Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Fick en 2:a på framvagnsbalken på grund av rost, den såg redigt rutten ut så jag fixade en annan på skroten o slipade o lackade den.
En kompis till mig som är lastbilsmekaniker hjälpte mig att byta den tillsammans med nya motorkuddar (hydraliska) och en ny växellådskudde.

Problemet är nu då att det blev en massa vibrationer efter bytet. känns när man står på tomgång och när man kör är det små vibrationer i pedalerna så det kittlas under fötterna typ. I 110km/h är det så fina vibrationer i backspegeln att det blir suddigt. På tomgång vibrerar grillen och man känner vibrationer i skärmkanterna fram och vid däcken. kände inga såna vibrationer innan bytet.

Det blir inte mer vibrationer vid gaspådrag eller bromsning.
Inget glapp i framhjulen.
Vibrationerna finns hela tiden från tomgång o uppåt, med lite olika "karaktär".
Balken sitter fast ordentligt, kollades vid ombesiktning.

Bilen är en 940-93 B230fd.

Någon som har någon idé vad det kan vara som blivit fel?

Mvh Tobbe
Senast redigerad av 1 Kammestra, redigerad totalt 0 gånger.
läste i en annan tråd om en som bytte bara kuddarna till nya och fick vibrationer
till slut för hans del så räckte det att släppa lite på skruvar/muttrar som håller kudden på plats
så satte sig allt och han drog åt och vibrationerna försvann
Testade idag att lossa lite på muttrar vid motorkuddarna och det verkar som dom har suttit lite i spänn.
Lossade den övre muttern på kuddarna o lät motorn gå, samtidigt så vickade jag lite på kudden med handen. spände dom när motorn var igång.
Lossade också lite på muttrarna som sitter vid fästet på balken, på vänster sida kommer man åt dom 3 lätt. Men på höger sida sitter det rör o lite annat i vägen. Hade inte tid att mecka med det idag.

Tog en provtur, och det var helt klart mindre vibrationer. Men inte helt perfekt.
Får återkomma när jag lossat på höger sida, för man känner att det är mer vibrationer där än på vänster.
Lite uppdatering.

Har nu lossat alla kuddar för att se om det skulle sätta sig, men det verkar vara något annat.
Gjorde en ombalansering och hjulinställning idag. Hjälpte såklart en del men dom fina kittlande vibrationerna i pedalerna är kvar.
Man känner dom i princip hela tiden när man kör, men i 100km/h upp till 120km/h är det mer intensivt. Då börjar även backspegeln i bilen vibrera så det blir suddigt. över 120km/h lugnar sig spegeln.

När jag hade bilen uppallad när jag skulle kolla växellådskudden så kände jag inga särskilda vibrationer på balken eller leder. Men stötdämparrören hade vibrationer på båda sidor. Kan det vara tecken på slitna fjäderbenslager? Det är rätt segt och svänga på hjulen för hand när framvagnen är lyft.

Fler tips är välkomna.

Mvh Tobbe
Om det vibrerar I karossen är det oftast bakifrån det kommer. Om det vibrerar I ryggstöden t.ex är det ofta korsen i kardanstången som börjar "ge sig" vibrerar pedalerna vid igångkörning är det ofta koppling, bakre motorfäste och även kardankorsen (Hardyskiva??). Vibrerar det obestämbart i karossen är det ofta däcken (hjulbalansen) bak. Sedan finns det allt därimellan också.

Mvh
Lennart
Förstår att vibrationer är svåra att lokalisera, särskilt i textformat.
Är inne på det du nämner White, att drivlinan hamnat i konstigt läge.

En sak jag glömde skriva i början var att vi bytte typ av motorkudde från något puckliknande gummi till hydraulkudde. Vi bytte även då till rätt aluminiumfästen på balk o motor, motorn hamnade kanske i en annan höjd eller vinkel?

Bilen är även sänkt. Kanske påverkar något. Skulle gärna vilja byta fjädrar till rätt höjd och stötdämpare fram.(bak är bytt) Men det känns inte redigt motiverat än.
Har idag lyft motorn en bit och kollat så fästen och kuddar verkligen sitter som det ska. Och det gör det.

Jag märkte även för ett tag sen att vibrationerna inte bara kommer i höga hastigheter utan även när jag står still, backspegeln vibrerar alltid vid 2500rpm - 3000rpm. så det kan juh inte vara något med drivlinan.
Kan det helt enkelt vara att kuddarna är av dålig kvalité? Köpte billiga Mapco grönmärkta från bildelaronline24.se.
Kudden vid växellådan köptes på autoexperten, ingen aning vilket märke, fick den i en zippåse.

Eller finns något annat som kan orsaka det här?

Bilen går för övrigt bra och det finns inga felkoder.

Mvh Tobbe
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]