NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sedan en tid tillbaka (några år =) ) så funkar inte alltid auto-fyll/stopp-funktionen (den att man kan låsa handtaget så att man inte måste hålla inne själv) när jag tankar. Så fort jag försöker trycka fullt på en del stationer (inte alla) så går "auto-stoppet" in och jag får tanka genom att hålla "manuellt" på mellanläge istället.

Vad jag kan minnas det som så var det aldrig så på bilen när den var ny(are), har inte funderat så mycket på det utan tänkt att pumparna kanske är ställda på högre flöde idag än tidigare?

Finns det fler än jag som ibland har problem att använda "auto-fyll/stopp"?

Jag antar att det skall finnas någon typ av "avluftnings-mekanism" i tanken som får bort överflödig luft vid fyllning, eller hur är det tänkt att funka?
Jag kan aldrig köra på fullt flås när jag tankar. Då löser handtaget ur. Får köra på läge 1 el 2 av de 3 som brukar finnas. Oftast läge 1.
Jag har aldrig kunnat "blåsa på" fullt när jag tankat dieselbilar trots personbilsläget på tankpumpen.
I bland kan det ha att göra med hur långt ner pipen sitter i tankröret. Prova att sätta pipen någon eller några centimeter högre upp, om det går och att den sitter kvar där.
Eller ett tips om man inte vill stå och hålla i det iskalla handtaget: Sätt tanklocket i handtaget så det håller inne "avtryckaren". Så gör jag alltid eftersom jag tankar E85 och där finns ingen spärr till avtryckaren.
Tog man inte bort spärren på handtaget för att undvika att "folk" sätter sig bakom ratten under tiden tankning pågår och sen glömmer bort sig och kör iväg? Vill minnas att jag har läst det någonstans....
Det förekom under LPG-tiden. Där sattes slangen fast i bilen. Dä hände det att föraren körde iväg, och slangen följde med.
Detta är en lång historia. När E85 började bryta igenom på allvar fanns det många skeptiker. Fler sa att det fungerar inte med etanol. Några sa att "bilen kommer att gå till väders!" Andra sa att "motorn kommer att rasa i hop nästa dag!" Och mycket annan idioti ventilerades. Alla var "experter" på motor- och förbränningsteknik. Även myndigheter utmärkte sig i "expertkören". Bl.a Bilprovningen och Räddningsverket.
Vi håller oss till Räddningsverkets agerande här. Bilprovningen kan vi ta en annan gång. Räddningsverket hade förmodligen hört något rykte eller läst någon kvällstidning om en etanolkonverterad bil som börjat brinna. Då införde dom kravet att "tankpistolerna" fick inte ha spärrmekanismen på grund av brandfaran med etanol och statisk elektricitet. För att ha fog för sitt krav och myndighetsutövande beställde dom ett test. Testet skulle utföras av det som förr hette Statens Provningsanstalt och den ligger i Borås. Det heter något annat i dag som vi kan leta upp någonstans.
Dom byggde upp en bränsletank med påfyllningsrör, "pistolhandtag", slang etc. etc. för att simulera en bil som tankar E85. Dom hade också någon sorts tändanordning uppriggad som skulle simulera en gnista från statisk elektricitet.
Sedan gjorde dom sig beredda och tog skydd. Dom tänkte säkert "Nu jäv**r smäller det!"
Vad hände? Inte ett skvatt. Bränslet tog inte ens eld. :shock: Man gjorde visserligen flera försök och gjorde även anordningar så att man "tvångstände" bränslet. Då fick man det visserligen att ta eld, men det brann inte särskilt bra och framförallt inte så som man hade tänkt sig. :???:
Så Räddningsverket fick meddela att E85 var inte så farligt som man hade trott. Det kom några små notiser i tidningarna om detta och i radion, Vetenskapsradion fick dom erkänna att dom hade panikreagerat för stort på lösa rykten. Jag minns radioinslaget och det bör ha varit 2006 eller däromkring.
F.d. Provningsanstaltens i Borås utredning finns på internet och går att läsa där.
Summan av detta blev i alla fall att stopp mot spärrar i "pistolhandtaget" på E85 finns kvar. Man kör med "både hängslen och livrem" där. Och är man en Svensk myndighet "så kan man ju inte ha haft fel". Och det andra konstaterandet är: Bensin är mer eldfängt än E85! :roll:

Lite överkurs: Etanol är svagt elektriskt ledande. Det är inte bensin. Det kanske har inverkan i sammanhanget???
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]

Nja BLL läget har den inte fastnat i, De[…]

Kan rekommendera spärrblock, speciellt vid[…]