Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Kolla den klistrade tråden, där står hur du ska göra för att få ut koderna.
av bilbo_9
har föjlt den klistrade tråden....men som jag skrev ovanför gör jag rätt? ska det vara så ? tack på förhand
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Stoppa ner sladden i A2, håll nere knappen i c:a en sekund - då kommer koden. När du har läst av den första koden trycker du ner knappen en sekund till, så kommer nästa kod. Sen fortsätter du så tills den första koden kommer upp igen. Då har du fått alla :)
av bilbo_9
hejsan...har fått fram lite felkoder.... ska nämnas att bilen är trimmad. kan någon förklara lite för mig vad allt betyder förstår lite när man läser om dom men ändå inte.... felkoderna är 2-1-2. 2-3-1. 1-2-2. 2-2-5. 3-1-1. 1-4-2. 1-4-1. och när jag lästa av alla felkoder och ska nolla hur gör jag... har läst av alla 1 gång och när jag läst av samma och första i serien felkod så funkar det inte??? gör jag fel? tackar för svar!!!!! mvh
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
För att nolla (citerat från klistertråden):

Tändning på
Kabeln i hål 7 i diagnosuttag A på styrenhetboxen bakom höger strålkastare.
Tryck 4 ggr på knappen (mod 4, det är här man kan mata in koder)
Tryck in kod 151: Tryck 1 gång, vänta tills dioden lyser, tryck 5 ggr, vänta tills dioden lyser, tryck en gång.
Nu ska dioden blinka snabbt, då är det klart.

Vad koderna betyder kan jag kolla imorrn, nu är det dags att pilla lite på flickvännen. Natti!
av *pettson*
Frigge skrev:Biltemas lambdasonder är urkass, byter dom på löpande band. Köp en original lambda och se till att läsa ut felkoderna som finns i bilen.
det som verkar vara väldigt svårt för ALLA som köper lösa lamdaoavsett fabrikat är att skarva kablarna på rätt sätt..
Så det är inte märkesrelaterat..
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
212 (signal) och 231 (lambda 1 justering dellast) har med syresensorn att göra. Som Pettson säger kanske kablarna är felkopplade? Testa med att sätta tebax den gamla annars.

122 är insugstempgivaren.

225 ACn's tryckgivare.

311 VSS, hastighetsgivaren (har du kopplat ur den, din rackare??) ;)

141, 142 hittar jag inget om. Kanske någon annan som vet?
av bilbo_9
hej tack för svar!!! ska ut och byta lambdasonden....

ac fungerar inte.... tydligen funkade den för ägaren innan mig men vad betyder det ACns tryckgivare kan man åtgärda det sj?

nejdå den har inte jag kopplat ur....det hade ägaren innan mig;)

ska försöka nolla den med.... återkommer med resultat....men först ska jag pilla på tjejen ;)
av bilbo_9
glömde en sak... 122 insugstempgivaren? vad är detta? tack på förhand!!!
av bilbo_9
nu har jag varit ute och pillat...sket i tjejen;) kollade felkoderna igen...stängde av tändningen och satte stiftet i a7...trycker 151det funkar...men det nollas inte varför? verkar som att jag gör något fel....kan någon hjälpa mig??? ps ombes 18/5 ds tack för alla svar!!!

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]