbo. Men valnöten var bristvara (nej, det var inte plast), så det gick bara att få i Turbo ett tag.
S/V70 som kom senare var betydligt fulare inuti, helt klart. Volvo försökte göra något med rundare former utan att veta hur de skulle vända sig. Jag köpte aldrig någon sådan. Kompletterade med lite 740/940 för att klara lastbehovet istället. De var i alla fall konsekvent kantiga.
Nästa V70 har vi en, fast jag tycker den har märkliga sjok i inredningen, den också. Men det var inte riktigt frivilligt att skaffa den bilen. Den "blev över", liksom.
Den XC70 som jag har nu tycker jag är någorlunda rimligt formgiven inuti. Passar rätt bra till bilens karaktär. Den försöker inte vara någon racer, så den behöver inte se ut så heller.
av Kluster
#1049563
andersuw skrev:
Kluster skrev:Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Utmärkt! Då vet jag vad jag skall be verkstaden leta efter. Även om det är ett annat artikelnummer för min bil hjälper detta dem sannolikt att snabbt hitta rätt. :-)
Det var -5 imorse och ja, äntligen - ljudet kom direkt! :-)-)
av Kluster
#1049564
andersuw skrev: Kontrar med några bilder på min som den såg ut vid försäljningen (detta är annonsbilderna) när den såldes 2008. Självfallet valde jag en ståndsmässig miljö (Uppsala slott och utsikten ner mot domkyrkan). Inte så pjåkigt för att vara en fjorton år gammal bil väl?
Otroligt fin 855, bra handhavande där!! :)
#1049654
Kluster skrev:
andersuw skrev:
Kluster skrev:Japp, det är art.nr 31282059 "AUD Uppgradering", sen om det är specifikt för min modell eller inte vet jag inte men enklast är nog att söka på regnr så bör det dyka upp :)
Utmärkt! Då vet jag vad jag skall be verkstaden leta efter. Även om det är ett annat artikelnummer för min bil hjälper detta dem sannolikt att snabbt hitta rätt. :-)
Det var -5 imorse och ja, äntligen - ljudet kom direkt! :-)-)
Trevligt! Tack! Lutar åt att jag kör in och låter Volvo göra den uppdateringen innan jag gör något annat. Det är ju lätt fixat och om det är där knuten sitter är det ju onödigt att öda tid på andra åtgärder.
#1049656
Kluster skrev:
andersuw skrev: Kontrar med några bilder på min som den såg ut vid försäljningen (detta är annonsbilderna) när den såldes 2008. Självfallet valde jag en ståndsmässig miljö (Uppsala slott och utsikten ner mot domkyrkan). Inte så pjåkigt för att vara en fjorton år gammal bil väl?
Otroligt fin 855, bra handhavande där!! :)
Tja jag tror mest man skall berömma rekondfirman som putsade upp den lite när det blev dags. ;-) Jag är själv ingen "putsbög" utan försöker bara hålla efter det värsta både in- och utsides. Däremot är jag rätt noga med det funktionella. Avskyr trasiga prylar. ;-)

Bilen är i vart fall fortfarande i drift såg jag när jag tittade i bilregistret häromsistens. Den som köpte den skulle ha den som sommarbil vid sommarstället på Gotland så kanske är det där den fortfarande rullar.
#1049673
apersson850 skrev:Träpanelen livade upp bland det svarta. Fast min hade ju beige underdel på instrumentbrädan, så det livade upp lite, det också.
Även den ljusgrå underdelen på min instrumentbräda (och på dörrarna) livade upp lite i jämförelse med allt det massivt mörkgråa som kom med V70N. Minns att jag tyckte det var som att kliva in i en kolkällare första gången jag satte mig i en P2:a med mörkgrå inredning.
apersson850 skrev:Träet var för övrigt ransonerat. Det var meningen att man skulle kunna få det som tillbehör till en GLT också, men Volvo hade sagt att det skulle vara standard i Turbo. Men valnöten var bristvara (nej, det var inte plast), så det gick bara att få i Turbo ett tag.
OK. Så det var riktigt trä trots att det inte såg ut som det. I min V70N är jag dock rätt säker på att det var plast eftersom jag personligen demonterat panelerna och inspekterat dem från andra hållet. Alternativt måste träbiten ha suttit helt inkapslad i plasten på något sätt. Försökte aldrig bryta sönder panelerna för att prova. Möjligen har jag dem kvar i källaren så det kanske blir av en vacker dag. ;-)
apersson850 skrev:S/V70 som kom senare var betydligt fulare inuti, helt klart. Volvo försökte göra något med rundare former utan att veta hur de skulle vända sig.
Så tycker inte jag. Bättre formgivning och bättre material på instrumentbräda, tunnelkonsol och dörrsidor i S/V70. Men smaken är som bekant som baken. ;-) Om du tittar noga på interiörbilderna från min 855:a hittar du för övrigt en detalj tagen från S/V70. Vilken? ;-)

Exteriört tycker jag däremot att den generation vi båda hade var den snyggaste. Tycker Volvo förstörde fronten lite i samband med "faceliften" då S/V70 ersatte 850.
apersson850 skrev:Den XC70 som jag har nu tycker jag är någorlunda rimligt formgiven inuti. Passar rätt bra till bilens karaktär. Den försöker inte vara någon racer, så den behöver inte se ut så heller.
Jag är också nöjd med interiören i min "nya" V70 -15. För första gången känner jag inget behov av att modifiera estetiken i något avseende. Så här ser det ut i bilen (så när som på att min också har läder på instrumentbrädans ovansida). Har ingen egen bild så lånar en från Volvos broschyr.
EG0N.jpg
EG0N.jpg (96.53 KiB) Visad 1132 gånger
Däremot har jag lite invändningar funktionellt. Handskfacket är bedrövligt och jag har också en del invändningar mot lastutrymmet samt möjligheterna att montera brandsläckare enligt vad som framgår under rubriken "Klagovisa" i länken nedan:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=122079
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
#1049789
Liten update rörande det problem tråden handlar om: Gjorde en shoppingrunda ikväll. Bilen parkerad vid en temperatur runt nollan. Lät avsiktligt bli att köra värmaren före körning för att se om felet skulle dyka upp och det gjorde det. Kvarstod när jag var framme vid stormarknaden efter 10 minuters körning med värmaren på. När jag kom tillbaka och startade om efter att ha handlat funkade ljudet däremot finfint. Gjorde ytterligare ett antal omstarter efter det och ljudet gick igång utan problem varje gång. Så allt talar för att problemet är värmerelaterat. Sedan återstår att se om det är samma bekymmer som det Kluster och andra haft på 60-modellerna och kan lösas med mjukvaruuppdatering. Har pratat med verkstaden idag om saken idag och får förhoppningsvis besked imorgon om hur vi går vidare.

Visst kan det vara bränsle.. Sen om tänd[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]