Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kolla noga efter avgasläck före katen. Konan vid katen är ett känsligt ställe när båda rören börjar bli gamla. Plocka bort värmeskölden på grenröret ock starta motorn kall. Känn noga med handen över, under, framför och bakom grenröret. Du har inte ens en minut på dig förrän det blir för varmt. Känn även runt skarven mellan grenrör och främre röret. Jag fick lägga dubbla packningar där innan det blev tätt. Grenrörspackningen på min hade gått sönder vid första pinnskruven och "blåste" rakt frammåt. Satte nya pinnskruvar också och viktigast, nya förkopprade stålmuttrar. Vanliga muttrar duger inte i länden. Om du tätar till i röret bak, tänk på att lämna en öppning. Annars dör motorn eller så får grannen trasselsudden.

Mvh
Lennart
Men, om man försöker vara lite metodisk: Om felet hade med avgasläckor eller liknande att göra så skulle den gå bra om man kopplade bort lambdasonden.

Om den inte går perfekt med sonden urkopplad så beror felet inte bara på avgasläckor eller på något som har med sonden att göra. (Innan man provar det så måste man naturligtvis se till att tändstiften inte är igensotade etc.)

Om det faktiskt blir skillnad när du kopplar ur sonden vid kallstart, så är det rätt säkert att det är något fel där.
NilsO skrev:Men, om man försöker vara lite metodisk: Om felet hade med avgasläckor eller liknande att göra så skulle den gå bra om man kopplade bort lambdasonden.

Om den inte går perfekt med sonden urkopplad så beror felet inte bara på avgasläckor eller på något som har med sonden att göra. (Innan man provar det så måste man naturligtvis se till att tändstiften inte är igensotade etc.)

Om det faktiskt blir skillnad när du kopplar ur sonden vid kallstart, så är det rätt säkert att det är något fel där.

Jag har inte hunnit testa en riktig kallstart sen jag bytte insugspackningen och pluggade kallstartsventilen så vet inte säkert om den kommer starta på alla eller bara gå på 3 de första sekunderna. När jag startade den efter packningsbytet satt fortfarande kallstartventilen i och lambdan var inkopplad. Då gick den ojämt och kom igång ordentligt efter ca 1-2 minuter på tomgång. Sen efter det har den inte hunnit bli kall så jag kunnat testa en riktig kallstart igen. Nu har jag lånat en bil så jag vet jag kan komma till jobbet resten av veckan. Får bli mer felsökning till helgen då bilen står 2 mil bort för tillfället.

Jag märkte på gången att den gick renare utan sonden inkopplad men som sagt, insugspackningen var inte allt för fin så det kan ha vart en del av problemet iallafall.

En sak som ni andra med 740 gärna får testa, om bilen står på tomgång och ni bromsar hårt, påverkar det tomgången något nämnvärt?
Ja, det är normalt att tomgången påverkas lite när man trampar på bromspedalen. Men det ska bara vara precis när pedalen rör sig. Om man håller nere pedalen ska tomgången återgå till normal. (Egentligen tror jag det är när man släpper pedalen som tomgången påverkas mest.)

Om man tror att motorn drar tjuvluft genom servot så kan man klämma åt på slangen från servot så den blockeras medan motorn går på tomgång. Om tomgången ändras så är det något fel i servot (såvida inte själva slangen läcker förstås).
Tippo skrev:Ännu en fråga som kommit upp, om man blåser i returen från bränsletrycksregulatorn till tanken, ska det bli tryck i tanken som ligger kvar? Är det ingen avluftning på 740?
Det sitter en kolkanister bakom vänster strålkastare som ska samla upp bensinångor och övertryck. Den töms vid fullgas. Det sitter en elektrisk ventil i närheten som du kan plocka loss slangen till och blåsa igen. På andra sidan ventilen sitter en slang till insuget. Detta hör ihop med avgasreningskraven på bilar med katalysator.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
Tippo skrev:Ännu en fråga som kommit upp, om man blåser i returen från bränsletrycksregulatorn till tanken, ska det bli tryck i tanken som ligger kvar? Är det ingen avluftning på 740?
Det sitter en kolkanister bakom vänster strålkastare som ska samla upp bensinångor och övertryck. Den töms vid fullgas. Det sitter en elektrisk ventil i närheten som du kan plocka loss slangen till och blåsa igen. På andra sidan ventilen sitter en slang till insuget. Detta hör ihop med avgasreningskraven på bilar med katalysator.

Mvh
Lennart
Då vet jag lite mer hur det fungerar också. Skulle bara kolla så det inte var tätt i bränslereturen. Men det var det inte då det blev tryck i tanken istället.
Det är ju snart helg så det är dags att planera vad jag ska testa och leta efter. Börjar bli lite jobbigt med en förbrukning på 2 liter milen nu.
Jag felsökte en bekants 744 -90 nyss som hade i stort sett samma symptom.
Nya Bosch-stift, sådana där med fyra elektroder. Bilen gick max 20 mil med dessa stift innan den hastigt började gå sämre och sämre för att sen dö.
Nu när den hade stått någon vecka och jag provade så hostade den till några gånger och var sen helt död.

Efter en hel del felsökning så provade vi med en annan tändspole. Då stiften hade torkats rena (blöta/kladdiga) så hostade motorn igång på 3 cyl till en början, sen gick den bättre och bättre tills den hade helt perfekt tomgång och gasrespons!
Provade sätta tillbaka den gamla spolen (som var från Biltema, "högeffekts") och motorn startade lika fint, men min teori är ändå att spolen på något vis ger dålig gnista, kanske intermittent, så att stiften blir sura.
Eller så är det just dessa stift...
Lär väl visa sig snart.

Men som sagt; tändspolen! Prova med en annan om det finns möjlighet.
volvo244gle skrev:Jag felsökte en bekants 744 -90 nyss som hade i stort sett samma symptom.
Nya Bosch-stift, sådana där med fyra elektroder. Bilen gick max 20 mil med dessa stift innan den hastigt började gå sämre och sämre för att sen dö.
Nu när den hade stått någon vecka och jag provade så hostade den till några gånger och var sen helt död.

Efter en hel del felsökning så provade vi med en annan tändspole. Då stiften hade torkats rena (blöta/kladdiga) så hostade motorn igång på 3 cyl till en början, sen gick den bättre och bättre tills den hade helt perfekt tomgång och gasrespons!
Provade sätta tillbaka den gamla spolen (som var från Biltema, "högeffekts") och motorn startade lika fint, men min teori är ändå att spolen på något vis ger dålig gnista, kanske intermittent, så att stiften blir sura.
Eller så är det just dessa stift...
Lär väl visa sig snart.

Men som sagt; tändspolen! Prova med en annan om det finns möjlighet.
Var iväg och köpte mig en donatorbil igår. Motorn går bra men allt annat är skrot i princip. Så nu har jag delar att testa med. Ska ta och prova byta tändspolen också när jag ändå är igång men tror inte det är den på min då den fortfarande får alldeles för mycket bensin.
Hur viktigt är det att det är samma nummer på bränsleboxen? Den som satt i donatorbilen hade andra nummer än den som sitter i min riktiga bil. Det sitter ju likadan motor i båda, enda skillnaden är att det är en -89 manuell istället för -88b automat som jag har. Kan jag ha sönder nåt om jag provar med den andra?

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]