Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej!
Om kolven i oket går lätt tillbaka, så är det knappast fel på slangen.
Hade liknande fel på min -05, varm fälg.
Gjorde lika som ”monza”. Motionerade kolven i oket och sprutade in lite bromsolja innanför gummidamasken i överkant på kolven. Problemet borta i mitt fall och gjorde det på bägge oken på bakhjulen.

Lennart
av frippe87
Jag tyckte att det lät ganska logiskt att den inte orkade gå tillbaka pga slangen. Dom har anmärkt på slangarna, så kommer byta dom hursom. Om trycket släpper men kolven ej går in så borde väl inte skivan vara helt låst? Det fanns inte en tendens till att orka snurra det med däcket avmonterat.
av Niclas66
I nämnd ordning vad som brukar orsaka anliggande bromsar...
* Kärvande Bromsklossar/Hållare dito.
* Kärvande Bromskolvar.
* Defekta Glidpinnar/Bussningar Dito.
* Anliggande/Kärvande Handbroms (Bak).
* Defekt Bromsslang (förekommer fall men är väldigt ovanligt).
av xxargs
frippe87 skrev:Dels skruvmejsel samt polygrip. Jag får ta och se över slangarna.

Då passar man ju på att byta bromsvätska, behöver man lufta i någon speciell ordning? Nått annat man behöver tänka på?
Kolvarna i oken skall du kunna trycka in med tummen och fingrarna - om du måste göra det med polygrip och bryta med mejsel går det för tungt och bromsen släpper inte och du får den effekten du skriver.

När man trycker in kolven så skall den kännas att den vill fjädra tillbaka en aning (någon 1/10-dels mm) av O-ringen som tätar mot kolven - för det är precis vad som händer när du tryckt ut kolven igen med bromspedalen att när du släpper bromsen så drar O-ringen runt kolven tillbaka kolven in mot oket igen någon 1/10-delm mm och presstrycket på beläggen släpper.

Sitter det en massa rost och annat gucka på kolven och dessutom kanske inpressat in i cylinder när man tvingade tillbaka kolven med polygrip mm så kan det bli ganska rejält trögt.

Med andra ord behöver du ta isär hela oket för en renovering med kontroll och kanske uppolering av kolvytor och cylinderytor, nya O-ringar etc. och har rosten käkat för mycket och det är gropar på ytorna där O-ringen tätar på dessa ytor så måste det ändå bytas - är en ny ok billig så köper man en ny istället.
av frippe87
Jag får väl plocka ner allt i helgen igen och se om jag kan motionera upp den. Men bromsslang byte kommer jag att göra ändå, dels för att vara säker på att det inte är den som strular, kostar inte många kronor att byta heller.

Är broms olja bättre än silikonspray för kolven?

Någon som vet maxlängd på kolven? Hur långt kan man pressa ut den?
Användarvisningsbild
av Perra83
När min bakfälg va varm var det handbromsmekanismen som kärvade så backarna låg på.
Måste synas tydligt om det är beläggen som ligger på. Fälgen borde bli svart av bromsdamm.
av marimbalanguage
Att spruta in bromsvätska under damasken är ingen bra idé, då bromsvätska suger åt sig fuktighet, och i tillägg inte har så bra smörjande egenskaper. Personligen har jag aldrig haft problem efter att ha sprayat lite WD40 eller liknande när jag motionerat oken (gör det som regel två gånger om året när jag lägger om hjulen).
av frippe87
Perra83 skrev:När min bakfälg va varm var det handbromsmekanismen som kärvade så backarna låg på.
Måste synas tydligt om det är beläggen som ligger på. Fälgen borde bli svart av bromsdamm.
Det var min gissning med. Dock rullade navet lätt, tills man bromsade, då låste den hjulet och vägrade släppa, tills man tryck tillbaka oket av egen kraft.
av Niclas66
marimbalanguage skrev:Att spruta in bromsvätska under damasken är ingen bra idé, då bromsvätska suger åt sig fuktighet, och i tillägg inte har så bra smörjande egenskaper. Personligen har jag aldrig haft problem efter att ha sprayat lite WD40 eller liknande när jag motionerat oken (gör det som regel två gånger om året när jag lägger om hjulen).
Du får gärna utveckla Din teori beträffande bromsoljan....
Min "egna" teori understryks i denna tråd http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 18&t=12862
Att WD40 inte absorberar fukt är alltså inte korrekt i detta fallet !!

En annan sak är att allt som sprutas in etc under damasken följer en del med när kolven trycks in,oavsett vad om det är skit,fukt,smuts eller smörjor så följer något med in trots o-ringen och det sk dammskyddet som skall förhindra detta.

Om en kolv är rostangripen ( som dom oftast blir längst ut med tiden ) så skadar kolven just dammskyddet först,därefter o-ringen när man trycker in kolven ( vid byte av/till nya klossar/skivor ).

Om man då använder WD40 eller annan vätska än bromsoljan så påverkar det vätskan i oket/systemet med !
O-ringar mm är känsliga för andra vätskor än bromsoljan och ändra därför form,spänst och dito rätt funktion.
Har själv upplevt där just kolven "kärvar" och klossarna ligger ann pga kolven inte återgår de tiondelar som o-ringen skall bidra med.
Att hjulet går att snurra och det känns ok är inte detsamma som att anliggningen inte finns,det behöver inte vara ett stort tryck mot skivan förrän friktionen gör att skivan blir het.
av lennart lundberg
Hej igen!

Om det kommer in vatten eller fuktig luft som absorberas av den lilla, lilla mängd bromsolja som finns där för att smörja bromskolven och ställer till problem. Då har man en otät /skadad gummidamask enligt min menig på ett utsatt ställe mot bromskolven eller oket (även rost). Inte bra.
TS. Börja med att kolla om bromskolven går så lätt som du skev tidigare. Har du otur så kan du ha fått rostskador på kolven om damasken har varit skadad eller otät en längre tid.

Lennart

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]