Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaceuser
kjsv skrev:Hej
Hämtade ut min nya 2016 V60 Cross C D4 den 1*/2 och stack direkt till det nya jobbet i Danmark. Under de följande 2 veckorna självdog bilen 2 ggr med återstartade direkt. Instrumenteringen blev svart, förinställda radiostationer raderades och vid ena tillfället fick jag återuppta GPS guidningen.
Kontaktade Finnvedens Bil här i Värnamo i måndags förra veckan, innan jag åter körde till Danmark, men dom visste inget och hade inte hört talas om detta. Försökte så att aktivera Volvo on call appen, och det funkade delvis. Kan dock inte se bilen, starta värmare. Kontaktade supporten i fredags och fick ett mail
"Hej Kjell
Namnet på enheten som sitter fast i ett strömsparläge heter TEM.
När du kontakta verkstaden kan du säga att vi ser den som röd (strömsparläge) och att den antagligen behöver startas om".

Bilen är 2 veckor gammal och har gått 300 mil. :( :( :( :(
Du har ingen AWD och därmed ingen 5 cyl motor, om jag fattat rätt, och då verkar ju "fenomenet" finnas även på VEA motorer. För egen del har jag inte (efter 570 mil) blivit drabbad... än. Har fått buggen med tankmätningen rättad mha ny programvara för en månad sedan, om den kan ha någon koppling till problemet.
av ros
fjohan82 skrev:Går detta att koppla till om start/stopp är aktiverat eller inte, dvs att om det är avaktiverat så inträffar det inte?
Ingen aning, egentligen. Men eftersom hela bilen startar om när detta händer (till skillnad från ordinarie start/stopp) så känns det inte relaterat.
Med "startar om" menar jag att, utöver återstart motor, så slår alla inställningar som t ex bakrutevärme, stols- och rattvärme på igen nu när det är kallare än +10, även om man manuellt stängt av dem. Radion tystnar en kort sekund osv.

Så blir det inte när start/stopp-funktionen träder i kraft.
Användarvisningsbild
av bduren
Undrar om det händer med en bil som levereras i Mars ?. Har Volvo fixat kanske?
Användarvisningsbild
av Derank
självklart omöjligt att svara på, och alla drabbas såklart inte.
Användarvisningsbild
av bduren
patnil68 skrev:
bduren skrev:Undrar om det händer med en bil som levereras i Mars ?. Har Volvo fixat kanske?
Anser du själv att det var en bra fråga som kan besvaras med rimlighet ?
Ingen vet vad det är som felas exakt ännu, det enda vi kan göra som bilägare att se till att rapportera till våra verkstäder om våra bilar har drabbats av fenomenet, för att kunna ringa in vilka motorer och ev. chassinummerbegränsningar (Det är inte bara de 5-cyl.motorerna som drabbats tyvärr...).
Volvoverksäderna har fått mailutskick av Volvo centralt att detta är ett "Prio 1"-arbete att försöka hitta källan till problemet!

Sen att Volvos kristallkula är ur funktion för tillfället så att de inte kan garantera att just din betällda bil drabbas i framtiden är ju synd...

Ojdå, här får man passa sig när man ställer frågor. Så att de inte är orimliga. Det kallas retorik.
av Tjocken
Hörde idag att volvo säger att dom ska ha hittat felet, så nu börjar väl bara utrullningen av mjukvaran. Hoppas min bil blir fixad i nästa vecka! :)
av Spookies
Idag hände det mig, att hela bilen startar om i ca 1 sekund.
Är det bara ringa verkstaden/återförsäljaren så fixar dem det?

Får man andra uppgraderingar då eller bara den?
Bilen har rullat ca 1300 mil.
Användarvisningsbild
av Perra83
Spookies skrev:Idag hände det mig, att hela bilen startar om i ca 1 sekund.
Är det bara ringa verkstaden/återförsäljaren så fixar dem det?

Får man andra uppgraderingar då eller bara den?
Bilen har rullat ca 1300 mil.
Dom fixar det utan att bråka. Kan finnas någon annan mjukis med någon fix så den får du garanterat om du inte måste ha bilen direkt. En kopp kaffe hinner du i alla fall ta.

Hej, jag har en vän som har en 2007 MOD V70 2[…]

meddelande

Försvinner de inte när du tar bort dem i[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina n&[…]

Byta till elstol VolvoS60-13?

Har en Volvo S60 -13 med skinnklädsel dä[…]