Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Waizguy skrev:Gamla 240/740 från 86 finns det Inte Massor av men däremot 88 och framåt finns en hel del kvar.
dessa fordon förtjänar skattebefrielse efter att ha fått betalat viktbaserad skatt (som ska gå till vägar, ja ni ser ju hur vägarna ser ut hehe) i 30år.
ER skrev:Bättre med fast gräns på mitten av 70-talet, alla andra bilar skatta/besiktas oavsett miltal per år
Bara för att du är uppvuxen med eller har fattat tycke för fordon från 70 och bakåt så finns de människor som gillar 80-tals bilar.
Skulle gärna vilja ha en Cadillac Fleetwood 80-talare själv :) undra vad den viktbaserade skatten kostar på den, törs man tänka, men man kanske slipper det med import?

/// Waiz
Har inte med vad man är uppvuxen med att göra eller inte, har med att göra att alla bilar nya som gamla skall göra rätt för sig och det gör inte skattesmitarbilar nytya som gamla. Detta leder bara till hatt halvnya får betala mera i skatt utan anledning för att kompensera bortfallet. 240/740 tillhör heller inte kategorin säkra bilar idag när en liten småbil har högre säkerhet.
lennarte skrev: Min 745-a (med katalysator) blir skattebefriad inom 2 år och den är mer miljövänlig än dom flesta nyare bilar, den har överlevt många nyare bilar. Tänk själv vilket slöseri men jordens resurser att hela tiden bygga nya bilar med någon nu extrautrustning som inte fanns året innan eller har några hk mer än förra modellen. Jag förstår sådana som reser i jobbet och långpendlare, men jag förstår inte arbetslösa ungdomar i svarta BMW som "bränner gummi" på varuhusens parkeringar nattetid och kör ner lyktstolpar. Själv kör jag 740-in på etanol när staten tillåter och då blir jag ännu mer miljövänlig, med just nu förordar staten smutsig diesel och något renare bensin. Dom 2300:- jag betalar i skatt om året blir ett bra tillskott, jag blir nämligen pensionär samtidigt som bilen. Då får jag kanske tid att köra mer än dom 300 - 500 mil om året jag kör nu. Vad är det för fel att ha ett billigt bilägande???

Mvh
Lennart
Knappast, den släpper ut mera skit än EURO4 motorer, bara det att den inte är deklarerad hur skitig den är.
Är inget slöseri att ersätta gamla bilar som inte är säkra nog med nyare och bättre på allt bilar, det är naturens gång och då kan den som inte har råd att köpa nytt köpa den lätt begagnade bilen som är milsvidd bättre än den som dom nu har och kan skrota sin 740 som återvinns til extremt stor del utan resursslöseri.
Åker jag långt varje dag vill jag ha en nyare bil som startar i alla väder samt går att lita på samt är skön/avslappnande att åka i, detta är inget som matchas av en 240/740/940, än mindre vintertid.

Billigt bilägande skall och bör inte förknippas med äldre skattesmitarebil som skitar ner mer likväl som det inte skall nyare och skattefri bil pga fikitva förbrukningar och utsläpp som inte stämmer utan enbart produkt av sedd att smita undan skatt. Det skall vara förknippat med nyare och ren bil idag helst hybridvariant som är enda som skall skattebefrias i högst 3år, sen normal skatt som andra bilar i samma klass så alla betalar utan att smita undan och vi får ut fler nyare bilar som ersätter äldre.
Det kostar mera med reservdelar än skatt så shoppa biltema så kompenserar du den höfgre skatten äldre och osäkra samt mindre trafiksäkra rent allmänt bakhjulsdriva bilar skall ha.
Vad är det för fel med att ALLA betalat för sig? Detta sker ej idag med nya bilar som smiter likväl som gammal smiter undan ock körs som bruksbilar fast dom hör hemma på skroten snarare än vägarna då dom är miljöbovar utan dess like.
Är ingen rättighet att komma undan billigt, likväl som ingen rättighet at slippa betala skatt för fordonet bara för det är 30år gammalt och på tok för vanligt. 30-års regeln var aldrig meningen att innefatta bruksbilar som på tok för vanliga 240/740 utan veteranbilar som körs 100-150mil om året och är unika samt värda att bevara.
DayDreamer skrev:Det gör väl av med mer resurser att tillverka en ny bil än vad en gammal bil utan katalysator spottar ut?

