Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Craayer
Hej, skulle fylla på kylaren idag och skulle kolla vilken färg den hade men jag tyckte den var ljusgrön/gul

fast jag köpte grön glykol på biltema fast tyckte den färgen var blå..

att jag är osäker är för att jag tidigare i sommras slog i nån liter vatten enbart då lampan lös. Att de var låg vätske nivå.

Jag har en Volvo V70 Röd 97- 2.5L motorn

Bifogar lite bilder på färgen tänk er då att den är mer utspädd med vatten.
uploadfromtaptalk1454170541855.jpg
uploadfromtaptalk1454170541855.jpg (36.93 KiB) Visad 29230 gånger
uploadfromtaptalk1454170557397.jpg
uploadfromtaptalk1454170557397.jpg (38.57 KiB) Visad 29225 gånger
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det spelar absolut ingen roll om vad det är för färg på glykolen :). Det viktigaste är att du inte blandar propylenglykol med etylenglykol.

Är du osäker på vad det är för glykol i bilen nu så kan du tömma systemet och fylla på med ny glykol, men troligast så är det etylenglykol som är i bilen nu.

Propylenglykol är inte så vanlig den är dyrare än etylenglykolen men den är inte fullt lika giftig.
Etylenglykolen är den vanligaste och billigaste glykolen den är väldigt giftig.
av MickeM
Hej.

Fakta:
Det är viktigaste är att man HAR tillräkligt med glykol, oavsett typ, än att oroa sig över att blanda typerna.
Med för lite glykol blir det sönderfryst, det är 100% garanterat.

Spekulation:
Jag tror personligen att "faran" med att blanda glykol typerna är lite överdriven.
Man BÖR INTE, naturligtvis, för dom har olika egenskaper, som inte blir optimala.

Alla har hört historier om olika kylvätskesyptom som hände, för nån kompis, bekanta rumskamrats kusin, men jag har ALDRIG hört någon säga att det hände hen själv, eller exakt vad hur det blev.

Det vore intressant om någon här skrev en SJÄLVUPPLEVD berättelse!
Inte nåt ur en "fakta om glykol" eller nån hörsägen.

För naturligtvis ska man inte blanda, det är självklart, men nåt omedelbart motorhaveri får man inte slår en liter eller så av i fel typ efter vägkanten.
Det rullar troligen massor av äldre bilar med "hursomhelstblandat", utan att ägaren har en aning, och inga problem.

Vad vill jag säga då?
Jo, står man där med akut för lite kylvätska, vid en mack med dåligt utbud, och okunnig personal, fryser och har bråttom, så är det bättre med fel typ, än att späda i med vatten, och därmed få för lite glykol.
Vore jag i TS kläder, så skulle jag fylla med glykol till rätt fryspunkt, och sen byta rubbet när tillfälle finns.

Det finns inte en chans att veta vad för sort som är i nu, utan att blanda in ett laboratorie för analys.

Micke.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
MickeM skrev:Hej.

Fakta:
Det är viktigaste är att man HAR tillräkligt med glykol, oavsett typ, än att oroa sig över att blanda typerna.
Med för lite glykol blir det sönderfryst, det är 100% garanterat.

Spekulation:
Jag tror personligen att "faran" med att blanda glykol typerna är lite överdriven.
Man BÖR INTE, naturligtvis, för dom har olika egenskaper, som inte blir optimala.

Alla har hört historier om olika kylvätskesyptom som hände, för nån kompis, bekanta rumskamrats kusin, men jag har ALDRIG hört någon säga att det hände hen själv, eller exakt vad hur det blev.

Det vore intressant om någon här skrev en SJÄLVUPPLEVD berättelse!
Inte nåt ur en "fakta om glykol" eller nån hörsägen.

För naturligtvis ska man inte blanda, det är självklart, men nåt omedelbart motorhaveri får man inte slår en liter eller så av i fel typ efter vägkanten.
Det rullar troligen massor av äldre bilar med "hursomhelstblandat", utan att ägaren har en aning, och inga problem.

Vad vill jag säga då?
Jo, står man där med akut för lite kylvätska, vid en mack med dåligt utbud, och okunnig personal, fryser och har bråttom, så är det bättre med fel typ, än att späda i med vatten, och därmed få för lite glykol.

Men återigen:
Det BÖR vara samma typ i hela systemet för bäst funktion!

Micke.
Ja jag har bara hört men inte varit med om det själv men det sägs att om man blandar dom två glykol sorterna så blir det väldigt agresivt och man får frätskador som följd.
av MickeM
Ja jag har bara hört men inte varit med om det själv men det sägs att om man blandar dom två glykol sorterna så blir det väldigt agresivt och man får frätskador som följd.
Ja, jag har hört liknande historier, och också om en "sörja" som kan uppstå , men eftersom det sannolikt rullar tusentals bilar med blandat, så borde ha hänt jättemånga....

