Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bonden1989
White skrev:Visst ska du ha 5W-40 olja till din motor, det rekommenderar väl Volvo i alla fall om jag inte minns fel?
Min V70 har dom alltid fyllt på med 5W-40 på servicen. Nu har ju inte jag en T5a, så det kan ju skilja sig där. :)
De har fyllt på 5.8 liter varje gång
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Otroligt att hon orkade hålla på och tjatade om att det skulle vara 10w-40 :lol: det funkar ju men blir det så kallt som det har varit -18grader så tror jag att den oljan inte är något bra alls för motorn att starta i. Kollade oljan på en bil som har 10w-40 nu när det var som kallast oljan var så seg så att det blev som trådar när jag drog upp oljestickan. Man skulle kunna tro att det var sirap som var i den motorn :)

Kör ju själv med 5w-40 och den fungerade alldeles utmärkt nu i kylan :) Det skulle ju inte att skada att gå upp till 5w-50 om det nu finns (har inte kolla) dom blir ju ändå ganska varma dessa bensin turbos :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, precis... Dessutom hade jag ju redan 5L 5W i bilen, och jag vetetusan hur det skulle bli om man blandade med 10W i det...

Men men, hur som...
Hällde i 1 liter olja idag, och det gjorde att nivån steg till mitt imellan min och max - som det ska vara :)
Monterade på kamremskåpan och startade bilen... *knacknacknacknacknack*, så sträckte ner handen och höll emot på kåpan... *knäpptyst*... Så, det var kåpjäkeln som knackade och inte motorn :D
Så får väl köra utan den tills jag kommer på någon bra sätt att fästa den i nederkant... Det bör väl inte vara någon livsfara att köra utan den..?
Den sköt ingen oljesticka heller, så det var nog dumhuvudet som inte satt i den ordentligt igår :lol:

Orkade aldrig ut och varmköra den dock, var ju tvungen att gräva fram bilen under allt bröte man dragit fram under arbetet :lol:
Så blandade i lite mer glykol och ställde in i bilen, så får man fylla på allt eftersom. Får se till att bilen inte blir FÖR varm bara så man inte kan öppna kärlet :roll:

Men men, allt verkar iaf fungera precis som det ska :-)-) ..... Förutom att den är lite orolig på tomgången, men så har den stått strömlös en vecka också, så styrboxen har ju tappat adaptionsvärdena 1000x om :P

Och så här ser eländet ut nu under huven.
Bild

Skulle behöva göras rent där under om man vill ha det riktigt fint... Men känns meningslöst den här årstiden iom. att jag inte har något stänkskydd under motorn. Får väl se till våren vad som händer :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Ja, precis... Dessutom hade jag ju redan 5L 5W i bilen, och jag vetetusan hur det skulle bli om man blandade med 10W i det...

Men men, hur som...
Hällde i 1 liter olja idag, och det gjorde att nivån steg till mitt imellan min och max - som det ska vara :)
Monterade på kamremskåpan och startade bilen... *knacknacknacknacknack*, så sträckte ner handen och höll emot på kåpan... *knäpptyst*... Så, det var kåpjäkeln som knackade och inte motorn :D
Så får väl köra utan den tills jag kommer på någon bra sätt att fästa den i nederkant... Det bör väl inte vara någon livsfara att köra utan den..?
Den sköt ingen oljesticka heller, så det var nog dumhuvudet som inte satt i den ordentligt igår :lol:

Orkade aldrig ut och varmköra den dock, var ju tvungen att gräva fram bilen under allt bröte man dragit fram under arbetet :lol:
Så blandade i lite mer glykol och ställde in i bilen, så får man fylla på allt eftersom. Får se till att bilen inte blir FÖR varm bara så man inte kan öppna kärlet :roll:

Men men, allt verkar iaf fungera precis som det ska :-)-) ..... Förutom att den är lite orolig på tomgången, men så har den stått strömlös en vecka också, så styrboxen har ju tappat adaptionsvärdena 1000x om :P

Och så här ser eländet ut nu under huven.
Bild

Skulle behöva göras rent där under om man vill ha det riktigt fint... Men känns meningslöst den här årstiden iom. att jag inte har något stänkskydd under motorn. Får väl se till våren vad som händer :)
Gött att det bara var kåpan som låg emot och knackade. Tror inte att det ska vara någon fara att köra utan kåpa men se upp så att du inte kör i någon snöhög eller snö. Har för mig att jag läste någon stans eller hört att snön kom emellan kamremen och dreven och remmen kuggade som följd.

Ja det tar en liten stund för styrdonet att lära sig allt igen. Min är också lite orolig på tomgången dom första minuterna efter att den har varit strömlös. Vad är det som har hänt med expansionskärlet? Det är ju alldeles svart :)
Ser att kåpan över spridarbryggan är alldeles blank är det bara autosol som du har polerat upp den med? Jag försökte att göra det på min men den blev typ matt och blank ?:-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Spridarkåpan snodde jag från 855an när jag fortfarande hade kvar den. Efter det har den slipats med varierande grovlekar, våtslipats och polerad med autosol.... Det var flera år sen jag gjorde det, och tröttnade halv-vägs typ. V70ins kåpa började dock bli lite väl grisig, så slängde på den där "blanka" tills vidare.
Tänkte slipa av V70in's lite och slänga på aluzink på den, så den blir att se "ny" ut :)

Expansionskärlet ja... Fråga mig inte, för jag har ingen aning (I) Det är väl bara gammalt antar jag. Blir nog att köpa ett nytt sen. Dom är ju inte så dyra ändå.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Spridarkåpan snodde jag från 855an när jag fortfarande hade kvar den. Efter det har den slipats med varierande grovlekar, våtslipats och polerad med autosol.... Det var flera år sen jag gjorde det, och tröttnade halv-vägs typ. V70ins kåpa började dock bli lite väl grisig, så slängde på den där "blanka" tills vidare.
Tänkte slipa av V70in's lite och slänga på aluzink på den, så den blir att se "ny" ut :)

Expansionskärlet ja... Fråga mig inte, för jag har ingen aning (I) Det är väl bara gammalt antar jag. Blir nog att köpa ett nytt sen. Dom är ju inte så dyra ändå.
Ok förstod nästan att det var något mer än enbart autosol :mrgreen:

Nej dom är inte så dyra Biltema säljer dom nu också tror inte att det skilde mer än 50kr mellan Volvo original och Biltema. Gav bara 105kr för mitt han som stod i kassan på Volvo gjorde något fel när han tog bort termostaten som jag ville ha från början.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jupp :) Och den gick fint på provkörningen idag också. Eller ja, det lilla som gick att testa då det var spolad glansis överallt... Gick i typ 1.5l kylvätska efter det, så nu bör mängden vara mer eller mindre korrekt enl. spec. Har inte sett att det droppat någon olja heller ännu, får se imorgon om det droppat något på tidningarna.

En "nackdel" som jag märkte - den låter inte lika mycket nu :lol: Därimot känns det som att den går lite renare mot vad den gjort tidigare.
Fortfarande lite orolig på tomgången en stund efter start dock, vandrar mellan 900-1100rpm typ. Får se om det bättrar sig, annars kan det kanske vara någon vakuumslang som sagt upp sig, eller liknande.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är det för att kammarna står exakt rätt nu som gör att den låter mindre tro :???: Men eftersom att styrdonet är nollat så tar det väl sin lilla tid innan den kanske börjar att låta som den gjorde förut den börjar ju som sagt om från noll :)
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 54
Bästa mobilhållare till V60 -24?

Som JHg skrev, Brodit is the shit.

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]

Fel centerhögtalare?