Ta teslan tillexempel den är så miljönerskräpande (eller hur en ska säga det) att tillverka att den inte ens tjänar in det på sin livslängd och sen sitter ägarna där och tänker nu har jag gjort något bra för miljön :lol: :wink:
Är enbart pga batterierna idag, men blir bättre och bättre med ny teknik.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ER skrev:Åker jag långt varje dag vill jag ha en nyare bil som startar i alla väder samt går att lita på samt är skön/avslappnande att åka i, detta är inget som matchas av en 240/740/940, än mindre vintertid.
Aha, du menar årsmod. 15-16 som helt plötsligt bara dör ute på motorvägen, eller i kurvor, eller andra otrevliga situationer, så du förlorar både bromsar och servo...? Ok, kör dom du som blir oanvändbara för minsta lilla, så håller jag mig till bilar som kan manövreras även om hela elsystemet skulle fatta eld. :-)-)
Och 940 är iaf minst lika pålitlig på vinterstarter som en ny, gäller även 240/740 88->. Det är ju inga förgasarmotorer i dom, till skillnad mot < 87, 87 kom väl det mekaniska sprutet om jag inte minns galet, och 88 blev det lambdastyrt precis som dagens nya bilar ...
Detta förutsätter ju givetvis att man håller motorn i gott bruksskick, men det gäller ju även en ny bil... Tar inte lång tid att köra slut på en motor om man missköter den, oavsett om den rullat 2000 eller 200 000 mil...

ER skrev:30-års regeln var aldrig meningen att innefatta bruksbilar som på tok för vanliga 240/740 utan veteranbilar som körs 100-150mil om året och är unika samt värda att bevara.

30år gamla bilar är inte veteranbilar. Det är något helt annat. För att bli klassad som veteranbil krävs det betydligt mer än att vara 30år gammal. Vill minnas att trafikverket enbart klassar bilar äldre än 1950 som veteranbilar. För att få vara med på dom flesta seriösa veteranbilsutställningarna får bilen inte vara nyare än -68 eller något sånt, och då hamnar man ändå i den "sämsta/lägsta" klassen.
I folkmun kallar man 30+ bilar för veteranbilar, men det är egentligen åt h-e fel uttryck. Varför det blivit så vet jag inte... (I)
av rid54
Beskattning efter bränsleförbrukning (som någon nämnde ovan) finns ju redan.... Större delen av drivmedelspriset är skatt, om nu någon missat detta. Egentligen skulle man kunna slopa själva fordonsskatten och lägga en spänn till på soppan så skulle det bli mycket mer konsekvent. Dvs att ha en bil som står ska inte kosta, att köra den kan få kosta.
av rid54
För övrigt tror jag man biter sig i tummen om man fokuserar för mycket på "skräp" i avgaserna. Bilar med lambdareglering och trevägskatalysator är nog rätt likvärda oavsett årsmodell, om katen är frisk. Det stora problemet är koldioxiden och den äter katen inte upp, tyvärr. Där är ju de tunga bilarna (oavsett märke) oftast de värsta, eftersom de drar mest bränsle.
Användarvisningsbild
av lennarte
ER skrev:lennarte skrev:
Min 745-a (med katalysator) blir skattebefriad inom 2 år och den är mer miljövänlig än dom flesta nyare bilar, den har överlevt många nyare bilar. Tänk själv vilket slöseri men jordens resurser att hela tiden bygga nya bilar med någon nu extrautrustning som inte fanns året innan eller har några hk mer än förra modellen. Jag förstår sådana som reser i jobbet och långpendlare, men jag förstår inte arbetslösa ungdomar i svarta BMW som "bränner gummi" på varuhusens parkeringar nattetid och kör ner lyktstolpar. Själv kör jag 740-in på etanol när staten tillåter och då blir jag ännu mer miljövänlig, med just nu förordar staten smutsig diesel och något renare bensin. Dom 2300:- jag betalar i skatt om året blir ett bra tillskott, jag blir nämligen pensionär samtidigt som bilen. Då får jag kanske tid att köra mer än dom 300 - 500 mil om året jag kör nu. Vad är det för fel att ha ett billigt bilägande???

Mvh
Lennart
Knappast, den släpper ut mera skit än EURO4 motorer, bara det att den inte är deklarerad hur skitig den är.
Då har du nog missat hela dieseldebatten som varit den senaste tiden.... Bättre med en ärlig bensin/etanol bil än en fusk diesel. Sedan läste du nog inte så noga vad jag skrev,
Jag förstår sådana som reser i jobbet och långpendlare
Sedan kommer jag att köra min 745-a många år till. Detta oavsett om jag ska betala skatt för den eller ej. Och som "Lucif3r"skrev Så i rena skattepengar så har dessa 30+ gamla bilar betalat mer än nya bilar någonsin kommer göra i sina livstider. Dom har i princip betalat 30års skatt på motsvarande 2-3 nya bilar.
Tycker gott dom förtjänar skattefritt efter 30års betalning.

