Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1045634
NilsO skrev:Ja, den där som brukar kallas "lambdalampa", med grekiska bokstaven λ, lambda, på, ska finnas. Någon annan finns inte.

Jag har också en -88B. Visserligen B234F motorn, men det är ju LH2.4 bränslesystem. Där är Motorstörningslampan (eller Lamdalampal) inte inkopplad. Och jag menar inte bortkopplat, utan den har aldrig varit inkopplad. Del är kopplad i mätarhuset, men det films ingen kabel till det stiftet i kopplingssplinten. Den saknas i kabelhärvan. Jag försökte få min att fungera när jag höll på att "strula" med min höga bränsleförbrukning (1,5 - 1,7 l/mil.), frågade även här då men fick aldrig något svar. Det kan vara att det bara är så på B234F motorn eftersom det inte finns någon 16V motor -88A, den fick LH2.4 redan hösten -87 som -88 års modell. Jag försökte hitta en "oanvänd" kabel men då hade jag inget kopplingsschema, det har jag nu, men nu funkar ju motorn som den ska så jag har inte behövt "forska" vidare i det.

Mvh
Lennart
#1045668
sicnarf skrev:Hur länge har du haft bilen? Mycket möjligt han tog den bort. Det var därför jag undrade "Lyser inte lambda lampan?".
Konstigt att han inte fixade felet då istället.
Jag har haft den i 2 veckor bara. Men problemet fanns där från dag ett. Tyvärr så träffades vi på ett ställe så han kom körandes med bilen så den var ju varm då och då var det inga problem med gången i motorn.

Ska kolla om det sitter nån lampa där då jag ändå får ha ut mätarhuset och byta en lampa till belysningen i det.

Nu har jag iallafall gjort en kallstart då den stått över natten utan att ha lambdan inkopplad. Den starta och la sig runt 1000 varv men tyckte inte den gick hundraprocentigt rent men de kanske inte gör det i vanliga fall heller.
#1045925
Ja, det känns lite surt. Men jag hade aldrig trott att en 740 skulle kunna krångla så här mycket.
Hade en 940 turbo för ett par år sen och den var det aldrig några problem med. Bara att rulle genom besiktningen och köra.
Trodde att en 740 skulle klara sig ännu bättre men där hade jag fel.
#1045953
Tippo skrev:Ja, det känns lite surt. Men jag hade aldrig trott att en 740 skulle kunna krångla så här mycket.
Det är säkert inga problem att få din 740 att gå. Lite j-- lar anamma och en del arbetslust så går det. Om du söker på bränsleproblem b234f så får du en massa träffar om mina problem jag hade och vad jag gjorde. Jag var då ganska grön på detta inspritningssystem och B200 motorer. Det var då c:a 20 år sedan jag slutade jobba som bilmek, och det hände en hel del men motorer och motorstyrningen under dom åren. Kort sagt så började jag med vakuumläckor, vevhusventilationen, bytte oljefällan (packningen till insugningsröret byttes då), hade isär och gjorde rent spjällhuset, vände på gasspjället (det hade dessutom lossnat från axeln) det var slitet, borde varit bytt. Jag bytte BTR-en till en justerbar (kör från och till på E85). Bytte grenrörspackning (det var läck där också). Även kat och främre avgasrör svetsades om så det blev helt tätt. Detta gjorde jag innan jag började med elektroniken. Jag bytte tempgivaren och kom på att ett av stiften "puttades ut" när kontaktstycket trycktes på så det var bara kontakt ibland. Jag kollade och åtgärdade jordanslutningarna på insuget (skruvarna som håller railsen). Sedan började jag att köra omkring men en voltmätare för att kolla om/hur Lambdasonden fungerade, med och utan inkoppling. Då som först byttes Lambdasonden mot en ny (provat med begagnade innan).

Mvh
Lennart
#1046482
Nu har tydligen de nya stiften gjort sitt och den bara surar ner sig igen. Jag kan bara inte förstå vad det är som gör att den får så mycket bensin. Ligger stadigt på 1,5-1,6 liter milen lugn körning utan lambdan inkopplad och ca 2 liter milen med den inkopplad.

