Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrisf
Hej på er..
Idag är jag inte speciellt lycklig kan jag säga.. Åkte iväg på en tur igår och när vi skulle åka från destinationen till nästa så märkte jag att det luktade bränd olja.. Öppnade upp huven och såg att det var blött längs hela röret för oljestickan..

Tänkte att jag plockar bort den för att se.. ja vad skulle jag kunna se.. men ja något iaf.. Då lossnar proppen från själva stickan och stickan sitter kvar i hålet.. Limmet för proppen som man drar ut stickan med har smält.. KUL!

Jaha.. sen så när vi kom hem så lät vi bilen stå ett par timmar, gick ner och tittade under huven, då satt proppen fast på stickan igen också! Tog ur den och ja.. motorn verkar ha blivit en kaffemaskin! Hela röret hade tjocka droppar längs väggarna ner i röret med denna ljusbruna vätskan.. Öppnade oljelocket på motorn och såg att det även fanns lite lattekaffe där i också, men inte mycket bara under kammen? är det vad de heter, glömmer så lätt bort! Kunde dock inte få någon bild på det av någon anledning :(

Sökt runt lite och bästa "beskrivningen" som jag kan se är att färgen är "Latte".. Så.. en kaffemaskin..!?........

Så de förklaringar jag hittat är att det kan vara kondens pga att man inte kört bilen tillräckligt länge/långt.. Ja, bara igår så kom ju bilen upp i temp och höll den tempen säkert minst 20 minuter.. så hur länge ska man egentligen behöva köra för att bränna bort kondensen i systemet!? Jag känner bara att om det är något värre fel så vill man ju inte sitta och köra 30 mil bara för att se om man kan bränna på kondensen.. Eller vad säger ni?

Ett annat fel kan vara läckage av kylarvatten in i oljesystemet och då kan det möjligen vara topplockspackningen eller möjligen spricka i blocket.. SKOJ!! nej verkligen inte.. :(

Jag är helt förstörd!

Vad vi kunde se igår (har varit för nere för att gå ut och kolla idag) så såg kylarvattnet i behållaren ut som att det var rätt färg..

Vad kan man göra!??? Vi skulle gjort ett oljebyte i December men vi har inte gjort det än, vi kör inte supermycket eller hårt med bilen heller, så jag tror inte att det är lika illa som en bil som körs varje dag.. Vi kör ju max 1-2 gånger per vecka med bilen.. Visst, ett oljebyte ska ju göras, så det säger jag inget om, men vi har inte haft råd sista månaden att få det gjort.

Vågar man överhuvudtaget köra med bilen när motorn blivit konverterad till kaffebryggare!? :(

Här är några bilder på hur det såg ut igår kväll..
bild1.jpg
bild1.jpg (52.26 KiB) Visad 316 gånger
bild2.jpg
bild2.jpg (165.99 KiB) Visad 314 gånger
Som synes kan man inte se samma färg på bild två, men jag la upp den hur som.. Under kammen där, om det är vad den heter, så kunde jag se med ögonen åtminstone att det låg lite lattefärgad vätska också :(
i de fallen jag sett tidigare liknande så hade man konstaterat att
motorn tar in glykol nånstans och det är det som blandas med oljan och skapar det som du kallar latte
kommer nog inte hjälpa att byta olja för det kommer bli samma sak

vet inte om du har koll på kylvätskenivån hur mycket du haft och om du kan jämföra om det har försvunnit nåt där
av chrisf
Tack för svaret! Jo jag har ju läst det också, men hoppas ju förstås att så inte ska vara fallet och att det istället ska vara kondens :)

Men, jodå vi har hållt nivån på mer eller mindre exakt mellan min och max, har inte koll på det just nu dock hur det låg till, men jag kan ju kolla på det! Ska vara mer eller mindre mittemellan strecken om det ser rätt ut..
av Andis
Hur länge sen byte du oljan?
Försvinner det något kylarvatten?

