Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
andersuw skrev:
Kimmen90 skrev:Jag menar det är ju inga" klassiker " längre som rullar som bruk.

Bilar som säljs som" skattesmitare" gamla Volvo, rostigare än rosten själv. Och de belönas... Illa!
Det lär ju vara ytterst få 30-åriga eller äldre personbilar som rullar som bruksbilar. Fordonsskattens främsta uppgift är som ekonomiskt styrmedel för att få dem som köper nya bilar att köpa rätt (enligt statens bedömning). Det är ju inte helt oväsentligt att de gör det för sedan får vi dras med de bilarna som bruksbilar i runt 20 år.
Finns massor av uppruttna 240/740 av 1986 eller äldre fortfarande på vägarna som är bruksbilar och det finns annonser där man specifikt vill ha just dessa bilar pga friheten, MYCKET ILLA.
Bättre med fast gräns på mitten av 70-talet, alla andra bilar skatta/besiktas oavsett miltal per år. Ger mer än en vinst på det viset och gärna 5ggr på dieselbilar utan filter/rening samt bensindrivna bruksbilar utan kat så dom inte lönar sig att använda av ekonomiska skäl så kryphål tas bort.
av Waizguy
Gamla 240/740 från 86 finns det Inte Massor av men däremot 88 och framåt finns en hel del kvar.
dessa fordon förtjänar skattebefrielse efter att ha fått betalat viktbaserad skatt (som ska gå till vägar, ja ni ser ju hur vägarna ser ut hehe) i 30år.
ER skrev:Bättre med fast gräns på mitten av 70-talet, alla andra bilar skatta/besiktas oavsett miltal per år
Bara för att du är uppvuxen med eller har fattat tycke för fordon från 70 och bakåt så finns de människor som gillar 80-tals bilar.
Skulle gärna vilja ha en Cadillac Fleetwood 80-talare själv :) undra vad den viktbaserade skatten kostar på den, törs man tänka, men man kanske slipper det med import?

/// Waiz
Användarvisningsbild
av lennarte
ER skrev:Finns massor av uppruttna 240/740 av 1986 eller äldre fortfarande på vägarna som är bruksbilar och det finns annonser där man specifikt vill ha just dessa bilar pga friheten, MYCKET ILLA.
Bättre med fast gräns på mitten av 70-talet, alla andra bilar skatta/besiktas oavsett miltal per år. Ger mer än en vinst på det viset och gärna 5ggr på dieselbilar utan filter/rening samt bensindrivna bruksbilar utan kat så dom inte lönar sig att använda av ekonomiska skäl så kryphål tas bort.
Wizzman skrev:Jag tycker det är bra att veteranbilar är skattebefriade och inte behöver besiktigas varje år, däremot tycker jag att det skulle vara förknippat med fler krav - Exempelvis en körsträcka på max 300mil/år och kanske ett krav på att det ska finnas en "vanlig" bil I husehållet också, för att komma åt de som köper en 30 år gammal bil och använder den som bruksbil bara för att komma billigt undan.
Min 745-a (med katalysator) blir skattebefriad inom 2 år och den är mer miljövänlig än dom flesta nyare bilar, den har överlevt många nyare bilar. Tänk själv vilket slöseri men jordens resurser att hela tiden bygga nya bilar med någon nu extrautrustning som inte fanns året innan eller har några hk mer än förra modellen. Jag förstår sådana som reser i jobbet och långpendlare, men jag förstår inte arbetslösa ungdomar i svarta BMW som "bränner gummi" på varuhusens parkeringar nattetid och kör ner lyktstolpar. Själv kör jag 740-in på etanol när staten tillåter och då blir jag ännu mer miljövänlig, med just nu förordar staten smutsig diesel och något renare bensin. Dom 2300:- jag betalar i skatt om året blir ett bra tillskott, jag blir nämligen pensionär samtidigt som bilen. Då får jag kanske tid att köra mer än dom 300 - 500 mil om året jag kör nu. Vad är det för fel att ha ett billigt bilägande???

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det gör väl av med mer resurser att tillverka en ny bil än vad en gammal bil utan katalysator spottar ut?

Ta teslan tillexempel den är så miljönerskräpande (eller hur en ska säga det) att tillverka att den inte ens tjänar in det på sin livslängd och sen sitter ägarna där och tänker nu har jag gjort något bra för miljön :lol: :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Så gamla bilar har/hade skatten baserad på VIKTEN av fordonet - inte vad den spottar ut som det nya larveriet. I praktiken betyder det att dessa äldre bilar betalar minst det dubbla, i vissa fall tredubbla, i skatt jämnfört med nya.
Så i rena skattepengar så har dessa 30+ gamla bilar betalat mer än nya bilar någonsin kommer göra i sina livstider. Dom har i princip betalat 30års skatt på motsvarande 2-3 nya bilar.

Tycker gott dom förtjänar skattefritt efter 30års betalning.

2år mellan bes. kan ju förståss diskuteras.
av andersuw
Waizguy skrev:Skulle gärna vilja ha en Cadillac Fleetwood 80-talare själv :) undra vad den viktbaserade skatten kostar på den, törs man tänka, men man kanske slipper det med import?
Tror knappast du slipper undan med mindre skatt bara för att bilen är importerad. Å andra sidan väger nog en Fleetwood från 80-talet inte så fasligt mycket. Vill minnas att min Coupe de Ville -75 landade på ungefär två ton. Det är ju inte så mycket mer än min V70 D4 -15 med en tjänstevikt på 1850 kg.

Det vore värre om du blev taxerad efter bränsleförbrukningen. Min 75:a kom i bästa fall undan med 2,2 liter milen (lugn körning i knappt 90 knyck på amerikanska motorvägar). I stadstrafik på vintern var det svårt att komma under 3,5 liter. Nu har ju en Fleetwood från 80-talet lite mindre motor än min (bara 4 à 5 liter) men ändå. ;-)
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
ER skrev:Finns massor av uppruttna 240/740 av 1986 eller äldre fortfarande på vägarna som är bruksbilar ...
Måste vara ganska speciella vägar du åker. Jag ser inte till många på de mer allmänna vägar där jag kör. ;-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andersuw skrev:
ER skrev:Finns massor av uppruttna 240/740 av 1986 eller äldre fortfarande på vägarna som är bruksbilar ...
Måste vara ganska speciella vägar du åker. Jag ser inte till många på de mer allmänna vägar där jag kör. ;-)

Jag tror vi har typ 2-3st i byn, varav en amazon i nyskick, helt orginal och ej renoverad enl. ägaren. Andra är en 240 som ser rostfri ut på karossen iaf(under vet jag ju inte), och den 3e är en gammal saab V4, också till synes i bra skick.
Men guess what? INGEN av dom 3 nämnda bilarna ser man skymten av på vintern, bara sommartid och ytterst sällan i regn ens :roll:
av andersuw
Lucif3r skrev:
andersuw skrev:

Jag tror vi har typ 2-3st i byn, varav en amazon i nyskick, helt orginal och ej renoverad enl. ägaren. Andra är en 240 som ser rostfri ut på karossen iaf(under vet jag ju inte), och den 3e är en gammal saab V4, också till synes i bra skick.
Men guess what? INGEN av dom 3 nämnda bilarna ser man skymten av på vintern, bara sommartid och ytterst sällan i regn ens :roll:
Förvånar mig inte! Notera också att det ER pratade om (och jag kommenterade) var förekomsten av "uppruttna 240/740". De du beskriver verkar ju vara i prima skick. Samma sak gäller den 240 som jag har som en av grannarna i parkeringshuset här hemma. Ser väldigt fin ut när presenningen är av, vilket den dock sällan är på vintern. ;-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE