Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Farthållaren på min V70 funkerar inte.

Fick felkoderna avlästa på en mindre verkstad idag i samband med 18.000-milaservicen.

Tydligen så stod det något i stil med att farten inte överstigit 35 km/h (gränsen för när man kan använda farthållaren). Något speciell komponent pekades inte ut som defekt. Mekanikern hävdade att om man hade den felkoden var det vanligt att felkällan var en givare/sensor vid något av hjulen och att ABS/Antispinn brukar lägga av samtidigt, funktioner som dock går utan problem på min bil.

Några ideer?
av ljungström
Pratade med Volvoverkstaden idag. Tydligen var det inte säkert att felkoden hängde ihop med att farthållaren inte fungerade.

Min mycket kunniga personliga servicetekniker visste inte riktigt vad felet kunde bero på, brukar mest vara pedallägesgivare och sånt som lägger av på den här modellen tydligen. Inte heller hans kollegor verkade ha några direkta uppslag tyvärr.

Någon som har varit ute för att felet har legat någon annanstans?

(Ja, säkringen är hel, övriga funktioner på samma säkring, ex bältespåminnaren, funkerar)

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]