Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
AndS skrev:Kör med auto på värmaren så slipper du kolla på motortemp och bli orolig hur den varierar. :wink:
Wow! Hjälper det mot felande termostater också?
av AndS
MarcusJ skrev:
AndS skrev:Kör med auto på värmaren så slipper du kolla på motortemp och bli orolig hur den varierar. :wink:
Wow! Hjälper det mot felande termostater också?
I de flesta fall om vi fokuserar på dieslar :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?
av hokish
VolvoB20 skrev:Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?
I min värld så blir inte förbränningen optimal vid så låg motortemp men jag är ju inte heller någon ingenjör.....
av oldtimersmc
VolvoB20 skrev:Spelar det någon roll för motorn om den ligger på 68 grader istället för 88 grader under körningen med moderna syntetoljor som ju smörjer och flyer bra ned till -45 grader ?
Klart som fan att det spelar roll, jösses...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
hokish skrev:
I min värld så blir inte förbränningen optimal vid så låg motortemp men jag är ju inte heller någon ingenjör.....
Temperaturen i cylindern vid förbränningen lär ju inte vara annorlunda för att vattnet är 68 eller 88 grader i blocket, i cylinder är det ju väl uppåt 1000 grader vid fullgas.

Dessutom är ju motorn fullproppad av externa system som gör allt vad de kan för att sänka förbränningstemperatruren. Man kyler ju tex ned avgaserna i EGR kylaren och recirkulerar in dem i cylindrarna för att få ned temperaturen och minska NOx.
oldtimersmc skrev:Klart som fan att det spelar roll, jösses...
Det där hjälper ingen, sakliga och konstruktiva argument efterfrågas.

Det jag kommer på är att det skulle kunna samlas fukt i oljan om den inte orkar över 100 grader. Men det har jag aldrig haft några problem med. Det händer däremot på vår BMW bensinare. Och då går ju en bensinare bra mycket varmare.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Alla förbränningsmotorer är en kompromiss, där man mycket noggrannt laborerar med olika parametrar.
Därav all modern avancerad motorstyrning.
Värden som grovt avviker mot de som styrsystemen är programmerade för som normala ställer saker och ting på ända riktigt mycket. Att man t.ex. har EGR-kylare beror på att de avgastemperaturer man får via en förbränning som i sig är optimal ger negativa effekter på just EGR-systemet. Då löser man det genom att kyla avgaserna, istället för att kyla genom att mata på mer bränsle i slutet av förbränningscykeln. Det skulle nämligen ge oacceptabla effekter på avgasreningen.
Systemet kommer att försöka kompensera på olika sätt, men får i slutändan ändå jobba med parametrar utanför normalvärdena vilket i sin tur påverkar bränsleförbrukning och utsläppsvärden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MarcusJ skrev:Systemet kommer att försöka kompensera på olika sätt, men får i slutändan ändå jobba med parametrar utanför normalvärdena vilket i sin tur påverkar bränsleförbrukning och utsläppsvärden.
Den totala förbrukningen för mig var i alla fall högre om jag åker med 88 grader i motorn med värmaren påslagen än om jag åker med 68 grader i motorn och värmaren avslagen.

Sen säljs ju bilen utan värmare i tex Tyskland, Skulle alla mjukvaror i Volvobilar i Tyskland jobba utanför kända värden vintertid bara för att bilen saknar värmare, så låter det ju väldigt skumt.

På en bensinare kan jag förstå att för låg temp kan ge problem med att förgasa bensinen vid insprutningen vilket leder till högre förbrukning och mera slitage tex.

Intressant vore ju att förstå vad som påverkas i en dieselmotor till det sämre.

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]