Går det att testa kallstartsspridaren på något sätt så det inte är den som ligger och sprutar in en massa bensin?

Näst på tur idag blir iallafall att ta bort insuget och byta packning där. Har provat med startgas när den gick men det var ingen reaktion av det men har läst i nån annan tråd här att det kan vara läckage ändå. Nåt måste jag testa.

En annan sak jag märkte var att när jag startat de senaste dagarna, när den bara går på 3 i början. Bromsar jag samtidigt som jag gasar så märker jag tydligt hur bromspedalen sjunker in när varven på motorn ökar. Ska det vara så?

Vad är det annars jag missar? Börjar bli riktigt trött på den här bilen nu när jag inte ens kommer till jobbet för att bilen får för sig att inte starta.
#1046508
Tippo skrev:Går det att testa kallstartsspridaren på något sätt så det inte är den som ligger och sprutar in en massa bensin?
I princip, skruva loss den och "kör" på startmotorn. Det ska inte komma en droppe bensin förrän temperaturen sjunker under -18º. Tror att max är en droppe under en minut (har för mig jag läst någonstans). Du kan ju annars ta bort bensinslangen till den, plugga den och köra några dagar. Är det bara varmare än typ -10º så ska den garanterat starta utan kallstartventilen. Jag har ju ingen kallstartventil, utan det sprutar bensin 2ggr varje varv istället när det är kallt.
Har du kollat BTR-en genom att suga i vakuumslangen?? det är nog trots allt ett ganska vanligt fel.
Tippo skrev:Nu har tydligen de nya stiften gjort sitt och den bara surar ner sig igen. Jag kan bara inte förstå vad det är som gör att den får så mycket bensin. Ligger stadigt på 1,5-1,6 liter milen lugn körning utan lambdan inkopplad och ca 2 liter milen med den inkopplad.
Det påminner ganska mycket om hur min bil var när jag övertog den, så kolla på dom "grejerna" jag skrev om tidigare, framför allt vakuum och avgasläck. Båda dessa fel gör att LMM och Lambda "lurar" bränsleboxen att tro att motorn "går magert" och "ger den" mer bensin. Felkoderna du fått ut säger ju att den får åt h---e för mycket bensin och att det kan vara fel på styrbox och/eller Lambdasonden. Om det skulle vara fel på boxen (det händer ju det också) skulle det kunna orsaka att den inte "tar emot" informationen alls eller på rätt sätt från Lambdan. Om du kopplar bort Lambdan, går motorn i ett "Limp Home Mod" och arbetar efter ett förprogramerat program som inte är helt optimalt varken för bränsleförbrukningen eller körbarheten. Samma gäller (kanske) för kod 1-1-3. Men den går att köra. För att "komma ur" detta måste man (tror jag) nolla bort alla felkoder.
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.
2-3-1 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–3–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Som du ser så ska alla dessa fel tända Miljö/motorstörnings/lambda lampan, som du då kanske inte har någon

Mvh
Lennart
#1046537
Ska testa det med kallstarten.

Just nu sitter bränsletrycksregulator nummer 3 på plats då det är flera som påstått att det är den men det är det inte.

Har iallafall bytt insugspackningen nu. Var blött i underkant av packningen på 2:an och 3:an. Men det blev inte nån skillnad under uppstart. Går igång på 3 för att senare komma igång på alla 4.

Nollade felkoderna och körde den riktigt varm och kollade av dom igen.
Nu fick jag 1-1-3 och 2-3-2 istället.

