Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dugehsr
Tjenare! Som rubriken lyder har jag gått o blivit med en T5'a! Mycket nöjd med bilen, inga kända fel jag märkt av. Förutom hur ful den är då...

Men tänkte kolla om ni har några tips över saker man bör se över? Bilen har rullat 22500 mil, Vilket är en hel del om man frågar mig.

Några kända fel som brukar yttra sig runt 20.000 mil och diverse annan skit som kan komma att hända?

Tack på förhand!

Mvh Dugehsr :-)-)
av andersuw
Dugehsr skrev:Förutom hur ful den är då...

Ful? Gäller möjligen ditt exemplar ;-) men designen som sådan är bland det mest lyckade Volvo åstadkommit i mitt tycke. Väldigt fina proportioner.
av Dugehsr
andersuw skrev:
Dugehsr skrev:Förutom hur ful den är då...

Ful? Gäller möjligen ditt exemplar ;-) men designen som sådan är bland det mest lyckade Volvo åstadkommit i mitt tycke. Väldigt fina proportioner.
Jo visst, har ägt en 855 t5r innan, den bilen var fruktansvärt vacker, kanske jag som har för höga krav??

Min bil saknar dimljus :/ och så har den de där plastlisterna som går runt bilen, tyvärr så passar det inte in så bra på min silvriga raket...

Men i övrigt har den all utrustning, Taklucka, RTI. rubbet.
av andersuw
Dugehsr skrev:Jo visst, har ägt en 855 t5r innan, den bilen var fruktansvärt vacker, kanske jag som har för höga krav??
Inte så dum den heller. Har själv kört 855 T5. Men ... ;-)
Dugehsr skrev:Min bil saknar dimljus :/ och så har den de där plastlisterna som går runt bilen, tyvärr så passar det inte in så bra på min silvriga raket...
Dimljusen är ju bara att sätta dit om du vill ha dem. Inget större praktiskt värde dock. När det gäller listerna kan en idé vara att lacka dem svarta. Kolla in bilen på bilderna i länken nedan (särskilt dem mot slutet av sidan) om du vill ha lite inspiration. ;-)

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10928
Dugehsr skrev:Men i övrigt har den all utrustning, Taklucka, RTI. rubbet.
När det gäller svaga punkter på P2-bilar i den här generationen kan bl.a. nämnas RTIn (första DVD-baserade kom 2002) där centralenheten ofta gav upp eftersom den drog in damm som gjorde att DVD-spelaren inte längre kunde läsa skivan. Jag har en bytesenhet av bättre konstruktion i min V70 T5 -02.

Kombinationsinstrumentet var också dåligt t.o.m. -02 (möjligen -03). Spruckna lödningar tillhör vanligheterna. Mitt är bytt mot ett av senare och bättre konstruktion av det skälet.

Handbromsbackarna är också dåliga. De släpper inte sällan från sitt fäste och far sedan runt och pajar kringliggande detaljer. Mina är bytta innan de hann släppa (vid runt ditt miltal). Det var i grevens tid för de var på väg att släppa då.

Problem med dörrlåsen, främst låskistorna, är också relativt vanliga.

I övrigt vet jag inte om det finns så mycket av kända "systemfel" på en T5 -02 eller senare (På -01 och tidigare är det också problem med gasspjället och styrenheten för bromssystemet). Sedan får man förstås alltid räkna med att diverse "slitagedelar" behöver bytas på en bil som är så pass gammal och gått så pass mycket.
av sensonic
Mina erfarenheter är från -00, gamla modellen men tekniskt är de rätt lika. Det blir en lång lista över grejor som kan bråka. Allt gör det inte och det beror hur petig du är med uppträdande på vägen t ex om man åtgärdar eller lever med det.

Kolla gärna slangklämman till nedre kylaranslutningen. Ofta gravt rostangripna. I extrema fall går de av under färd och tömmer kylsystemet på ett kick = motorskada. Billig försäkring att byta, men det kan vara så att du behöver dremmel el dylikt för att få bort det gamla rostiga missfostret. Tänk på att det är speciella slangklämmor till kylslangar, ta inte första bästa på Biltema utan köp original på Volvo.

Frihjul på generatorn. Börjar med missljud som kommer och går, sedan hoppar multiremmens spännare ganska friskt och det blir inte så bra.