Micke.
av Schmoyoho
Undrar om denna omtalade bruna sörja endast uppstår i motorn eller om den uppstår bara av att blanda de två typerna. Man kanske skulle behöva experimentera litegrann...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det bör ju vara rätt lätt att testa... Gör en blandning med etylen som fryser vid ~-10 eller nått, gör en likadan blandning med propylen, och slutligen en blandning med både propylen och etylen och ställ in alla 3 i frysen, se vilket som fryser först och om det blir någon annan reaktion.
av MickeM
Hej

Jag var ner och tittade i en gammal 240 vi har som "isbil", appropå denna diskution.
Den vet jag har blandat hursomhelst, för den har fått "vad man hade till hands" när en kylarslang hoppat, eller dyl.
Tom begagnad kylvätska som inte hunnit till återvinningen, bara för att inget annat fanns hemma just då.
Sedan pressats ordentligt utan överhettningsproblem, men förvisso i minusgrader.

Det såg då ut, och luktade, som vanlig kylvätska i expkärlet, och den har inte fryst sönder, trots rejält kallt i fjol.
Det har varit bra kallt när vi kört ibland också, så det var då ingen issörja heller.

Men den har stått 99,9999% av tiden, (inte ens varje år) så den är väl inget superbra exempel.
av Rådlös
Nu får jag hoppa in i debatten. För ett antal år sedan när jag började fundera över detta med olika glykolfärger och vilken som var det ena eller det andra, frågade jag ett antal leverantörer. Det var dåligt med gensvar. OK-Q8 var mest talför. Dom sa detta att: Det finns ingen färgkod och dom sa också att man inte skall blanda dom båda sorterna. Det som händer är att det blir en brun sörja av glykolerna, men dom fungerar fortfarande som fryskydd. Dock kan man inte med några (nu kända) instrument mäta den lägsta tillåtna temperaturen. Att det kan bildas slamproppar har jag läst på forum. Jag har inte varit i situationen att jag har behövt efterfylla, så för min del är det inga problem. Dock vet jag numera hur man tar reda på vilken sort man har. Jag återkommer till det.
Några debattörer här föreslår att man byter hela vätskan om man känner osäkerhet. Det är en bra lösning. Det är faktiskt så att man skall byta kylarvätska vart annat år. Detta säger både bilfabrikanter och glykoltillverkare. Det beror på att korrosionsskyddet (rostskyddet) som är blandad i glykolen räcker bara i två år. Men det finns ju Longlife säger någon nu. Det är rätt och det är också möjligt att det fungerar, men jag är alltid kritisk till sådant och gissar att mödan för att hitta den perfekta och bästa Longlife kostar mer än att köpa vanlig etylenglykol och byta vart annat år. Dels i literpriset och dels i besväret att leta.
Och som flera har sagt i tråden, färgen har ingen som helst betydelse. Man kan hitta båda glykolsorterna etylenglykol och propylenglykol med samma färg. Det var så jag började "forska" i detta. Jag kollade alltså på bränslebolagens webbsidor om deras produkter. Den nyfikne kan göra lika dant än i dag.
Jag kan tillägga ett litet "God dag. Yxskaft" i sammanhanget. När jag skrev (mailade) till bränslebolagen så frågade jag vilken färg som gällde för den ena eller den andra. Jag fick, som jag sa, bara ett vettigt svar från OK-Q8, Några andra, långtifrån alla jag skrev till, svarade "Våran glykol är blå!" Det var i princip allt som stog i svaret.
Nu till hur man kan veta vilken sort man har. Dom båda sorterna har olika kokpunkter. Först måste man koka bort vattnet. Sedan höjer man temperaturen försiktigt och ser när det börjar koka igen. Jag vill minnas att det var så här: Etylenglykol, kokpunkt 150°C. Propylenglykol, kokpunkt 175°C. Eftersom jag kan minnas fel, så kolla detta. Uppgifterna finns på Wikipedia. Om och när man skall göra detta experiment så måste man nog ha en laboratorietermometer av något slag. Många minns säkert detta från skolan och fysik och kemitimmarna? Ni minns nog att man hade en så kallad Bunsenbrännare också? En gasbrännare med en vridratt. Vitsen med en sådan är att det är lätt att reglera temperaturen och det kan vara viktigt när man i första skedet skall koka bort vattnet. Sedan får man höja värmen lite så att man kommer upp i dom sökta temperaturerna. Och hela tiden läsa av termometern så man har koll på när det händer något.
Detta är kanske inte något som varje bilägare eller garagemek har plats och möjlighet för. Men några av er andra är unga och flera går fortfarande i skolan. Säg till fysik-kemiläraren att ni vill göra detta experimentet. Det kan ge några pluspoäng att visa sig intresserad. Gör samtidigt det andra experimentet, blanda etylenglykol och propylenglykol. Notera vad som händer och berätta gärna här.

Jag har mer att berätta om detta, men stoppar här. Dock, kom ihåg: Det finns ingen färgkod för glykoler. Läs på förpackningen vad den innehåller. Etylenglykol är överlägset vanligast. Propylenglykol är ovanlig och dyrare.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?