Jag har provat att mäta på lambdan men antagligen är mitt instrument alldeles för dåligt för jag få bara -7mV när jag mäter på signalkabeln oavsett varifrån jag tar jord. Gjorde en ny mätning nu, låg helt stilla på 0,1 vid tomgång. Varvade motorn lite och den gick upp till 0.4 för att sedan sjunka tillbaka till 0,1.
#1046589
Tippo skrev:Jag har provat att mäta på lambdan men antagligen är mitt instrument alldeles för dåligt för jag få bara -7mV när jag mäter på signalkabeln oavsett varifrån jag tar jord.
Det krävs ett "hyfsat" bra (gärna) digitalt mätinstrument. Jag har ett sådant här (c:a800:-),
https://www.elfa.se/sv/digital-multimet ... cgodn5ADKw
Det har med uppdateringstiden att göra. Mitt Biltema sådant här duger inte,
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000018521/
När du mäter Lambdan måste det vara jordat i motorn, det blir spänningsfall om du jordar i karossen. Jag drog in 2 kablar i bilen för att kunna se mätaren när jag körde. Jorden tog jag med en klämma i lyftöglan. Det ska vara c:a 0,5V med kabeln delad och mätt på "lambdasidan" och motorn på tomgång. Sätter du ihop kablarna ska den stiga lite (till 0,6 - 0,7V) tills Lambdan blir varm, då ska den börja pendla mellan 0,1 - 0,9V om allt är riktigt. Tänk på att nolla felkoderna om du delat på kabeln. Eftersom motorn får så mycket bensin kan den kanske visa ett högre värde, men och andra sidan om det visar ett lägre värde så "lurar " den boxen att "ge mer". Den ska pendla mellan värdena så snabbt så man kan inte se siffrorna utan man ser bara ändlägena (0,1 och 0,9V) och som en "enarmad bandit" där emellan, om det är riktigt.
2-3-2 = Lambdareglering (tänder miljölampan)
Villkor:
Det adaptiva systemet har kompenserarat för snabba förändringar av bränsle/luftblandningen. Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager i tomgångsområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2-3-2 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert:
Luftläckage.
Lågt bränsletryck.
Felaktiga givarsignaler.
Motorn går för fett:
Högt bränsletryck.
Förorenad motorolja.
Läckande insprutare.
Läckande EVAP ventil.
Felaktiga givarsignaler.
Läckande avgassystem.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart.
Eventuellt hög bränsleförbrukning.
Olika körbarhetsproblem.

Vilket är nästan samma som 2-3-2. Hur ser motoroljan ut. efter att gått så fett ett tag är ett olja/filter byte nog nödvändigt. Du kan ha mer bensin än olja i motorn vilket kan "tvätta rent" cylindrarna så är det en som är sämre än dom andra är det kanske ingen komp. i den kall. Lukta på oljestickan och byt omedelbart om det luktar det minsta bensin om den.

Mvh
Lennart
#1046635
lennarte skrev: Det krävs ett "hyfsat" bra (gärna) digitalt mätinstrument. Jag har ett sådant här (c:a800:-),
https://www.elfa.se/sv/digital-multimet ... cgodn5ADKw

Vilket är nästan samma som 2-3-2. Hur ser motoroljan ut. efter att gått så fett ett tag är ett olja/filter byte nog nödvändigt. Du kan ha mer bensin än olja i motorn vilket kan "tvätta rent" cylindrarna så är det en som är sämre än dom andra är det kanske ingen komp. i den kall. Lukta på oljestickan och byt omedelbart om det luktar det minsta bensin om den.

Mvh
Lennart
Så fint instrument har inte jag, det är i klass med biltemas så det kan förklara att jag får konstiga värden.
Oljan bytte jag i söndags så den är ny och fräsch för stunden iallafall.
Har pluggat kallstartsventilen också så får jag se om det blir någon skillnad när den blivit riktigt kall.

Tyckte jag hörde lite sugljud från insuget nu när jag hade bytt insugspackning så jag var bort till volvo och fick en ny orginal då den jag satte dit först var en jag gjorde själv av packningspapper. Det var lite skillnad i tjocklek på dom så jag får se om det blir någon skillnad. Som sagt, det såg ut som det hade läckt vi 2 cylindrar från början. Ska iväg nu och kolla upp avgassystemet lite noggrannare igen. Vet att det är en liten läcka efter katten, hade en före också men vet inte om jag fick det riktigt tätt. Ska kolla igen för att vara helt säker. Ska även passa på att byta bränslefilter när jag ändå har upp bilen på bryggan.

Tack för all hjälp och ideer så här långt.

/Johan

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)