Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Dagens pass avklarat. Monterat nya pumpen, nya spännrullarna, nya kamremmen osv.
Drog runt motorn 2 varv och allt var fortfarande i sync :-)-) Men... Skulle någon amatör titta på mina kamdrev så skulle dom väl få en hjärtattack. Insugsdrevet står 2½ kugg "fel" :mrgreen: Men givetvis är allt rätt eftersom jag har tolkar :wink:

Monterade även tillbaka alla kåpor, det som gick sönder på bakersta kåpan var inget livsviktigt och helt klart värt att offra^^
Sen krängde jag på nya multiremmen också.. Den var knölig, inte direkt lätthanterlig :P
Tror min gamla rem var rätt sliten den också, om man jämnför positionen på remspännaren :roll:
Monterade även tillbaka styrboxlådan inkl. styrbox, så nu ser passagerarsidan av bilen ut som en bil igen.
Bara insug, vätskor och allt skrot på förarsidan kvar innan man kan vrida om nyckeln och se hela bilen explodera... eller nått :roll:

Dokumentation: 31 januari 2016, 246954km, kamrem bytt.
Oj står dom så fel :shock: :wink: Är det från fabrik dom blir felmonterade kamdreven eller det är väl inga precisions märken heller direkt :)

Vad bra det känns väl gött att det bara är att montera tillbaka grejerna igen :)

Du kollade väl även spännrullen för multiremmen så att inte den var sliten? Min låter som en maracas nu när det är lite kyligt ute :P
DayDreamer skrev:Oj står dom så fel :shock: :wink: Är det från fabrik dom blir felmonterade kamdreven eller det är väl inga precisions märken heller direkt :)

Vad bra det känns väl gött att det bara är att montera tillbaka grejerna igen :)

Du kollade väl även spännrullen för multiremmen så att inte den var sliten? Min låter som en maracas nu när det är lite kyligt ute :P
Det är ju för att kamdreven är justerbara som märkningen blir fel. Hur dom gjorde i fabriken vet jag inte.
Jag gjorde ju som rekommenderat att vrida dreven så lång medsols det bara gick, drog åt skurvarna, drog kamremmen och såg till att allt slack hamnade vid spännaren/vattenpumpen, lossade dreven igen och släppte på spännaren. Är remmen rätt dragen med rätt slack är det mer eller mindre bara avgasdrevet som flyttar på sig lite, då insugsdrevet redan är så spänd den kan bli. Sen drog jag åt dreven igen, lossade tolkarna och vred runt motorn 2 varv(1 kamaxelvarv) och stoppade i tolkarna igen för att se att allt fortfarande var i sync, vilket det givetvis var ;)

Är väl lite blandande känslor om ihopmonteringen. Är ju nöjd att kamremmen blev bytt - för det var ju verkligen välbehövligt. Men samtidigt är jag missnöjd att inga packningar blev bytta.. Eller ja, jag kunde inte se minsta antydan till läckage på vevaxeln, och oljan som jag tidigare såg vid avgasdrevet visade sig komma ifrån toppen, under tändstiftkåpan, så den packningen behövdes inte bytas.
Jag känner mig rätt säker på att det mesta av oljan har läckt via vevhusventen dock, och dom slangklämmorna är nu ordentligt åtdragna. Passade ju givetvis på att göra rent pluskabeln vid generatorn och startmotorn, likaså jordpunkterna.

Jo jag kollade spännrullen. Ingen maracas, men glappar lite om man snurrar på den väldigt fort. Får hålla lite koll på den. Är ju ingen super-fara om den säckar ihop, till skillnad mot löprullarna för kamremmen :roll:

White skrev:Verkar ANINGEN bökigare än på ett gammalt rödblock. :wink:
Nähä? Vart får du det ifrån? :mrgreen:
Men just själva kamremsbytet är inte speciellt svårt. Det är att demontera halva bilen för att kunna använda tolkarna som tar tid. Det går hyffsat bra att skippa plocka ner insuget, man kommer åt att ta bort startmotorn underifrån.
Att jag tog bort insuget var mest för att det är lättare att få en överblick av motorn, iom. att jag letade oljeläckage. Förhoppningsvis gav det resultat också, men det visar sig :roll:
Ja just ja det tänkte jag aldrig på att dom var justerbara. Vad bra då står kammarna exakt rätt i förhållande till vevaxeln nu då :)

Tänkte göra samma som du gjorde nu göra rent pluskabeln på startmotorn och generatorn samt göra rent alla jord punkter. Får se ifall jag uppgraderar kablaget tycker att det blir varmgång i kablarna när man har många förbrukare på och generatorn laddar.
Ugh, det är så löjligt lite kvar innan provstart, men var tvungen att ge mig för idag då ryggen hotade med självmord.... IRRITERANDE.

Det som är kvar att göra: Skruva i ny oljeplugg, skruva på oljefilter, montera luftfiltret, rensa batterihyllan (som är provisorisk verktygslåda), kasta i batteriet och vrida på starten en stund(för att bygga upp lite oljetryck), slutligen koppla i spridarna och förhoppningsvis starta motorn utan missöden :D

Just det, måste på med höger framhjul också... Annars kommer jag inte så långt :lol:

Men ja, irriterande som sagt... Det är typ 30min jobb kvar >_<, men så blir det väl när man monterar 2 dagars demontering på 3½h med dålig rygg :roll:
Kastar upp en drös bilder.

Tolkarna på plats.
Bild

Bevis på att dreven är justerbara, om någon inte trodde på det.
Bild

Hmm... Gott om utrymme är det ont om... Jag lossade expansionskärlet efter bilden togs.
Bild

"Oh no! min insugskam står fel!!!!" .... eller inte *viftar med tolkarna*
Bild

Såja, börjar likna bil på denna sida nu.
Bild

... Och här.
Bild

När oljestickan ska återmonteras, montera den INTE så här:
Bild

... Utan montera den SÅ HÄR, med servoslangen på baksidan:
Bild

... Annars får man inte dit fläkten igen :roll:

Så där ja, verkligen inte mycket kvar nu :)
Bild

.. Och ja, jag vet att jag skulle passat på att göra rent så mycket som möjligt men.. "I'll do it later.". "Later, the perfect time to do anything!"
Men gjorde faktiskt rent vissa saker iaf, såsom oljestickan och oljetermostaten :roll:

Nåja, ska snart släpa mig ut och göra klart det sista..
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 54

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]

C40 körkomfort.

Gen 1, en 2018 Classic. I jämförelse med[…]