- tor 04 feb 2016, 19:35
#1045150
Hej på er..
Idag är jag inte speciellt lycklig kan jag säga.. Åkte iväg på en tur igår och när vi skulle åka från destinationen till nästa så märkte jag att det luktade bränd olja.. Öppnade upp huven och såg att det var blött längs hela röret för oljestickan..
Tänkte att jag plockar bort den för att se.. ja vad skulle jag kunna se.. men ja något iaf.. Då lossnar proppen från själva stickan och stickan sitter kvar i hålet.. Limmet för proppen som man drar ut stickan med har smält.. KUL!
Jaha.. sen så när vi kom hem så lät vi bilen stå ett par timmar, gick ner och tittade under huven, då satt proppen fast på stickan igen också! Tog ur den och ja.. motorn verkar ha blivit en kaffemaskin! Hela röret hade tjocka droppar längs väggarna ner i röret med denna ljusbruna vätskan.. Öppnade oljelocket på motorn och såg att det även fanns lite lattekaffe där i också, men inte mycket bara under kammen? är det vad de heter, glömmer så lätt bort! Kunde dock inte få någon bild på det av någon anledning :(
Sökt runt lite och bästa "beskrivningen" som jag kan se är att färgen är "Latte".. Så.. en kaffemaskin..!?........
Så de förklaringar jag hittat är att det kan vara kondens pga att man inte kört bilen tillräckligt länge/långt.. Ja, bara igår så kom ju bilen upp i temp och höll den tempen säkert minst 20 minuter.. så hur länge ska man egentligen behöva köra för att bränna bort kondensen i systemet!? Jag känner bara att om det är något värre fel så vill man ju inte sitta och köra 30 mil bara för att se om man kan bränna på kondensen.. Eller vad säger ni?
Ett annat fel kan vara läckage av kylarvatten in i oljesystemet och då kan det möjligen vara topplockspackningen eller möjligen spricka i blocket.. SKOJ!! nej verkligen inte.. :(
Jag är helt förstörd!
Vad vi kunde se igår (har varit för nere för att gå ut och kolla idag) så såg kylarvattnet i behållaren ut som att det var rätt färg..
Vad kan man göra!??? Vi skulle gjort ett oljebyte i December men vi har inte gjort det än, vi kör inte supermycket eller hårt med bilen heller, så jag tror inte att det är lika illa som en bil som körs varje dag.. Vi kör ju max 1-2 gånger per vecka med bilen.. Visst, ett oljebyte ska ju göras, så det säger jag inget om, men vi har inte haft råd sista månaden att få det gjort.
Vågar man överhuvudtaget köra med bilen när motorn blivit konverterad till kaffebryggare!? :(
Här är några bilder på hur det såg ut igår kväll.. Som synes kan man inte se samma färg på bild två, men jag la upp den hur som.. Under kammen där, om det är vad den heter, så kunde jag se med ögonen åtminstone att det låg lite lattefärgad vätska också :(
Idag är jag inte speciellt lycklig kan jag säga.. Åkte iväg på en tur igår och när vi skulle åka från destinationen till nästa så märkte jag att det luktade bränd olja.. Öppnade upp huven och såg att det var blött längs hela röret för oljestickan..
Tänkte att jag plockar bort den för att se.. ja vad skulle jag kunna se.. men ja något iaf.. Då lossnar proppen från själva stickan och stickan sitter kvar i hålet.. Limmet för proppen som man drar ut stickan med har smält.. KUL!
Jaha.. sen så när vi kom hem så lät vi bilen stå ett par timmar, gick ner och tittade under huven, då satt proppen fast på stickan igen också! Tog ur den och ja.. motorn verkar ha blivit en kaffemaskin! Hela röret hade tjocka droppar längs väggarna ner i röret med denna ljusbruna vätskan.. Öppnade oljelocket på motorn och såg att det även fanns lite lattekaffe där i också, men inte mycket bara under kammen? är det vad de heter, glömmer så lätt bort! Kunde dock inte få någon bild på det av någon anledning :(
Sökt runt lite och bästa "beskrivningen" som jag kan se är att färgen är "Latte".. Så.. en kaffemaskin..!?........
Så de förklaringar jag hittat är att det kan vara kondens pga att man inte kört bilen tillräckligt länge/långt.. Ja, bara igår så kom ju bilen upp i temp och höll den tempen säkert minst 20 minuter.. så hur länge ska man egentligen behöva köra för att bränna bort kondensen i systemet!? Jag känner bara att om det är något värre fel så vill man ju inte sitta och köra 30 mil bara för att se om man kan bränna på kondensen.. Eller vad säger ni?
Ett annat fel kan vara läckage av kylarvatten in i oljesystemet och då kan det möjligen vara topplockspackningen eller möjligen spricka i blocket.. SKOJ!! nej verkligen inte.. :(
Jag är helt förstörd!
Vad vi kunde se igår (har varit för nere för att gå ut och kolla idag) så såg kylarvattnet i behållaren ut som att det var rätt färg..
Vad kan man göra!??? Vi skulle gjort ett oljebyte i December men vi har inte gjort det än, vi kör inte supermycket eller hårt med bilen heller, så jag tror inte att det är lika illa som en bil som körs varje dag.. Vi kör ju max 1-2 gånger per vecka med bilen.. Visst, ett oljebyte ska ju göras, så det säger jag inget om, men vi har inte haft råd sista månaden att få det gjort.
Vågar man överhuvudtaget köra med bilen när motorn blivit konverterad till kaffebryggare!? :(
Här är några bilder på hur det såg ut igår kväll.. Som synes kan man inte se samma färg på bild två, men jag la upp den hur som.. Under kammen där, om det är vad den heter, så kunde jag se med ögonen åtminstone att det låg lite lattefärgad vätska också :(
Nuvarande bilar: V70 2.4 -04 Automat, 29 000 mil | S60 2.4 -02 Automat, 22 000 mil.
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE
Tidigare bil: Volvo 850 T5 -94
Volvo VIDA 2014D DiCE