DayDreamer skrev:Oj står dom så fel :shock:
Är det från fabrik dom blir felmonterade kamdreven eller det är väl inga precisions märken heller direkt :)
Vad bra det känns väl gött att det bara är att montera tillbaka grejerna igen :)
Du kollade väl även spännrullen för multiremmen så att inte den var sliten? Min låter som en maracas nu när det är lite kyligt ute 
Det är ju för att kamdreven är justerbara som märkningen blir fel. Hur dom gjorde i fabriken vet jag inte.
Jag gjorde ju som rekommenderat att vrida dreven så lång medsols det bara gick, drog åt skurvarna, drog kamremmen och såg till att allt slack hamnade vid spännaren/vattenpumpen, lossade dreven igen och släppte på spännaren. Är remmen rätt dragen med rätt slack är det mer eller mindre bara avgasdrevet som flyttar på sig lite, då insugsdrevet redan är så spänd den kan bli. Sen drog jag åt dreven igen, lossade tolkarna och vred runt motorn 2 varv(1 kamaxelvarv) och stoppade i tolkarna igen för att se att allt fortfarande var i sync, vilket det givetvis var ;)
Är väl lite blandande känslor om ihopmonteringen. Är ju nöjd att kamremmen blev bytt - för det var ju verkligen välbehövligt. Men samtidigt är jag missnöjd att inga packningar blev bytta.. Eller ja, jag kunde inte se minsta antydan till läckage på vevaxeln, och oljan som jag tidigare såg vid avgasdrevet visade sig komma ifrån toppen, under tändstiftkåpan, så den packningen behövdes inte bytas.
Jag känner mig rätt säker på att det mesta av oljan har läckt via vevhusventen dock, och dom slangklämmorna är nu ordentligt åtdragna. Passade ju givetvis på att göra rent pluskabeln vid generatorn och startmotorn, likaså jordpunkterna.
Jo jag kollade spännrullen. Ingen maracas, men glappar lite om man snurrar på den väldigt fort. Får hålla lite koll på den. Är ju ingen super-fara om den säckar ihop, till skillnad mot löprullarna för kamremmen :roll:
White skrev:Verkar ANINGEN bökigare än på ett gammalt rödblock. 
Nähä? Vart får du det ifrån? :mrgreen:
Men just själva kamremsbytet är inte speciellt svårt. Det är att demontera halva bilen för att kunna använda tolkarna som tar tid. Det går hyffsat bra att skippa plocka ner insuget, man kommer åt att ta bort startmotorn underifrån.
Att jag tog bort insuget var mest för att det är lättare att få en överblick av motorn, iom. att jag letade oljeläckage. Förhoppningsvis gav det resultat också, men det visar sig :roll: