Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Normaltid för mig brukar vara ca 15-20 min tills dess att pappret har skrivits ut, har klarat det på ca 5 min en gång, antagligen för att jag var sista bilen in på en fredag vill jag minnas, kanske för att bilen inte haft en anmärkning tidigare på sina ca 16 000 mil med. De knappa 400 kr som SBP tar knorrar jag inte över utan är glad över att bilar som har några år på nacken i alla fall kollas med jämna mellanrum, framförallt då den genomsnittlige ägaren inte verkar kunna speciellt mycket om sitt fordon.
av Wizzman
Vet inte om jag kan klaga så mycket på priset. Det är klart man vill att det ska vara så billigt som möjligt men...

De har säkert räknat ut hur många bilar de hinner per en dag, vilken bemanning som behövs och vilka omkostnader de har (lokaler, utrustning osv) plus att det är ett privat företag som såklart ska gå med vinst (ett företag som inte går med vinst är inget välmående företag).
Det besiktningsteknikerna drar in ska även täcka indirekt personal... Typ kontorspersonal osv, och den tid som besiktningsteknikern inte drar in pengar typ fikarast, administration, är på utbildning osv.

Sist jag besiktade var pickupen (Mazda B2500). Det tog ca 15 minuter och då var det två personer hela tiden, alltså 30 minuter arbetstid.

Kostnaden var 545:-, alltså en timkostnad på 1090:- vilket jag tycker kanske är lite I överkant men inte orimligt. Ungefär I linje med vad märkesverkstaden tar...
av Malmstroem
Jag hör också till dem som tycker att besiktningspriset är rimligt.

Numera kan jag relatvit enkelt få en besiktningstid som passar mig, för ett pris som jag tycker är rimligt.
av Kimmen90
Kl 14.42 mottog SMS med texten "Vänligen kör fram till port 2"
kl 14:53 Startar jag bilen och åker iväg, då fick även besiktningspersonalen vänta på "strålkastarmätningsinstrumentet"

445kr, tycker det är i överkant. Inte mycket pengar i hela bilägandet men mycket pengar för något som som vi är tvingad till att göra som bilägare. MEN jag tycker att det är bra med en årlig besiktning i säkerhet och miljötänk.

Sen fattar jag inte hur de tänker kring veteranbilar, besiktning 1gång/2år och skattebefriad. En 30 år gammal bil spyr ut avgaser och säkerheten går inte att jämföra med en bil på 5 år som skall besiktigas 1 gång/år.
Användarvisningsbild
av Perra83
Vart kostade det 445kr?

Skatten kan väl beräknas på antal körda km/år. Står bilen mestadels spyr den inte ut något. Kör man lite ska man inte behöva betala lika myckt som dom som kör 3000mil/år.
På mycket annat betalar man för nyttjande.
av Kimmen90
Opus Umeå

Kan väl tycka det. Jag menar det är ju inga" klassiker " längre som rullar som bruk.

Bilar som säljs som" skattesmitare" gamla Volvo, rostigare än rosten själv. Och de belönas... Illa!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det som är mest irriterande är ju om man får ombesiktning på någon löjlig sak och sen så ska dom bara kika så att man har bytt den då kostar det ju lätt mellan 200-300kr det tycker jag är förjävligt.
av andersuw
Kimmen90 skrev:Jag menar det är ju inga" klassiker " längre som rullar som bruk.

Bilar som säljs som" skattesmitare" gamla Volvo, rostigare än rosten själv. Och de belönas... Illa!
Det lär ju vara ytterst få 30-åriga eller äldre personbilar som rullar som bruksbilar. Fordonsskattens främsta uppgift är som ekonomiskt styrmedel för att få dem som köper nya bilar att köpa rätt (enligt statens bedömning). Det är ju inte helt oväsentligt att de gör det för sedan får vi dras med de bilarna som bruksbilar i runt 20 år.
av Wizzman
Kimmen90 skrev:Kl 14.42 mottog SMS med texten "Vänligen kör fram till port 2"
kl 14:53 Startar jag bilen och åker iväg, då fick även besiktningspersonalen vänta på "strålkastarmätningsinstrumentet"

445kr, tycker det är i överkant. Inte mycket pengar i hela bilägandet men mycket pengar för något som som vi är tvingad till att göra som bilägare. MEN jag tycker att det är bra med en årlig besiktning i säkerhet och miljötänk.

Sen fattar jag inte hur de tänker kring veteranbilar, besiktning 1gång/2år och skattebefriad. En 30 år gammal bil spyr ut avgaser och säkerheten går inte att jämföra med en bil på 5 år som skall besiktigas 1 gång/år.
Jag tycker det är bra att veteranbilar är skattebefriade och inte behöver besiktigas varje år, däremot tycker jag att det skulle vara förknippat med fler krav - Exempelvis en körsträcka på max 300mil/år och kanske ett krav på att det ska finnas en "vanlig" bil I husehållet också, för att komma åt de som köper en 30 år gammal bil och använder den som bruksbil bara för att komma billigt undan.

Veteranbilar som verkligen används som entusiastbilar spyr inte ut mycket avgaser och slits inte speciellt hårt - eftersom de körs få mil.

Gamla fordon är kultur och det är väl tur att det finns folk som har som intresse att bevara dem :-)-)
Användarvisningsbild
av Allinug
SBP tar 395 kr vid förskottsbetalning och jag tycker att det är helt OK pris. Jag brukar få bra tips muntligen om saker som jag ska hålla under bevakning på bilen och generell info om vad som brukar vara svagheter på just denna modell.

Sedan är det ju perfekt att man kan få bilen upphissad så att man själv får bra koll på hur allt ser ut. Jag brukar även också fråga om saker som jag tycker ser skumma ut och då märker man verkligen att de tycker att detta med bilar är kul.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS