Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Hej

Kan ni hjälpa ?

Min gamla 850 GLT 1992 har blivat syk.

Går fint att starta och tomgång är der inta någon problem.

Kör då ca. 4-500 meter och när jag lyfter foten (tar av gas) då dör den.
Går bra att starta igen, men då kommer fel igen.
Âr det kanska LMM som har fel ?
Senast redigerad av 1 jantt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det lästaste är att dra ur kontakten till LMM och se ifall det blir någon skillnad. Men du kan ju ta och kolla felkoder krävs ingen data utrustning utan det är bara att öppna huven och letarätt på diagnosuttaget :)

Edit: Här är en guide hur du läser ut felkoderna och vad dom betyder :) http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941
av jantt
Det är inte någon felkoder, men har läst att LMM inte altis sätter felkode.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
jantt skrev:Det är inte någon felkoder, men har läst att LMM inte altis sätter felkode.
Ok. Ja det stämmer LMM sätter inte alltid felkoder mer än det skulle vara avbrott i den, rycker du ur den så kommer bilen gå in i ett nödläge den går dåligt men man ska iaf kunna köra med den. Så prova att rycka ur LMM och ut och prov åk blir det bättre så är troligtvis LMM trasig. Tänk på att när du köper en ny eller begagnad LMM så måste det vara samma nummer på den nya som det är på den gamla :)
av jantt
ok tack for svar. Får forsöka imorgon.
av jantt
Koblar jag bort LLM då dôr den efter 5 sek ?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Blir det ingen skillnad direkt när du kopplar ur den? Normalt sett blir det en drastisk skillnad i gången precis när man rycker LMM, i vissa fall tvärdör bilen. En fördröjning på ~5sek låter inte normalt.
av jantt
Kanska lite bättra och då dör den efter 3-4 sek kanska.
Har precis gjort ren den, men inte myckat skit på film.
Byta ochså luftfilter til original istället for KN och byt tändstift.
Det blev lite bättra och den gik inte i stå, men det var tät.
En gång var den ved att dö och lampar lyste, men dog inte. Motor är ochså lite urolig tyckar jag.

Fik felkod 1-2-1 när jag bortkoblar LMM och har nu raderat bort den och då ingen felkod.
av jantt
Har läst att motståndet mellan ben 2 och 3 måste vära 7,8 kohm och jag måler 2,3.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vet inte om man kan ohm mäta en LMM eller det kanske inte spelar någon roll om det är den gamla typen med varmtrådstyp mot den ny med varmfilm? Men det låter ju inte rätt att du bara har 2,3 ohm när det ska vara 7,8 kohm det är ju nästan ren kontakt på din LMM. Jag skulle prova att byta den men kolla på någon bilskrot ifall dom har någon begagnade en ny kostar över 2000kr beroende på vart du köper den.

Kom ihåg att det måste vara lika nummer på den nya som den gamla :)

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]