Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av andersuw
MaZk skrev:Har pratat med ÅF men det var inget som dom hört talas om tidigare.
Får se vad svaret blir.
Bra! Har själv inte hunnit ta tag i detta ännu. Hör av dig så snart du har någon signal.
Användarvisningsbild
av leiwi
Har min bil inne för detta "problem" , det är ju så att det är genvägen till internet knappens meny för appar som inte fungerar och det är ju inget jätte problem men irriterande ,man hittar ju sökalternativet i internet menyn om man skulle känna behov av den.
Men hur som helst så är bilen inne och dom jobbar på att hitta felet ,det som känns lite oroväckande är att dom har hållit på i flera dagar med detta. I dag är det ju fredag så jag får säkert tillbaka bilen oavsett resultat men man kan ju hoppas :D :D

Återkommer i ämnet
av andersuw
leiwi skrev:Har min bil inne för detta "problem" , det är ju så att det är genvägen till internet knappens meny för appar som inte fungerar och det är ju inget jätte problem men irriterande ,man hittar ju sökalternativet i internet menyn om man skulle känna behov av den.
Men hur som helst så är bilen inne och dom jobbar på att hitta felet ,det som känns lite oroväckande är att dom har hållit på i flera dagar med detta. I dag är det ju fredag så jag får säkert tillbaka bilen oavsett resultat men man kan ju hoppas :D :D

Återkommer i ämnet
Tack för att du leker försökskanin rörande detta. Om de tror att felet ligger lokalt i bara din bil lär de ju dock leta längre än du vill vänta. Så det är kanske på plats att ge dem ett tips om vad det sannolikt handlar om: En bug i programvaran som berör alla bilar med samma mjukvara, gissningsvis en skaplig drös.
Användarvisningsbild
av leiwi
andersuw skrev:
leiwi skrev:Har min bil inne för detta "problem" , det är ju så att det är genvägen till internet knappens meny för appar som inte fungerar och det är ju inget jätte problem men irriterande ,man hittar ju sökalternativet i internet menyn om man skulle känna behov av den.

Återkommer i ämnet
Tack för att du leker försökskanin rörande detta. Om de tror att felet ligger lokalt i bara din bil lär de ju dock leta längre än du vill vänta. Så det är kanske på plats att ge dem ett tips om vad det sannolikt handlar om: En bug i programvaran som berör alla bilar med samma mjukvara, gissningsvis en skaplig drös.
Vet inte vad du menar , Jag leker inte försökskanin jag ställer rättmätiga krav , dom flesta här inne är nog å det klara med att det är ett mjukvaruproblem men det kommer ju inte att rättas till med att bara skriva om det här på forumet. Och teknikerna är helt på det klara med att det inte är lokalt i min bil men hur tänkte du att det skulle lösas om dom inte får in bilen för felsökning
Utan det krävs ju att man belastar sin verkstad med problemet och kostnader samt kräver att det skall åtgärdas snarast och utan onödigt dröjsmål .
Volvo supporten ( den som teknikerna använder sig av när dom inte kommer vidare ) läser ju inte ett sånt här forum utan kommer bara att ta tag i problemet om dom får det från teknikerna ute hos återförsäljarna . Så det krävs nog att man ligger på med sina krav till ÅF för att få upp problemet till en högre nivå om det skall ske någon åtgärd ,och det bästa sättet är ju i så fall att alla med problemet kräver att det skall lösas , och "leka försökskanin" som du uttrycker det .
Problemet kanske kan ses som en bagatell i det stora hela men jag kommer att driva detta in i absurdum ,och inte ge mig förrän problemet är avhjälpt.

