Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feiff
Hej, jag har en volvo S70 GLT -98. Vi har nyligen fått ett problem att om vi startar bilen och kör med den en stund (spelar ingen roll om det är en lång sträcka eller eller kortare sträcka) och vi stänger av bilen, så går den inte igång igen.. då kan vi vänta kanske 30-60 minuter så startar den igen. Och den har inga problem att starta upp första gång, alldeles perfekt. Vi har även nyligen bytt batteri då det dog för några dagarsen men problemet återstår fortfarande, någon som har något tips om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det skulle vara bra om du kunde få felkoderna utlästa ifall det finns några. Men testa nästa gång det händer att bilen inte startar ta och testa då med startgas går den inte igång på det eller bara går så länge man sprayar med startgasen är det bränslerelaterat fel.
av Feiff
Jag har testat med startgas ett flertal gånger men ingen skillnad. Det låter INTE som ett trött ljud från motorn utan samma pigga ljud som om jag skulle starta den första gången men utan verkan.
av rid54
Kan vara ett glapp i tändlåset. Har haft liknande omotiverade startvägransproblem, det var nån form av glapp i kontaktplattan i tändlåset.
av MickeM
Hej.

Det händer inget med startgas?

Om den inte ens hostar till med startgas,så är det INTE startspärr, eller bränslerelaterat, vilket är vanligast vid dessa symptom.
Det borde då vara tändningsrelaterat.

Testa gnistan nästa gång det inträffar.
Finns ingen gnista ens direkt ur tändspolen, är den misstänkt om ström fram finns.

Tändlåset som sagt är också en möjlighet, men min erfarenhet är att det oftare uppträder vid kallstart än varmstart.
Även hallgivaren, men det borde vara konsekvent.

Finns gnista, så fortsätt nedan.

Vid stendöd varm, när startmotor går normalt är detta vanligast enl min erfarenhet som familje/bekanta/egen bilmekaniker: (inte bara Volvo)

Bränslepumprelä
Bränslepump
Kamaxelsensor (ger signal till stryrdon vidare till bränsepumpsrelä)
Temperatursensor (startar ej om det är brott i den)
Startspärr. (Antenn ringen vid låset vanligen)

Inget av de fem ovan styr tändningen.

Micke.

Edit: eftersom det är fördelare, är inte vevaxelgivaren inblandad i tändningen.
av Feiff
Jag tackar för alla svar, jag ska ta tag i alla förslag och se om jag kan hitta något.
Senast den var inne på verkstaden så var det problem med temperatursensorn, kanske fortfarande krånglar..

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?