Moderator: Moderatorer

AndS skrev:Kör med auto på värmaren så slipper du kolla på motortemp och bli orolig hur den varierar.Wow! Hjälper det mot felande termostater också?
MarcusJ skrev:I de flesta fall om vi fokuserar på dieslarAndS skrev:Kör med auto på värmaren så slipper du kolla på motortemp och bli orolig hur den varierar.Wow! Hjälper det mot felande termostater också?

VolvoB20 skrev:Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?I min värld så blir inte förbränningen optimal vid så låg motortemp men jag är ju inte heller någon ingenjör.....
VolvoB20 skrev:Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?Klart som fan att det spelar roll, jösses...
hokish skrev:Temperaturen i cylindern vid förbränningen lär ju inte vara annorlunda för att vattnet är 68 eller 88 grader i blocket, i cylinder är det ju väl uppåt 1000 grader vid fullgas.VolvoB20 skrev:Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?I min värld så blir inte förbränningen optimal vid så låg motortemp men jag är ju inte heller någon ingenjör.....
oldtimersmc skrev:Klart som fan att det spelar roll, jösses...Det där hjälper ingen, sakliga och konstruktiva argument efterfrågas.
MarcusJ skrev:Systemet kommer att försöka kompensera på olika sätt, men får i slutändan ändå jobba med parametrar utanför normalvärdena vilket i sin tur påverkar bränsleförbrukning och utsläppsvärden.Den totala förbrukningen för mig var i alla fall högre om jag åker med 88 grader i motorn med värmaren påslagen än om jag åker med 68 grader i motorn och värmaren avslagen.
Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]
Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]
Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]