Vad gäller min bil då och hur gick det då, Nej trots TRE dagars verkstadsbesök så är inte felet avhjälp , nya tag kommer att tas förmodligen i veckan som kommer (beroende på hur Volvo supporten agerar vidare
av andersuw
leiwi skrev:Vet inte vad du menar , Jag leker inte försökskanin jag ställer rättmätiga krav
Dessa två är inte ömsesidigt uteslutande. Visst ställer du rättmätiga krav och du försöker samtidigt hitta en väg att få problemet löst i praktiken genom att lämna in bilen på verkstad. Det senare innebär att du, eller snarare din bil, är försökskanin i jakten på en praktisk lösning.
leiwi skrev:Dom flesta här inne är nog å det klara med att det är ett mjukvaruproblem men det kommer ju inte att rättas till med att bara skriva om det här på forumet.
Visst. Som framgår av tidigare inlägg i tråden är vi alla på det klara med det.
leiwi skrev:Och teknikerna är helt på det klara med att det inte är lokalt i min bil men hur tänkte du att det skulle lösas om dom inte får in bilen för felsökning
Jag tänker mig att den rationella lösningen på problemet är att man ringer eller mejlar till sin Volvo ÅF eller Volvo centralt och ber dem testa på vilken bil som helst av senare årsmodell (det behöver varken vara just din eller just min) utrustad med Sensus Navigation. Då lär de se att felet finns där och längre än så lär ingen ÅF-verkstad komma vad felsökningen beträffar. Sedan felet bekräftats måste det rapporteras till de personer på Volvo centralt som ansvarar för utveckling och underhåll av den aktuella programvaran. Dessa måste i sin tur se till att programvaran modifieras och sedan underrätta återförsäljarna om att det finns en ny version att ladda ned och in. Med all sannolikhet handlar det om tusentals bilar, vars ägare rimligen borde underrättas om problemet och erbjudas att komma in för mjukvaruuppdatering när den nya mjukvaran blir tillgänglig.
Användarvisningsbild
av MaZk
andersuw skrev:
MaZk skrev:Har pratat med ÅF men det var inget som dom hört talas om tidigare.
Får se vad svaret blir.
Bra! Har själv inte hunnit ta tag i detta ännu. Hör av dig så snart du har någon signal.
Ett besök på verkstaden idag.
Fortfarande ingen lösning men det blev iaf en ordentlig felrapport till Volvo.

Återkommer när ÅF hört av sig.
av andersuw
MaZk skrev:Ett besök på verkstaden idag. Fortfarande ingen lösning men det blev iaf en ordentlig felrapport till Volvo.
Utmärkt! Rejäl felrapport är just vad vi vill ha i det här läget. Hör av dig så snart du vet mer.
av andersuw
Även jag har nu tagit mig samman och rapporterat detta fel till min Volvo ÅF. Har dock ännu ingen reaktion. Rapporterar i tråden igen så snart jag får höra något av intresse.
av andersuw
Hade min V70 D4 -15 inne hos min PST idag och fick ett par nya mjukvaror laddade. Dels "AUD uppgradering" (som för min bil har artikelnummer 30775610) och dels "ICM/IHU uppgradering" (som för min bil har artikelnummer 30775614). Efter det är det problem som den här tråden handlar om avhjälpt. :-)

Eftersom båda mjukvarorna laddades innan vi testade att gå direkt till internetsökning från navigatorn vet jag inte med hundraprocentig säkerhet vilken av dem som avhjälpt just detta fel. Men med all sannolikhet handlar det om "ICM/IHU uppgradering". "AUD uppgradering" har med ljudet att göra (skall bland annat avhjälpa problem med ljudbortfall vid kyla på bilar som likt min har Harman Kardon Premium Sound) och är troligen irrelevant i detta sammanhang. Artikelnumret för "ICM/IHU uppgradering" är troligen ett annat för 60-modellerna än för V70/XC70/S80. Men det finns gissningsvis motsvarande mjukvara även för 60-serien.

Noteras kan att mjukvarorna i detta fall laddades via USB-uttaget, inte OBD-uttaget. Det var nytt för mig att även mjukvaruladdning numera i vissa fall sker den vägen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]