Jag tycker det ser ut som länge sen oljan är byt och korta körningar av beskrivningen att dömma samt bilderna.

Jag skulle börja med oljebyte.
En rejäl körning med nya oljan sen se om det inte är bra.

Om inte.
Steg 2 kolla hur vevhusventilationen fungerar.
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
Problemet brukar kallas för Oil Sludge. Det är vatten och olja som blandats. Vanligaste orsaken är att kondensvatten blandas med oljan. Det brukar drabba dem som kör lite och korta sträckor med bilen. Det är definitivt inte en god ide att slira med oljebytena bara för att man kör lite, utan snarare tvärt om. Mycket kortkörningar gör att oljan behöver bytas ofta.

Vattnet kan också komma från kylvattnet -- men om det inte går efter något så är det troligare att det rör sig om kondensvatten.

T.ex. SAAB hade stora problem med oil sludge, men även Toyota har drabbats. Det kan vara en god ide att kontrollera vevhusventilationen. Det var undermålig vevhusventilation som var huvudorsaken till SAABs problem. Oil sludge är inte bra -- men det är inte heller en total katastrof.

Om det var min bil skulle jag byta oljan och se till att köra längre sträckor med jämna mellanrum. 20 minuter räcker inte för att vatten och bensin ska förångas från motoroljan. Tar motorn kylarvatten så är det en annan sak -- för då har du problem på riktigt. :wink:
Kolla över vevhusventen troligtvis är den tät efter som att du sa att det var olja över hela röret för oljestickan. Kör du för länge med övertryck i vevhuset så kommer den att börja skjuta packboxarna och du får oljeläckage som följd den kan även skjuta upp oljestickan och trycka ur sig oljan den vägen.

Kolla även vattennivån i expansionskärlet :)
Om det är blockpackningen som har gått så brukar hela påfyllnings locket för oljan vara täckt i senap (oil sludge) Är det bara vevhusventen så brukar det se normalt ut där uppe medans oljestickan blir alldeles senapsfärgad.
av rid54
Det troligaste här är kanske att vevhusventilationen är dålig eller igensatt, vilket skulle kunna bidra till oljelukten (det kommer ut lite och hamnar på nån het del). "Oil sludge" är ju tydligt på stickan, men oljan under påfyllningshålet ser ändå inte dålig ut, så det är inte jättetroligt att du har intrång av kylvätska. Som sagts ovan är det ett par timmars landsväg som gäller för att ventilera ut motorn ordentligt och då ska vevhusventilationen vara funktionsduglig.

Om det är en läcka mellan oljesystem och kylsystem kommer det att läcka i båda riktningarna. Oljan har normalt högre tryck än kylsystemet när motorn går, men en varm motor som stängs av har under en stund högre tryck i kyslsystemet medan motorn svalnar. Så det lär läcka åt båda hållen och båda vätskorna blir kontaminerade.
av MickeM
Hej.

Oilsludge?

Nja, kanske, men det jag sett med sluxge såg ut som om någon spottat snus eller tömt kaffefilter åtskilliga gånger under ventilkåpan.
Oljan är då bränd av för långa intervaller eller/och överhettning.
"Koxat" sa man förr i Sverige.

Här är det defenetivt vatten i oljan.
Kondens eller kylvätska är svårt att se, men försvinner det vätska är det misstänkt.
Kondens och vevhusventilationen tror jag, eftersom det blrjade med olja efter röret. Troligen övertryck.

Visst kan det vara väl hög tid för oljebyte, så det är steg ett.
Så himla dyrt är det inte, mot att kanske byta en hel toppackning eller (beroende på bilens skick) skrota den i onödan.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Oljan i oljefällan brukar ha den där färgen. Så är vevhusventen kass är det inte omöjligt att denna uppsamlade skit-olja letar sig in i motorn igen och blandar sig med den normala oljan.

Jag anser att det är på tok för mycket vatten i oljan på bilderna för att enbart vara från kondens dock.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]