Dugehsr skrev:Jo visst, har ägt en 855 t5r innan, den bilen var fruktansvärt vacker, kanske jag som har för höga krav??
Inte så dum den heller. Har själv kört 855 T5. Men ...
Dugehsr skrev:Min bil saknar dimljus :/ och så har den de där plastlisterna som går runt bilen, tyvärr så passar det inte in så bra på min silvriga raket...
Dimljusen är ju bara att sätta dit om du vill ha dem. Inget större praktiskt värde dock. När det gäller listerna kan en idé vara att lacka dem svarta. Kolla in bilen på bilderna i länken nedan (särskilt dem mot slutet av sidan) om du vill ha lite inspiration.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=10928
Dugehsr skrev:Men i övrigt har den all utrustning, Taklucka, RTI. rubbet.
När det gäller svaga punkter på P2-bilar i den här generationen kan bl.a. nämnas RTIn (första DVD-baserade kom 2002) där centralenheten ofta gav upp eftersom den drog in damm som gjorde att DVD-spelaren inte längre kunde läsa skivan. Jag har en bytesenhet av bättre konstruktion i min V70 T5 -02.
Kombinationsinstrumentet var också dåligt t.o.m. -02 (möjligen -03). Spruckna lödningar tillhör vanligheterna. Mitt är bytt mot ett av senare och bättre konstruktion av det skälet.
Handbromsbackarna är också dåliga. De släpper inte sällan från sitt fäste och far sedan runt och pajar kringliggande detaljer. Mina är bytta innan de hann släppa (vid runt ditt miltal). Det var i grevens tid för de var på väg att släppa då.
Problem med dörrlåsen, främst låskistorna, är också relativt vanliga.
I övrigt vet jag inte om det finns så mycket av kända "systemfel" på en T5 -02 eller senare (På -01 och tidigare är det också problem med gasspjället och styrenheten för bromssystemet). Sedan får man förstås alltid räkna med att diverse "slitagedelar" behöver bytas på en bil som är så pass gammal och gått så pass mycket.