Sedan har jag för mig att 30-årsgränsen infördes en gång i tiden av administrativa skäl och inte för någon "lång och trogen" tjänst. Övervägande delen av dessa bilar körs inte så många mil att det skulle behövas besiktning varje år och dom allra flesta får den "omvårdnad" dom behöver. Dom bilar "ER" beskriver är definitivt i slutet av sin livscykel och körs av människor (till nästa besiktning i bästa fall) som inte har det minsta med oss som skriver här eller övriga bilägare som vårdar sina kära ägodelar att göra.
Trafikverkets definition för veteranfordon är bilar tillverkade 1950 eller tidigare.
En "äkta" veteranbil är tillverkad mellan 1905 och 1918

Mvh
Lennart
av andersuw
Lucif3r skrev:Och 940 är iaf minst lika pålitlig på vinterstarter som en ny, gäller även 240/740 88->. Det är ju inga förgasarmotorer i dom, till skillnad mot < 87, 87 kom väl det mekaniska sprutet om jag inte minns galet, och 88 blev det lambdastyrt precis som dagens nya bilar.
Det är lite mer komplicerat än så. B230F med elektronisk insprutning fanns att tillgå på den svenska marknaden fr.o.m. årsmodell 1987 och kunde fås med katalysator och lambdasond. Hade själv en sådan 87:a. Vet inte om motorn överhuvudtaget erbjöds utan lambdasond och katalysator. Katalysatorrening blev standard först med årsmodell 1989.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
lennarte skrev:Då har du nog missat hela dieseldebatten som varit den senaste tiden.... Bättre med en ärlig bensin/etanol bil än en fusk diesel
Hmm. Det är ju bara en biltillverkare som fuskat såvitt vi vet (VAG). Vad vi också vet är att de flesta bilar släpper ut mer föroreningar i faktisk, genomsnittlig körning än vid de europeiska testerna av avgasrening och förbrukning utan att någon för den skull kan anklagas för fusk. Men det gäller säkert inte bara dieslar och jag betvivlar starkt att min "nya" V70 D4 -15 är smutsigare än din gamla 745:a. Vad beträffar CO2-utsläppen är min definitivt avsevärt "renare". Inte desto mindre har jag absolut inga invändningar mot att du fortsätter att köra din gamla pärla. :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev: Det är lite mer komplicerat än så. B230F med elektronisk insprutning fanns att tillgå på den svenska marknaden fr.o.m. årsmodell 1987 och kunde fås med katalysator och lambdasond (vet inte om motorn såldes utan det senare). Hade själv en sådan 87:a. Katalysatorrening blev standard först med årsmodell 1989.
Jag har bestämt för mig att det var B230K som kom 87, B230F kom 88 utan katt, B230F med katt kom senare 88(oftast kallat "årsmodell 88B"), tillsammans med helgalvning av bilen osv, istället för bara halv-galvning som 88A hade.

Men jag ska inte envisas med motorerna, mycket möjligt att minnet sviker mig - det brukar det göra :lol:
av andersuw
Lucif3r skrev:
andersuw skrev: Det är lite mer komplicerat än så. B230F med elektronisk insprutning fanns att tillgå på den svenska marknaden fr.o.m. årsmodell 1987 och kunde fås med katalysator och lambdasond (vet inte om motorn såldes utan det senare). Hade själv en sådan 87:a. Katalysatorrening blev standard först med årsmodell 1989.
Jag har bestämt för mig att det var B230K som kom 87, B230F kom 88 utan katt, B230F med katt kom senare 88(oftast kallat "årsmodell 88B"), tillsammans med helgalvning av bilen osv, istället för bara halv-galvning som 88A hade.

Men jag ska inte envisas med motorerna, mycket möjligt att minnet sviker mig - det brukar det göra :lol:
Ja minnet sviker dig när det gäller B230F. ;-) Den bil jag ägde mellan 1991 och 1997 var definitivt en 745:a av 1987 års modell med B230F och katalysator. Men B230K kom också 1987 som ersättare till B230A och årsmodell 88B (i själva verket tidiga 89:or om Volvo följt sin vanliga tidsplan) var mycket riktigt ovanligt väl galvade. Se här för ytterligare detaljer:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]

Det är ju lätt att testa om inte annat, […]

Googlat på numret? Finns ju massa i Sverige.[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]