Bränslerelä och pump.

Slangar till EVAP systemet.

Vevhusventilation igensatt. Är väl relevant för en -02 också? Du kan ju överväga att riva insuget för att rensa detta och ev då också plocka ner tråget och bli av med slam där. En lämplig "halvtidsöversyn"?

När byttes kylarvätskan? Efter några år tappar den sitt korrosionsskydd och då börjar det släppa saker inne i systemet som sätter sig på fel ställe. Gärna i värmelementet och då får du andra problem.

Värmelementet och/eller dess o-ringspackningar läckage. Så småningom också lite pyssel med klaffar och servomotorer i klimatsystemet.

Kolla gärna oljenivå i manuell växellåda. Försvinner det en halv deciliter om året så blir det inte bra till slut. Verkstaden kollar sällan nivån så räkna med att det aldrig är gjort.

Koppling. Några har redan fått byta vid 20, andra kommer över 30000 mil.

Bussningar chassi, framvagn och bakvagn. Stötdämpare, sällan akut men visst har de gradvis försämrats efter 15 år och alla mil. Allt som innehåller gummi i motorrum och under bilen är kandidat till att bytas efter 15 år.

Hjullager. Inga evighetsgrejor. Inte bromsok och skivor heller så klart.

Motorbussningar. Speciellt nedre främre momentstaget på förarsidan och det övre bakre. Det högra också förresten, vulkningen där släpper från dess metallplanta.

Lamdasond och avgassystem, småläckage. Katten brukar kunna hålla länge, till slut lossnar det i vissa fall saker i den som spärrar flödet. Flexanslutningen, speciellt om motorbussningarna inte hållits i skick.
Senast redigerad av 1 sensonic, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
sensonic skrev:Motorbussningar. Speciellt nedre främre momentstaget på förarsidan och det övre bakre.
Sant. Glömde dem bland "systemfelen". I övrigt har jag inte haft problem med det mesta av det du nämner på min V70 T5 -02 med snart 26000 mil på mätaren, vilket förstås inte innebär att jag tror de är helt oproblematiska.

OK. Jag har också bytt bromsskivor bak och stötdämpare fram men det tycker jag är helt i sin ordning på en bil som rullat över 20000 mil. AC-kondensorn, bakre ljuddämparen, en lambdasensor, diverse styrstag och bromsslangarna fram (gummidelen) är också bytta på min men det är återigen grejer som jag tycker är fullt rimliga med tanke på åren och milen.
Senast redigerad av 4 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Dugehsr
Där var en hel del grejer ja! Haha tackar så mycket för infon, ska börja gå igenom bilen i vår så nu har jag ju en lista att följa ;) En fråga bara, hur kollar jag oljenivån på min växellåda? Aldrig gjort det tidigare, inte undra på att mina bilar alltid går sönder :lol:
av sensonic
Dugehsr skrev:Där var en hel del grejer ja! Haha tackar så mycket för infon, ska börja gå igenom bilen i vår så nu har jag ju en lista att följa ;) En fråga bara, hur kollar jag oljenivån på min växellåda? Aldrig gjort det tidigare, inte undra på att mina bilar alltid går sönder :lol:
Köp t ex en Haynesbok på Biltema så ser du med bilder hur många saker går till. Det sitter en plugg på lådans vänstra sida. Man fyller på tills det börjar rinna ut ur hålet, du behöver troligen någon form av spruta för att lyckas få i det. Pluggen sitter troligen som tusan och det behövs lika blandning sunt förnuft, knackande med hammare och ta i för att den ska släppa utan att själva huset skadas (=obra). Ha gärna nya packningar till hands. Rätt typ av olja så klart.
av sensonic
Hmmm, nja. En del ledtrådar iaf. Sedan är det guld om du vänjer dig vid tanken på att köpa VIDA/Dice från andra sidan jorden på eBay lr motsvarande. Där får du rätt bästa felkodsläsning och Volvos tips vid felsökning. Du hittar även alla reservdelsnummer där. Tänk bara på att du i de flesta fall behöver ha en W7-dator eller vara en fena på att lyckas med en installation på en nyare dator (emuleringar, partitioner och annat magic).

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]